"Väghållningsstag"

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Anders Larsson
Addict
Bilmodell: Saknar en Porsche

"Väghållningsstag"

#1 Post by Anders Larsson »

Är detta stag någonting som vi som kör endel på bana skulle märka någon skillnad av att ha på bilen?

Man sitter ju nämligen o kollar lite på vad man ska önska sig i hjulklapp nu när säsongen är över :D

http://www.bkauto.com/porsche/r1524.php

Image

Image
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

boxsterpontus
Raceputte

#2 Post by boxsterpontus »

Ser ut som en superdyr pinal med mycket marginell nytta. Dessutom perfekt placerad för att knäcka när man kasar med undersidan mot curbsen. :)

När jag tittat på hemsidan ser jag att den bara kostar $279.99, set mycket dyrare ut.

Men pengarna går garanterat att spendera bättre på andra grejer, typ däck, bensin, kränghämmare, dämpare, bussningar ...
Pontus Borg

Pär Hylander
Raceputte

#3 Post by Pär Hylander »

Som jag ser det så kan en sådan balk kanske minska benägenheten till att det bildas toe out vid bromsning och kurvtagning, OM ingånde bussningar etc är mycket stumma. Har man standardbussningar så tror jag verkan är försumbar.

Den ser strängsprutad ut, verktygskostnaden för ett sådan profil måste vara astronomisk i sammanhanget. Är avsikten att producera 100000 st så hade den varit försvarbar, men något 100-tal eller vad det handlar om här får jag inte ihop det med. Alternativt så kan den vara fräst, men i båda fallen så är det definitivt billigt för en sådan komponent.
Pär Hylander

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#4 Post by patand »

Pär Hylander wrote:Den ser strängsprutad ut, verktygskostnaden för ett sådan profil måste vara astronomisk i sammanhanget. Är avsikten att producera 100000 st så hade den varit försvarbar, men något 100-tal eller vad det handlar om här får jag inte ihop det med. Alternativt så kan den vara fräst, men i båda fallen så är det definitivt billigt för en sådan komponent.
Den är vattenutskuren enligt hemsidan. Mycket intresant metod. Antagligen inte så dyrt heller om man redan äger skärutrustningen.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Pär Hylander
Raceputte

#5 Post by Pär Hylander »

patand wrote:
Pär Hylander wrote:Den ser strängsprutad ut, verktygskostnaden för ett sådan profil måste vara astronomisk i sammanhanget. Är avsikten att producera 100000 st så hade den varit försvarbar, men något 100-tal eller vad det handlar om här får jag inte ihop det med. Alternativt så kan den vara fräst, men i båda fallen så är det definitivt billigt för en sådan komponent.
Den är vattenutskuren enligt hemsidan. Mycket intresant metod. Antagligen inte så dyrt heller om man redan äger skärutrustningen.
Aha, ja det känns ju som en lämplig metod i detta fallet med det plåttjocklekar det handlar om. Jag är dock fortfarande tveksamt till nyttan, först och främst så har man nog större nytta av riktigt stumma bussningar.
Pär Hylander

Tomas
Addict
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988

#6 Post by Tomas »

Som jag ser det så kan en sådan balk kanske minska benägenheten till att det bildas toe out vid bromsning och kurvtagning, OM ingånde bussningar etc är mycket stumma. Har man standardbussningar så tror jag verkan är försumbar.
Jag tror inte att den påverkar toe speciellt mycket. Om bakre bärarmsfästet flexar i stagets riktning kommer det mest att påverka caster. Eftersom styrstaget och bärarmen är ungefär lika långa och något så när parallella så borde det inte påverka toe.
Men den ser ju vacker ut...
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

Pär Hylander
Raceputte

#7 Post by Pär Hylander »

Tomas wrote:
Jag tror inte att den påverkar toe speciellt mycket. Om bakre bärarmsfästet flexar i stagets riktning kommer det mest att påverka caster. Eftersom styrstaget och bärarmen är ungefär lika långa och något så när parallella så borde det inte påverka toe.
Men den ser ju vacker ut...
Ja, det har du rätt i, jag förhastade min slutsats. Med andra ord är nyttan av den där anordningen ännu mindre, antagligen gör den mest onytta, dvs väger och riskerar att slå i underlaget.
Pär Hylander

Tomas
Addict
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988

#8 Post by Tomas »

Jo, men som sagt, den ser ut high tech, nästan som "fjäderbensstaget" ovanför växellådan på en MacLaren F1GTR....
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

Anders Larsson
Addict

#9 Post by Anders Larsson »

Jaå då hoppar jag över handla,var ju inte såå sugen egentligen men ville visa "fyndet" iaf :d=:
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

Post Reply