M030 krängningshämmarkonstanter
- maxcarlsson
- S2-Poster
- Posts: 216
- Joined: 2007-05-27 20:03:48
- Bilmodell: -
- Location: Malmö / Blekinge
- Contact:
M030 krängningshämmarkonstanter
Är det någon som har koll på vilka konstanter det är på M030 krängningshämmarna? Måtten på dem funkar annars, för då går det att räkna fram.
Och hur var det, är det samma på 968 M030 och 951 dito?
Och hur var det, är det samma på 968 M030 och 951 dito?
Max Carlsson
Porsche 944 S2 -90
Porsche 944 S2 -90
-
- Turbo-Poster
- Posts: 542
- Joined: 2007-08-18 13:37:30
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Falkenberg
- Contact:
Re: M030 krängningshämmarkonstanter
grovleken fram är 30mm och 19mm bak på 968 M030. men jag antar att du söker efter mer mått på dommaxcarlsson wrote:Är det någon som har koll på vilka konstanter det är på M030 krängningshämmarna? Måtten på dem funkar annars, för då går det att räkna fram.
Och hur var det, är det samma på 968 M030 och 951 dito?
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
- maxcarlsson
- S2-Poster
- Posts: 216
- Joined: 2007-05-27 20:03:48
- Bilmodell: -
- Location: Malmö / Blekinge
- Contact:
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
- maxcarlsson
- S2-Poster
- Posts: 216
- Joined: 2007-05-27 20:03:48
- Bilmodell: -
- Location: Malmö / Blekinge
- Contact:
Från en gammal tråd: forum/viewtopic.php?t=6529&highlight=kr ... sh%E4mmare
Hittills ser det ut så här fram / bak, alltså:
951: 25,5 x 4 (ihålig) / 18 mm
951 S: 26,7 / 16 mm - Är M030 standard på S?
951 M030: 26,8 x 4 (ihålig) / 18 mm (16 mm på -89or?)
968: 26,8 / 16 mm
968 M030: 30 / 19 (justerbar) mm
Stämmer det?
Jag hade inte tänkt byta bort mina fina Elephantkrängare, men jag vill få ihop vilket styvhetsförhållande fram/bak förra ägaren körde med tidigare.
Jag är inte hundra, men jag uppfattade det som att Peedster beskriver en standard 951 krängningshämmare. Är måtten, bortsett från tjockleken samma på samtliga modeller? Det borde de väl vara för att passa i alla 944/968?Peedster wrote:Nu har jag mätt främre krängaren och det borde ju vara samma mått på 968ans, eller?
Men iaf: \_______/ Längd på ändarna är 24 cm, mittdelen är 85cm och övre avstånd mellan ändarna är 110cm.
Krängaren ska vara 25,5mm
Kan det stämma att det är 26,8 mm fram och att den är ihålig, samt att bakkrängaren är från en -89a?claves wrote:951 S är 26,7mm fram och 16mm bak
Hittills ser det ut så här fram / bak, alltså:
951: 25,5 x 4 (ihålig) / 18 mm
951 S: 26,7 / 16 mm - Är M030 standard på S?
951 M030: 26,8 x 4 (ihålig) / 18 mm (16 mm på -89or?)
968: 26,8 / 16 mm
968 M030: 30 / 19 (justerbar) mm
Stämmer det?
Jag hade inte tänkt byta bort mina fina Elephantkrängare, men jag vill få ihop vilket styvhetsförhållande fram/bak förra ägaren körde med tidigare.
Max Carlsson
Porsche 944 S2 -90
Porsche 944 S2 -90
- maxcarlsson
- S2-Poster
- Posts: 216
- Joined: 2007-05-27 20:03:48
- Bilmodell: -
- Location: Malmö / Blekinge
- Contact:
Det verkar finnas en herrans massa olika krängningshämmare till de här bilarna.
Jag lyckades rota fram en förteckning av krängningshämmare som verkar stämma på Pelican parts:
Front:
24mm ('86 Turbo only)
25.5mm ('87-88 Turbo)
26.8mm ('88-89 Turbo S, S2 and stock 968)
30mm (M030 968 only)
Rear:
16mm (S2 and '88-89 Turbo S)
18mm (i think only on the '86-88 951)
19mm adjustable (M030 968 only)
EDIT: Fast nu saknades ju 944, 951 och 951S M030...pust
Jag lyckades rota fram en förteckning av krängningshämmare som verkar stämma på Pelican parts:
Front:
24mm ('86 Turbo only)
25.5mm ('87-88 Turbo)
26.8mm ('88-89 Turbo S, S2 and stock 968)
30mm (M030 968 only)
Rear:
16mm (S2 and '88-89 Turbo S)
18mm (i think only on the '86-88 951)
19mm adjustable (M030 968 only)
EDIT: Fast nu saknades ju 944, 951 och 951S M030...pust
Max Carlsson
Porsche 944 S2 -90
Porsche 944 S2 -90
- FredrikÅ
- Addict
- Posts: 1187
- Joined: 2006-07-15 08:49:19
- Bilmodell: Mellan Porschar.
- Location: Skåne
- Contact:
- Mårten
- Addict
- Posts: 1436
- Joined: 2005-07-26 07:36:58
- Telefon: 0706505189
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Borås
- Contact:
Lätt trådkapning: Varför gick man ner från 18 mm bak till 16 samtidigt som den främre blev grövre på turbon från -88 till 89?
/Mårten som just har 25,5 fram & 18 bak på en 951 -88 (220 hp) och vill fixa en mindre rollbenägen bil.
/Mårten som just har 25,5 fram & 18 bak på en 951 -88 (220 hp) och vill fixa en mindre rollbenägen bil.
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
- maxcarlsson
- S2-Poster
- Posts: 216
- Joined: 2007-05-27 20:03:48
- Bilmodell: -
- Location: Malmö / Blekinge
- Contact:
Om det stämmer, ligger nog svaret i byten av fjädrar/torsionstavar samtidigt. Jag passar vidare uppgiften att göra en likadan lista för dem.Mårten wrote:Lätt trådkapning: Varför gick man ner från 18 mm bak till 16 samtidigt som den främre blev grövre på turbon från -88 till 89?

Max Carlsson
Porsche 944 S2 -90
Porsche 944 S2 -90
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
maxcarlsson wrote:Om det stämmer, ligger nog svaret i byten av fjädrar/torsionstavar samtidigt. Jag passar vidare uppgiften att göra en likadan lista för dem.Mårten wrote:Lätt trådkapning: Varför gick man ner från 18 mm bak till 16 samtidigt som den främre blev grövre på turbon från -88 till 89?
Tror jag inte, då alla turbobilar har samma grovlek på stavarna.
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Jag kan ha fel, men var inte den på 18 mm ihålig och den på 16 mm solid?Mårten wrote:Lätt trådkapning: Varför gick man ner från 18 mm bak till 16 samtidigt som den främre blev grövre på turbon från -88 till 89?
/Mårten som just har 25,5 fram & 18 bak på en 951 -88 (220 hp) och vill fixa en mindre rollbenägen bil.
- maxcarlsson
- S2-Poster
- Posts: 216
- Joined: 2007-05-27 20:03:48
- Bilmodell: -
- Location: Malmö / Blekinge
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]