Kallstarten och dålig tomgång

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Kallstarten och dålig tomgång

#16 Post by M-Nilsson »

SeaGull wrote:Då motorn/kylvätskan är kall får motorn mer bränsle. Motortemperaturen mäts med en temperaturgivare som på min 968 sitter ovanpå blocket vid ettans cylinder under insuget, en blå givare. Om jag drar ur kontakten till denna givare så får motorn alltid bränsle som om den vore varm, dvs. motorn går mycket dåligt tills dess motorn blir varm.
Testa att dra ur kontakten och starta motorn kall, om det inte blir nån skillnad kan du misstänka givaren/kabeln/styrboxen.
Och andra sidan borde det väl vara denna givare som (via styrboxen?) ger signal till temp.instrumentet ...
Tack för tipset...jag kom precis hem från besöket. Såg faktiskt en blå givare när jag väl tog en titt under huven, som sitter ungefär där du beskriver. Kan testa detta nästa gång.

Jag var mer fokuserad på slangen på bilderna som såg ut att vara skadad. Men om detta är den slang som nämns längre upp i tråden eller ej vet jag inte.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Kallstarten och dålig tomgång

#17 Post by patand »

Slangen/röret som går ner mot startmotorn borde bara kunna vara för den hydraliska kopplingen. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Kallstarten och dålig tomgång

#18 Post by M-Nilsson »

patand wrote:Slangen/röret som går ner mot startmotorn borde bara kunna vara för den hydraliska kopplingen. :)
Ah tack för svaret, lite märkligt placering tycker jag..jag följde den så långt upp jag kunde och längre upp gick den över till ett mindre "rör" såg det ut som. Man upptäcker alltid lite nya spännande saker när man är under motorn och kryper :)
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Kallstarten och dålig tomgång

#19 Post by patand »

M-Nilsson wrote:Ah tack för svaret, lite märkligt placering tycker jag.
Om det är till kopplingen som jag tror så är det knappast märkligt. Den slang/rör kombinationen ska gå från huvudcylindern vid kopplingspedalen ner till slavcylindern som sitter precis ovanför startmotorn (iaf på 924 Turbo och jag har för mig det ser likadant ut på 944). :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Kallstarten och dålig tomgång

#20 Post by M-Nilsson »

patand wrote:
M-Nilsson wrote:Ah tack för svaret, lite märkligt placering tycker jag.
Om det är till kopplingen som jag tror så är det knappast märkligt. Den slang/rör kombinationen ska gå från huvudcylindern vid kopplingspedalen ner till slavcylindern som sitter precis ovanför startmotorn (iaf på 924 Turbo och jag har för mig det ser likadant ut på 944). :)
Jag menade mer placerigen så den ligger ganska hårt tryckt mot rattstången. Ok men då har du säkerligen rätt!
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

Bengt
Turbo-Poster
Posts: 408
Joined: 2004-03-29 19:41:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

Re: Kallstarten och dålig tomgång

#21 Post by Bengt »

Det är som nämnts inte ovanligt att tempgivaren åldras och ger fel värden. Den är billig och bör bytas på så här gamla bilar. Felet passar på symptomen.
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Kallstarten och dålig tomgång

#22 Post by M-Nilsson »

Bengt wrote:Det är som nämnts inte ovanligt att tempgivaren åldras och ger fel värden. Den är billig och bör bytas på så här gamla bilar. Felet passar på symptomen.
Vet du (eller någon annan) om denna är lätt att byta själv om så är fallet?
Det går kanske felsöka(mäta) givaren?
Tack!
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Kallstarten och dålig tomgång

#23 Post by M-Nilsson »

Kan det vara den blå givaren som sitter här? Man ser lite av den...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Kallstarten och dålig tomgång

#24 Post by M-Nilsson »

Idag ställde jag på bilen, när ja skiftade däcken hittade jag den slang...under dm i diameter, rätt kort och böjd. I ena änden såg slangen ut att vara lite sönder. Fick bli tillfälligt eltejp :roll:

Är det någon som har en passande slang över? Eller var kan jag börja söka? Har bokat tid för felsökning på Ti men troligen avbokar jag detta och till en början byter slang...om nu det skulla visa sig att denna kan ha en påverkan, eller inte?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by M-Nilsson on 2013-04-14 17:36:01, edited 2 times in total.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Kallstarten och dålig tomgång

#25 Post by M-Nilsson »

Men till en början, vad är detta för slang? :roll:
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Kallstarten och dålig tomgång

#26 Post by Karl Birgander »

Kyler generator.
Du kan utan tvekan leva utan den. Ta bort den om den är ful o trasig
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Kallstarten och dålig tomgång

#27 Post by M-Nilsson »

Karl Birgander wrote:Kyler generator.
Du kan utan tvekan leva utan den. Ta bort den om den är ful o trasig
Tack för svar, behöver inte den kylning? Ja den blev inte direkt snyggare med eltejp..men då vet jag!
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Kallstarten och dålig tomgång

#28 Post by M-Nilsson »

Lämnar bilen på felsökning på Ti så får vi se vad det är, så kan ja dela med mig av det sen om nån råkar ut för liknande symtom.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Kallstarten och dålig tomgång

#29 Post by Karl Birgander »

Generatorn kanske lever ett något kortare liv utan tillskott på tjuvluft, men min har levt minst 7000 mil utan.

För övrigt går den föreslagna givaren att mäta. Enklast är att se om det är någon som helst skillnad i motstånd i den kall vs varm motor. Oftast när dom är kaputt har du samma motstånd kall vs varm
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Kallstarten och dålig tomgång

#30 Post by M-Nilsson »

Karl Birgander wrote:Generatorn kanske lever ett något kortare liv utan tillskott på tjuvluft, men min har levt minst 7000 mil utan.

För övrigt går den föreslagna givaren att mäta. Enklast är att se om det är någon som helst skillnad i motstånd i den kall vs varm motor. Oftast när dom är kaputt har du samma motstånd kall vs varm
Vet du placeringen av givaren på min S, samma som 944? Det sitter en blå givare fram på motorn, försökte ringa in på en av de senaste bilderna. Räcker det att motorn är varm (efter körning) eller skall motorn vara på vid mätning? :roll: Blir lite vårfix i veckan så då blir det att dyka ner under huven :)
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users