Tank - hur stor behövs?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Tank - hur stor behövs?

#1 Post by Henka_E »

Har börjat fundera på att lätta bilen mer. Hur stor soppa tank behöver man egentligen? Klarar man sig på 30liter? Begränsad aktionsrade ja, men å andra sidan... Den lär ju inte dra mer än 2liter milen långkörning och 15mil är det ju inte mellan mackarna. Om vi vänder på det - är det för stort med 40l?

Och - köpa en sån fusk-fuelcell från typ Persåkers eller bygga eget?

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

#2 Post by tkgb »

är det inte enklare att bara ha mindre bensin i orginaltanken än att byta till mindre tank :D
orginaltanken är ju av plast så den borde inte vara så tung
man sparar säkert ett par kg med en racefuelcell men frågan är om det är värt allt jobb orginaltanken sitter ju lågt och bra för tyngdpunktens skull med.


mvh tommy

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Tank - hur stor behövs?

#3 Post by patand »

Henka_E wrote:långkörning
Får inte ihop det med:
Henka_E wrote:Såå nöjd att jag köpte en 944 Räser!!
Räser på långkörning? :shock:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#4 Post by Torbjorn968 »

Plasttanken väger definitivt inte mycket, vi har nyss bytt på häxan eftersom det var hål borrat i den´.

//T
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Tank - hur stor behövs?

#5 Post by Henka_E »

patand wrote:
Henka_E wrote:långkörning
Får inte ihop det med:
Henka_E wrote:Såå nöjd att jag köpte en 944 Räser!!
Räser på långkörning? :shock:
Ah - snål-ivar-Henka snålar in på släp+dragbilsinköp i år och kör "långkörning" till banan med "räsern".



Lite soppa i stor tank=mycket skvalp. Original tanken kanske inte väger mycket men en mindre borde väga ännu mindre - eller? Tung tror inte jag heller att den är iofs. Kanske overkill att byta. Tänkte dock plocka res. baljan och då kändes det dumt att behålla jättetanken också.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Tank - hur stor behövs?

#6 Post by patand »

Henka_E wrote:Ah - snål-ivar-Henka snålar in på släp+dragbilsinköp i år och kör "långkörning" till banan med "räsern".
Då förstår jag vad du menar med "långkörning". :) Drar den bilen över 1 liter/mil på sådan långkörning så är det något fel på den eller föraren...

Jag brukar klara mig under litern med min gamla turbobil och då går det oftast med lite moms på hastighetsbegränsningarna (det är SVÅRT att åka lika lugnt och fint som med dieselaudin...). En betydligt modernare sugmotor i en bil med jämförbar storlek/vikt borde gå snålare. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#7 Post by Henka_E »

Så vad säger vi här då - 30l eller 40l tank? Eller?

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#8 Post by patand »

Tror du klarar dig på 30l. Du kommer 25 mil minst på den tanken om du kör lagom lugnt på landsväg. :)

Sen får du ju se till att tanka precis innan du kommer fram till banan.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Ionizer
Turbo-Poster
Posts: 536
Joined: 2005-10-30 20:16:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Övik
Contact:

#9 Post by Ionizer »

Hur går det att besikta en bil som inte har original tank?

Måste det vara en fuelcell med nån typ av godkännande? Hur ska den sitta monterad?

Åsså lite off-topic.

Klart man vill ha en räser til vardags, en bil som lockar till bus och livar upp vägen till och från jobbet. Varje tillfälle att få hålla full gas och njuta av accelerationen måste tas till vara. Långkörningar likaså, kan vara hur kul som helst att köra luleå-borås om man bara kör som satan hela vägen. Hög förbruknig är bara ett kvitto på att man haft roligt, ligger det under 2l/mil så blir jag besviken.
__________________________________________
Gräset är alltid grönare på den grönare sidan.

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#10 Post by gurra »

Tror största problemet blir på banan!
Säg att du har 30 liters tank. Anta att bilen drar 2,5 l/milen vid bankörning. Det blir 120 km räckvidd. Anta sedan att banan är 3 km lång, då klarar du dig 40 varv innan det är snustorrt. Bränslepumpen kan förmodligen börja dra luft i vissa svängar när det är under 5 liter kvar. Då kan du köra 33 varv. Men då har du bara 5 liter bensin att ta dig till närmsta mack på.

Sen ska vi också komma ihåg att du inte tankar fullt precis vid banan. Om macken är 2 mil bort kanske du bara har 26 liter när du kommer fram och då hinner du bara med 28 varv innan du måste åka tanka!
Ingen bra ekvation i mina ögon.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#11 Post by patand »

gurra wrote:Anta att bilen drar 2,5 l/milen vid bankörning.
Min drar runt 3 liter/mil vid bankörning.... men det finns ju jeepdunkar. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#12 Post by gurra »

patand wrote:
gurra wrote:Anta att bilen drar 2,5 l/milen vid bankörning.
Min drar runt 3 liter/mil vid bankörning.... men det finns ju jeepdunkar. :)
Ja turbobilar brukar gilla lite mer sås på banan :)
Precis, då får man köra runt med jeepdunkar i bagaget. Bra upplägg att först byta till en liten tank och sen fylla bilen med reservdunkar :lol:
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#13 Post by patand »

gurra wrote:Precis, då får man köra runt med jeepdunkar i bagaget. Bra upplägg att först byta till en liten tank och sen fylla bilen med reservdunkar :lol:
Jeepdunkarna har ju fördelen att man kan (bör!) lyfta ur dem ur bilen innan man ger sig ut på banan... :lol:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#14 Post by Henka_E »

Så det vi säger är att 40l och en catch tank på en liter typ kommer fylla mina behov med råge?

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#15 Post by gurra »

Om du vill åka och tanke stup i kvarten på banan alternativt fylla bilen med extradunkar så ja, annars skulle jag säga defintivt nej.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users