trimma en 924 2.0

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
basse123
S-Poster
Posts: 105
Joined: 2012-04-15 13:19:49
Telefon: 07038429955
Bilmodell: porche
Årsmodell: 1978
Contact:

Re: trimma en 924 2.0

#61 Post by basse123 »

plana toppen går gör kanske ingen effekt men jag vill göra det går la plana lika mycket som topplock packningen elle går motorn bra då:)

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1970
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

Re: trimma en 924 2.0

#62 Post by Mats Jacobsson »

basse123 wrote:plana toppen går gör kanske ingen effekt men jag vill göra det går la plana lika mycket som topplock packningen elle går motorn bra då:)
Varför envisas du med att plana toppen? är den skev?
ANNARS LÅT BLI, du vinner inget på det.
Alla här som har mekat 924 säger det samma.
Ska du vinna något är det blocket du måste plana.
Har du inte dom stålarna eller kunskapen att göra det. LÅT DÅ ALLT VAR.
Satsa på en annan bil
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

Re: trimma en 924 2.0

#63 Post by Pär Hylander »

Intressant tråd.

Jänkarna hade väl en tävlingsserie i början på 80-talet eller så där det skulle vara N/A, vill minnas att jag sett en gansak utförlig hemsida om detta, där det i princip var ett fabrikskitt som byggde på 931-topp. Med tanke på alla 931-maskiner med sönderspikade kolvar så finns det ju en och annan topp över.

Minns inte hur mkt runtikrng som var custom, kolvar, insug, grenrörmm?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: trimma en 924 2.0

#64 Post by Cédric »

http://www.titchati.be/porsche/docs/933 ... uction.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Där står det massor om D-prod, riktigt spännande satsning faktiskt. Tror dom vann sin klass dessutom. 931 topp på 924 motor har diskuterats flitigt på 924board.org, ine helt enkelt. Har man inte delarna så är nog en turbokonvertering ändå den bästa vägen. Fast det skulle ju vara ballt med en vass sugis :)

Pär, sen du slutade rejsa så har även sönderspikade motorerna slutat flöda på marknaden :) Vi handra har inte orken att mecka motor hela tiden så jag försöker hålla den hel istället :)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: trimma en 924 2.0

#65 Post by patand »

Cédric wrote:Pär, sen du slutade rejsa så har även sönderspikade motorerna slutat flöda på marknaden :) Vi handra har inte orken att mecka motor hela tiden så jag försöker hålla den hel istället :)
Nästan lite elakt mot Pär det där... :wink:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: trimma en 924 2.0

#66 Post by Cédric »

patand wrote:
Cédric wrote:Pär, sen du slutade rejsa så har även sönderspikade motorerna slutat flöda på marknaden :) Vi handra har inte orken att mecka motor hela tiden så jag försöker hålla den hel istället :)
Nästan lite elakt mot Pär det där... :wink:
Hehe, nää, så var det inte alls menat, inget ont mot Pär !! :#944burn: :D

basse123
S-Poster
Posts: 105
Joined: 2012-04-15 13:19:49
Telefon: 07038429955
Bilmodell: porche
Årsmodell: 1978
Contact:

Re: trimma en 924 2.0

#67 Post by basse123 »

tänker inte så mycket på effekt ökning nu det gäller plana toppen tänkte om det blir lite bätre toppen om man planar den lite bara när man väll får det grattis :)

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: trimma en 924 2.0

#68 Post by Maxx »

basse123 wrote:tänker inte så mycket på effekt ökning nu det gäller plana toppen tänkte om det blir lite bätre toppen om man planar den lite bara när man väll får det grattis :)
Flertalet personer har redan påpekat att du kan plana toppen hur mycket du vill, det kommer inte att ge någon effekt då toppen är helt plan. Någon postade ju till och med en bild på hur toppen ser ut och att den verkligen är helt plan. Ändå vill du plana toppen "bara lite" ...

Antingen är du inte läskunnig eller så skriver du här utan att läsa vad du får för svar. Varför startade du alla trådar om du inte vill få tips?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

Re: trimma en 924 2.0

#69 Post by makkanftw »

Det räcker att scrolla upp en halv sida och läsa Mats Jakobssons post. Att plana toppen är helt j#vla bortkastat och rentav korkat om den inte är skev.
- Marcus

basse123
S-Poster
Posts: 105
Joined: 2012-04-15 13:19:49
Telefon: 07038429955
Bilmodell: porche
Årsmodell: 1978
Contact:

Re: trimma en 924 2.0

#70 Post by basse123 »

tack ska ni ha då ska jag skita plana toppen och bara köpa trim kam sen göra et eget gren rör sen sen tvätta motorn måla göra den fin :)

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: trimma en 924 2.0

#71 Post by Maxx »

basse123 wrote:tack ska ni ha då ska jag skita plana toppen och bara köpa trim kam sen göra et eget gren rör sen sen tvätta motorn måla göra den fin :)
Hoppas det blir bra. Du får ta lite bilder på grenrörsbygget och posta i din egen biltråd som du skapar i avdelningen "Våra bilar". :d=:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3890
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: trimma en 924 2.0

#72 Post by [Bobo] »

basse123 wrote:tack ska ni ha då ska jag skita plana toppen och bara köpa trim kam sen göra et eget gren rör sen sen tvätta motorn måla göra den fin :)
Tack!
Det tog en vecka, men till slut gick det in!

Har du någon länk till dom som har trimkammen som ger 20hk extra?

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: trimma en 924 2.0

#73 Post by M-Nilsson »

Nöjer man sig med en effektökning under 100(!) hk så varför inte chippa och få ut dryga 15 hk mer. På en 924S är det i alla fall ingen konstighet. Inte för jag skulle se någon mening med att trimma en 924 2.0, men ändå. :) Lycka till!
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: trimma en 924 2.0

#74 Post by Erol »

M-Nilsson wrote:Nöjer man sig med en effektökning under 100(!) hk så varför inte chippa och få ut dryga 15 hk mer. På en 924S är det i alla fall ingen konstighet. Inte för jag skulle se någon mening med att trimma en 924 2.0, men ändå. :) Lycka till!
Det går inte att chipa en 924 2.0, då de har mekaniskt sprut!


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: trimma en 924 2.0

#75 Post by M-Nilsson »

Erol wrote:
M-Nilsson wrote:Nöjer man sig med en effektökning under 100(!) hk så varför inte chippa och få ut dryga 15 hk mer. På en 924S är det i alla fall ingen konstighet. Inte för jag skulle se någon mening med att trimma en 924 2.0, men ändå. :) Lycka till!
Det går inte att chipa en 924 2.0, då de har mekaniskt sprut!


/ Erol
Å så kunnig var jag :D Köp en 951, chippa och bygg om kaross till en 924 :roll:
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users