M030 krängningshämmarkonstanter

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
maxcarlsson
S2-Poster
Posts: 216
Joined: 2007-05-27 20:03:48
Bilmodell: -
Location: Malmö / Blekinge
Contact:

M030 krängningshämmarkonstanter

#1 Post by maxcarlsson »

Är det någon som har koll på vilka konstanter det är på M030 krängningshämmarna? Måtten på dem funkar annars, för då går det att räkna fram.
Och hur var det, är det samma på 968 M030 och 951 dito?
Max Carlsson
Porsche 944 S2 -90

jonaslarsson
Turbo-Poster
Posts: 542
Joined: 2007-08-18 13:37:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Falkenberg
Contact:

Re: M030 krängningshämmarkonstanter

#2 Post by jonaslarsson »

maxcarlsson wrote:Är det någon som har koll på vilka konstanter det är på M030 krängningshämmarna? Måtten på dem funkar annars, för då går det att räkna fram.
Och hur var det, är det samma på 968 M030 och 951 dito?
grovleken fram är 30mm och 19mm bak på 968 M030. men jag antar att du söker efter mer mått på dom
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010

User avatar
maxcarlsson
S2-Poster
Posts: 216
Joined: 2007-05-27 20:03:48
Bilmodell: -
Location: Malmö / Blekinge
Contact:

#3 Post by maxcarlsson »

Ja, jag behöver lite mer detaljerade mått, men tack ändå.
Max Carlsson
Porsche 944 S2 -90

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#4 Post by claves »

951 S är 26,7mm fram och 16mm bak

/S
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
maxcarlsson
S2-Poster
Posts: 216
Joined: 2007-05-27 20:03:48
Bilmodell: -
Location: Malmö / Blekinge
Contact:

#5 Post by maxcarlsson »

Från en gammal tråd: forum/viewtopic.php?t=6529&highlight=kr ... sh%E4mmare
Peedster wrote:Nu har jag mätt främre krängaren och det borde ju vara samma mått på 968ans, eller?

Men iaf: \_______/ Längd på ändarna är 24 cm, mittdelen är 85cm och övre avstånd mellan ändarna är 110cm.
Krängaren ska vara 25,5mm
Jag är inte hundra, men jag uppfattade det som att Peedster beskriver en standard 951 krängningshämmare. Är måtten, bortsett från tjockleken samma på samtliga modeller? Det borde de väl vara för att passa i alla 944/968?
claves wrote:951 S är 26,7mm fram och 16mm bak
Kan det stämma att det är 26,8 mm fram och att den är ihålig, samt att bakkrängaren är från en -89a?


Hittills ser det ut så här fram / bak, alltså:

951: 25,5 x 4 (ihålig) / 18 mm
951 S: 26,7 / 16 mm - Är M030 standard på S?
951 M030: 26,8 x 4 (ihålig) / 18 mm (16 mm på -89or?)
968: 26,8 / 16 mm
968 M030: 30 / 19 (justerbar) mm

Stämmer det?

Jag hade inte tänkt byta bort mina fina Elephantkrängare, men jag vill få ihop vilket styvhetsförhållande fram/bak förra ägaren körde med tidigare.
Max Carlsson
Porsche 944 S2 -90

User avatar
maxcarlsson
S2-Poster
Posts: 216
Joined: 2007-05-27 20:03:48
Bilmodell: -
Location: Malmö / Blekinge
Contact:

#6 Post by maxcarlsson »

Det verkar finnas en herrans massa olika krängningshämmare till de här bilarna.

Jag lyckades rota fram en förteckning av krängningshämmare som verkar stämma på Pelican parts:

Front:
24mm ('86 Turbo only)
25.5mm ('87-88 Turbo)
26.8mm ('88-89 Turbo S, S2 and stock 968)
30mm (M030 968 only)

Rear:
16mm (S2 and '88-89 Turbo S)
18mm (i think only on the '86-88 951)
19mm adjustable (M030 968 only)

EDIT: Fast nu saknades ju 944, 951 och 951S M030...pust
Max Carlsson
Porsche 944 S2 -90

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

#7 Post by FredrikÅ »

maxcarlsson wrote:Det verkar finnas en herrans massa olika krängningshämmare till de här bilarna.
Yes..

Jag har en 21 mm justerbar bak. Från turbo Cup -89, tror jag.
Image

Ska bli kul att se en komplett lista på alla alternativ.. :)
Fredrik Åberg

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#8 Post by Mårten »

Lätt trådkapning: Varför gick man ner från 18 mm bak till 16 samtidigt som den främre blev grövre på turbon från -88 till 89?

/Mårten som just har 25,5 fram & 18 bak på en 951 -88 (220 hp) och vill fixa en mindre rollbenägen bil.
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
maxcarlsson
S2-Poster
Posts: 216
Joined: 2007-05-27 20:03:48
Bilmodell: -
Location: Malmö / Blekinge
Contact:

#9 Post by maxcarlsson »

Mårten wrote:Lätt trådkapning: Varför gick man ner från 18 mm bak till 16 samtidigt som den främre blev grövre på turbon från -88 till 89?
Om det stämmer, ligger nog svaret i byten av fjädrar/torsionstavar samtidigt. Jag passar vidare uppgiften att göra en likadan lista för dem. :P
Max Carlsson
Porsche 944 S2 -90

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#10 Post by Erol »

maxcarlsson wrote:
Mårten wrote:Lätt trådkapning: Varför gick man ner från 18 mm bak till 16 samtidigt som den främre blev grövre på turbon från -88 till 89?
Om det stämmer, ligger nog svaret i byten av fjädrar/torsionstavar samtidigt. Jag passar vidare uppgiften att göra en likadan lista för dem. :P

Tror jag inte, då alla turbobilar har samma grovlek på stavarna.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Guest

#11 Post by Guest »

Mårten wrote:Lätt trådkapning: Varför gick man ner från 18 mm bak till 16 samtidigt som den främre blev grövre på turbon från -88 till 89?

/Mårten som just har 25,5 fram & 18 bak på en 951 -88 (220 hp) och vill fixa en mindre rollbenägen bil.
Jag kan ha fel, men var inte den på 18 mm ihålig och den på 16 mm solid?

User avatar
maxcarlsson
S2-Poster
Posts: 216
Joined: 2007-05-27 20:03:48
Bilmodell: -
Location: Malmö / Blekinge
Contact:

#12 Post by maxcarlsson »

Gråtand wrote:Jag kan ha fel, men var inte den på 18 mm ihålig och den på 16 mm solid?
Det låter ju som en rimlig förklaring. Men 968 M030 19 mm bakre lär väl vara solid för att matcha en 30 mm ihålig fram?
Max Carlsson
Porsche 944 S2 -90

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]