Rasad motor 944 Turbo

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
2002tii
NA-Poster
Posts: 41
Joined: 2009-06-25 21:23:19
Contact:

Rasad motor 944 Turbo

#1 Post by 2002tii »

Hej!hej
Ny på det här forumet :)
Jag har köpt en 944 Turbo -86a som motorn har rasat på.Nu undrar jag vilka andra motorer går att använda just utom en 944 turbo motor från 86?Från vilka årsmodeller sitter den motorn och går det att använda en NA motor utan att modifiera för mycket?
Sen undrar jag hur man ser att det är en cup bil?Den som jag har köpt har oljekylare på bakaxeln och är låg och stenhård i fjädringen.Det ska visst sitta sjusterbara stötdämpare på den men det har jag inte kollat en då jag inte får bilen förrens nästa vecka.Vad är en 944 turbo värd med rasad motor och allmänt skabbig?Tännkte bygga ban bil av den eventuellt har inte bestämt mig en.
Kanske någon vet av en motor som är jyst som är tillsalu.
Mvh Patrik

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#2 Post by Erol »

N/A motorer från -85b har samma block och går där med att använda. Kolvar
och stakar skiljer och måste därmed bytas. Vad har rasat på motorn?
Ventilsallad? kolv igenom blocket? sprucken cylinder? Lagerras?

Ang. cupbilarna så hade de insug och tråg i magnesium, men enklast är att
kolla chassienummret, sök här på forumet så skall du hitta mer info om detta.

Många bilar har under åren fått uppgraderade chassin, vissa ställbara, så det
får du krypa under och kolla vad som sitter.

Ang. pris så vill jag nog se bilen innan jag uttalar mig, men generellt 25-45.000:-
beroende på hur skabbig bilen är i övrigt. Å andra sidan kan jag tänka mig att
betala 60-70.000:- för en bil med rasad motor om det för övrigt är en fräsch bil
med rätt utrustning... Så skicket avgör!

/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#3 Post by gegge »

Berätta gärna om din 2002tii :wink:

Kanske en trevlig 3 liters sugmotor från S2 eller 968? Den raka fyran är "bara" en halv V8 från 928:n om du vill påbörja något vansinnigt.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

2002tii
NA-Poster
Posts: 41
Joined: 2009-06-25 21:23:19
Contact:

#4 Post by 2002tii »

Snabba svar det gillas :)
Problemet med motor var att den knackade och den hade tappat oljetrycket vid inspererad körning.När toppen lyftes så är det repor i samtliga lopp och tvåans cylinder var det riktigt grova repor.Tvåans kolv kan man tydligen trycka ner 2mm så förmodligen så har vevstakslagret gått ner på den.Då måste veven slipas och staken renoveras bytas antar jag om det inte är kolvbulten i kolven som glappar?Fast då skulle ju inte olje lampan ha lyst.Funkar det bra att sätta i stålfoder i dessa motorer?Vilka kolvar finns att tillgå då som har en rimlig prislapp?Skulle ju vara kul att plocka ur en 300 hästar eller mer när man endå ska renovera den.Hur mycket orkar orginal turbon ge är det 280hk?
Var köper ni delar till era bilar?Finns väl billigare än orginal kan jag tänka mig?Vad brukar tex en packningssats gå på till en 944 turbo?

2002tii
NA-Poster
Posts: 41
Joined: 2009-06-25 21:23:19
Contact:

#5 Post by 2002tii »

gegge wrote:Berätta gärna om din 2002tii :wink:

Kanske en trevlig 3 liters sugmotor från S2 eller 968? Den raka fyran är "bara" en halv V8 från 928:n om du vill påbörja något vansinnigt.
Min 2002tii är väl inget speciellt.
Den är fjordblå metalic med compomotive 13" och 7" breda.Har byggt en ny turbo motor på 2.4l med en kkk26 och dubbla dellorto 45mm.Den ska lyftas i i sommar hoppas jag.Fast är det sånt här kanon väder så vill jag inte krypa i ett mörk garage :)
Finns lite bilder och info om bilen här http://www.garaget.org/?car=14508

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#6 Post by gegge »

2002tii wrote:
gegge wrote:Berätta gärna om din 2002tii :wink:

Kanske en trevlig 3 liters sugmotor från S2 eller 968? Den raka fyran är "bara" en halv V8 från 928:n om du vill påbörja något vansinnigt.
Min 2002tii är väl inget speciellt.
Den är fjordblå metalic med compomotive 13" och 7" breda.Har byggt en ny turbo motor på 2.4l med en kkk26 och dubbla dellorto 45mm.Den ska lyftas i i sommar hoppas jag.Fast är det sånt här kanon väder så vill jag inte krypa i ett mörk garage :)
Finns lite bilder och info om bilen här http://www.garaget.org/?car=14508
Läcker! Modigt att kapa i en tii måste jag säga, men bara du sparar sprutet - gissar att är värt sin vikt i guld :shock: Har Dr.Schrick turbokammar? Har två nya K26/27 till salu...
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#7 Post by DLS »

944 turbo motorer finns det ju tyvärr inge överflöd av så hittar du en motor till bra pris så får du vara snabb för annars köper jag den kanske ;)

angående hur mycke turbon klarar så sök lite på forumet så får du svar på vad k26/6 samt k26/8 turbon klarar :)

o packningar köper du endera från utzon eller sanden.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
po944
S2-Poster
Posts: 202
Joined: 2004-04-27 00:08:22
Bilmodell: 924 S
Location: Hjärup
Contact:

#8 Post by po944 »

dela kan du køba på www.utzon.se... hvor bor du non stans???
Porsche Tekniker...
924 S 86' soon too be a RINGTOOL

2002tii
NA-Poster
Posts: 41
Joined: 2009-06-25 21:23:19
Contact:

#9 Post by 2002tii »

po944 wrote:dela kan du køba på www.utzon.se... hvor bor du non stans???
Jag bor utanför uppsala.
Hittade ingen info om vilket chassinummer det ska vara om det är en cup bil.Men om det bara är oljetråget och insuget som skiljer så har det kanske ingen betydelse?

Björn Karlsson
S-Poster
Posts: 167
Joined: 2006-03-10 15:37:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#10 Post by Björn Karlsson »

Är det en Cup bil så har du utöver vad som sagts bur, annan förarstol, passagerarstol utan el, ingen ljudisolering, ingen underredsmassa, mm mm mm....plus att du då hade fått betala ordentligt med pengar för den oavsett skick och rasad motor;)

Angående motor: Varför inte sätta i en Corvette LS1 V8? finns färdiga kit med motorfästen, adapterplatta till v-låda mm.
Annars är mitt tips att renovera din maskin, sugmotorerna är rätt tråkiga till 944a jämfört med turbon
Björn Karlsson
S2 Cab
NA-86

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]