Däcktryck?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Mårten
Addict
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988

#16 Post by Mårten »

Någon som har Dunlop SP 9000 225/45 fram & 255/40 x 17" bak som har tips om rätt däckstryck? Har 2,5 fram & bak och den slingrar sig rätt friskt vid spårig väg.

Hade 3,5 fram & bak under vinteravställningen och när jag körde hem den (glömde släppa ut övertrycket) så spårade den inte så mycket med detta tryck...
/M
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

Zep-924S
Carrera-Poster

#17 Post by Zep-924S »

Har i alla år kört med 2,5-2,7 bar fram som bak. Läste igår igenom instruktionsboken o där rekommenderas 2,0 fram o 2,5 bak för både 195/65 15 o 205/55 16. Bilen har varit lite svajig över ojämnheter o spårat mycket så jag sänkte trycket där fram till 2,2 o där bak har jag 2,6. Vilken skillnad det blev. Bilen blev med ens stadigare på vägen o spårde mindre. Jag som t.o.m. har funderat att dämparna kanske börjar bli slut eftersom fram o bakvagn inte riktigt synkroniserat. Nackdelden är att framändan känns lite för svampig. Nån annan som har olika däckstryck fram o bak eller har ni samma?
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland

Malte
S2-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#18 Post by Malte »

Ett bra sätt är att kolla slitaget på däcken..mycket på mitten så har man för högt.....ovise versa (gäller ju då normal körning på väg) ganska svårt att generalisera däcktrycket då det skiljer ganska mycket på dom olika märkenas uppbyggnad och gummikvalite...men regeln säger ju bredare däck desstu högre tryck finns säkert ngn guru på detta men så fick jag lära mig.

Bengt
Turbo-Poster

#19 Post by Bengt »

Michelin Pilot Sport lär ha samma uppbyggnad av stommen som R-däck och skall ha lägre tryck än andra däck. Jag har kört 2,5 bar fram och 3 bar bak och fått jämnt slitage och bra gång med Conti däck. Med Michelin däcken så gick bilen på tårna och ormade vid inbromsning om jag hade mer än 2 bar.
bENGT
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

Malte
S2-Poster

#20 Post by Malte »

Bra grepp vänliga däck kan NÄSTAN jämnföras med vinterdäck dvs hög gummihalt i däcket därav att det kan kännas svampigt om man har för högt däcktryck då däcket blir "ägg" format. Ching Chong däck har ofta mindre gummi och mer plast vilket gör däcket hårdare med påföljden att det krävs ett högre tryck för att däcket ska bli "platt" Sen har det ju givetvis med stål korden osse att göra. Billiga däck har ofta en grövre kord än dyra och effekten av det är ju den samma som gummiblandningen. Dock inte sagt att billliga däck är skit, allting är ju hur det ska användas och hur länge dom ska vara kontra vad det får kosta :)

EDIT: Inte att conti däck skulle vara dåliga samt att dyrt inte alltid är bättre
ett bra exempel är michelin ligger nog ngr hundringar i bara namnet

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#21 Post by patand »

Bengt wrote:Michelin Pilot Sport lär ha samma uppbyggnad av stommen som R-däck och skall ha lägre tryck än andra däck. Jag har kört 2,5 bar fram och 3 bar bak och fått jämnt slitage och bra gång med Conti däck. Med Michelin däcken så gick bilen på tårna och ormade vid inbromsning om jag hade mer än 2 bar.
bENGT
Märkligt... som jag förstått det ska ju Michelins R-däck ha högre ringtryck än de flesta andra märken av R-däck. Mystiskt då att deras gatdäck är tvärtom! Misstror dig inte Bengt tycker bara det är lite märkligt av Michelin. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Zep-924S
Carrera-Poster

#22 Post by Zep-924S »

Har nu kört lite mera med bilen o nog verkar det som Porsche visste vad de gjorde när de gav rekommendationer för däcktryck. I situationer där jag tidigare kände mig osäker på hur bilen skulle bete sig (lite ojämn väg) så går den nu stabilare o inger mera förtroende. Detta gäller både vid körning rakt fram o i kurvor.
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland

Post Reply