SeaGull wrote:Då motorn/kylvätskan är kall får motorn mer bränsle. Motortemperaturen mäts med en temperaturgivare som på min 968 sitter ovanpå blocket vid ettans cylinder under insuget, en blå givare. Om jag drar ur kontakten till denna givare så får motorn alltid bränsle som om den vore varm, dvs. motorn går mycket dåligt tills dess motorn blir varm.
Testa att dra ur kontakten och starta motorn kall, om det inte blir nån skillnad kan du misstänka givaren/kabeln/styrboxen.
Och andra sidan borde det väl vara denna givare som (via styrboxen?) ger signal till temp.instrumentet ...
Tack för tipset...jag kom precis hem från besöket. Såg faktiskt en blå givare när jag väl tog en titt under huven, som sitter ungefär där du beskriver. Kan testa detta nästa gång.
Jag var mer fokuserad på slangen på bilderna som såg ut att vara skadad. Men om detta är den slang som nämns längre upp i tråden eller ej vet jag inte.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
patand wrote:Slangen/röret som går ner mot startmotorn borde bara kunna vara för den hydraliska kopplingen.
Ah tack för svaret, lite märkligt placering tycker jag..jag följde den så långt upp jag kunde och längre upp gick den över till ett mindre "rör" såg det ut som. Man upptäcker alltid lite nya spännande saker när man är under motorn och kryper
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
M-Nilsson wrote:Ah tack för svaret, lite märkligt placering tycker jag.
Om det är till kopplingen som jag tror så är det knappast märkligt. Den slang/rör kombinationen ska gå från huvudcylindern vid kopplingspedalen ner till slavcylindern som sitter precis ovanför startmotorn (iaf på 924 Turbo och jag har för mig det ser likadant ut på 944).
M-Nilsson wrote:Ah tack för svaret, lite märkligt placering tycker jag.
Om det är till kopplingen som jag tror så är det knappast märkligt. Den slang/rör kombinationen ska gå från huvudcylindern vid kopplingspedalen ner till slavcylindern som sitter precis ovanför startmotorn (iaf på 924 Turbo och jag har för mig det ser likadant ut på 944).
Jag menade mer placerigen så den ligger ganska hårt tryckt mot rattstången. Ok men då har du säkerligen rätt!
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
Det är som nämnts inte ovanligt att tempgivaren åldras och ger fel värden. Den är billig och bör bytas på så här gamla bilar. Felet passar på symptomen.
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)
Bengt wrote:Det är som nämnts inte ovanligt att tempgivaren åldras och ger fel värden. Den är billig och bör bytas på så här gamla bilar. Felet passar på symptomen.
Vet du (eller någon annan) om denna är lätt att byta själv om så är fallet?
Det går kanske felsöka(mäta) givaren?
Tack!
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
Idag ställde jag på bilen, när ja skiftade däcken hittade jag den slang...under dm i diameter, rätt kort och böjd. I ena änden såg slangen ut att vara lite sönder. Fick bli tillfälligt eltejp
Är det någon som har en passande slang över? Eller var kan jag börja söka? Har bokat tid för felsökning på Ti men troligen avbokar jag detta och till en början byter slang...om nu det skulla visa sig att denna kan ha en påverkan, eller inte?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by M-Nilsson on 2013-04-14 17:36:01, edited 2 times in total.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
Generatorn kanske lever ett något kortare liv utan tillskott på tjuvluft, men min har levt minst 7000 mil utan.
För övrigt går den föreslagna givaren att mäta. Enklast är att se om det är någon som helst skillnad i motstånd i den kall vs varm motor. Oftast när dom är kaputt har du samma motstånd kall vs varm
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Karl Birgander wrote:Generatorn kanske lever ett något kortare liv utan tillskott på tjuvluft, men min har levt minst 7000 mil utan.
För övrigt går den föreslagna givaren att mäta. Enklast är att se om det är någon som helst skillnad i motstånd i den kall vs varm motor. Oftast när dom är kaputt har du samma motstånd kall vs varm
Vet du placeringen av givaren på min S, samma som 944? Det sitter en blå givare fram på motorn, försökte ringa in på en av de senaste bilderna. Räcker det att motorn är varm (efter körning) eller skall motorn vara på vid mätning? Blir lite vårfix i veckan så då blir det att dyka ner under huven
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.