Bromsproblem
- headline
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2004-05-15 19:03:28
- Location: Göteborg
- Contact:
- Daniel E
- Carrera-Poster
- Posts: 396
- Joined: 2005-04-26 17:29:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Huddinge / Sthlm
- Contact:
Så skulle man kunna säga. Vet inte om det är bra eller inte. Men när jag ändå hade tryck på så såg jag till att blåsa ur ordenteligt. Sen började jag liksom om från början. Men som jag sa. Jag är inte nöjd med pedalkänslan, även om det tar bra.
// Daniel Engström
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717
- Mårten
- Addict
- Posts: 1436
- Joined: 2005-07-26 07:36:58
- Telefon: 0706505189
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Borås
- Contact:
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
- headline
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2004-05-15 19:03:28
- Location: Göteborg
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Kan det ha varit något skräp/avlagringar i huvudbromscylindern kanske som till slut flyttade på sig?!headline wrote:Jag vet inte vad jag gjorde men jag fick ett stegsvar i pedalen (ett hack typ) och sen blev den kanon!
/Gustav

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Turbo-Poster
- Posts: 470
- Joined: 2004-11-02 09:18:48
- Bilmodell: 944
- Location: Göteborg/Norrköping
- Contact:
Skumt? Och ni luftar i samma ordningsföljd som det står rekomenderat i Haynes?
1: Vänster bak
2: Höger bak
3: Vänster fram
4: Höger fram
Jag tror nämligen att det har betydelse. Jag vill minnas att jag inte fick något bra resultat i sommras när jag höll på. Tänkta bara att det spelar väl ingen roll vilket hjul jag börjar med?!. Men när jag gjorde som bekrivet funkade det ypperligt. Håll kollen på nivån bara, så ni inte åker på att lufta kopplingen.
1: Vänster bak
2: Höger bak
3: Vänster fram
4: Höger fram
Jag tror nämligen att det har betydelse. Jag vill minnas att jag inte fick något bra resultat i sommras när jag höll på. Tänkta bara att det spelar väl ingen roll vilket hjul jag börjar med?!. Men när jag gjorde som bekrivet funkade det ypperligt. Håll kollen på nivån bara, så ni inte åker på att lufta kopplingen.
Mvh Ismael Frisk
Motto: Keep it Basic!
Motto: Keep it Basic!
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
- 944_968CS
- S2-Poster
- Posts: 206
- Joined: 2004-04-01 08:09:23
- Contact:
Vänta nu. Jag har fått lära mig att börja med det ok som sitter längst bort alltsåIsse wrote:Skumt? Och ni luftar i samma ordningsföljd som det står rekomenderat i Haynes?
1: Vänster bak
2: Höger bak
3: Vänster fram
4: Höger fram
Jag tror nämligen att det har betydelse. Jag vill minnas att jag inte fick något bra resultat i sommras när jag höll på. Tänkta bara att det spelar väl ingen roll vilket hjul jag börjar med?!. Men när jag gjorde som bekrivet funkade det ypperligt. Håll kollen på nivån bara, så ni inte åker på att lufta kopplingen.
1 höger bak
2 vänster bak
3 höger fram
4 och sist vänster fram
Lycka till /Bosse P
- Daniel E
- Carrera-Poster
- Posts: 396
- Joined: 2005-04-26 17:29:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Huddinge / Sthlm
- Contact:
Kan det ha att göra med att Haynes ofta görs av engelsmän, och därför har referensobjektet varit högerstyrt? I så fall skulle det stämma. Sista inlägget från 944_968CS borde därför stämma .
// Daniel Engström
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717
- headline
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2004-05-15 19:03:28
- Location: Göteborg
- Contact:
Haha, nä håller inte på med sånt. Tyckte det var ett bra förtydligande bara!Pär Hylander wrote:E det till att jobba med trimmning av regulatorer på jobbet månne....headline wrote:Jag vet inte vad jag gjorde men jag fick ett stegsvar i pedalen (ett hack typ) och sen blev den kanon!
/Gustav


- GLind
- Turbo-Poster
- Posts: 942
- Joined: 2005-06-26 09:31:45
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund/Sthlm
- Contact:
Ang ordning på luftning. Detta hittade jag ur Clarks garage manualen:
For cars equipped with hydraulic clutches, the clutch should be bled at the slave cylinder as well.
Då som sista steg efter oken. Någon som gör detta?
For cars equipped with hydraulic clutches, the clutch should be bled at the slave cylinder as well.
Då som sista steg efter oken. Någon som gör detta?
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]
- headline
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2004-05-15 19:03:28
- Location: Göteborg
- Contact:
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Kollade i min Haynes, och där står det att man ska ta bort startmotorn för att komma åt(?)headline wrote:Hur gör man det?
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
- GLind
- Turbo-Poster
- Posts: 942
- Joined: 2005-06-26 09:31:45
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund/Sthlm
- Contact:
Först tar man som sagt bort startmotorn.
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/elect-02.htm
Sedan luftar man slavcylindern (Har alla bilar denna?)
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/clutch-02.htm
Någon som vet vad som händer om man inte luftar? Riskerar man att inte trycka isär kopplingen helt då eller 
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/elect-02.htm
Sedan luftar man slavcylindern (Har alla bilar denna?)
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/clutch-02.htm


/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Jag har precis (för någon vecka sedan) gjort detta så här kommer lite kommentarer:GLind wrote:Först tar man som sagt bort startmotorn.
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/elect-02.htm
Sedan luftar man slavcylindern (Har alla bilar denna?)
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/clutch-02.htm
Någon som vet vad som händer om man inte luftar? Riskerar man att inte trycka isär kopplingen helt då eller
Ja ta bort startmotorn underlättar betydligt...

Lufta cylindern gick väldigt smidigt bara man ser till att ha fullt med bromsvätska i behållaren och att nivån inte sjunker under slangen till kopplingen (se upp här för den slangen sitter högt upp på behållaren!). Jag använde mig av en bromsluftningsslang med backventil köpt på biltema, funkade kanon!
Om du inte luftar (och det är så att det behövs) så riskerar du precis det du skriver dvs att kopplingen inte kopplar ur ordentligt.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users