
Stötdämpare byte
-
- Turbo-Poster
- Posts: 411
- Joined: 2009-10-29 22:31:12
- Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
- Årsmodell: 1984
- Location: Falköping
- Contact:
Re: Stötdämpare byte
jo stötdämparen kan kröka sig, men skaj u ändå byta så 

Är ägare av porsche 944 -84
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Stötdämpare byte
Känns lite olämpligt att rekommendera något som kan gå riktigt åt helvete om den som utför det inte tänker till ordentligt. *tumme ner*Lilja wrote:Annars gör man det som en man och ställer sig på fjädern och skruvar av muttern![]()
Vågar man går det, fjäderbenet hoppar bara iväg en halvmeter, annars kan man ställa sig med fjäderbenet mot en vägg så händer ingenting.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Stötdämpare byte
hanilton199 wrote:Ska köpa riktiga spännare finns ju på biltema, men kvaliten på biltema är ju så där.
Fast man byter ju inte fjädrar och stötdämpare så ofta, då går du nog bra med biltema kvalite allafall.
mvh johan

Dessa fjäderspännare från Biltema är kanske inte optimala, men de fungerar
helt ok, var bara noga att få dit dom ordenligt och skruva lite åt gången på
vardera spännare så du inte drar fjädern snett.
Försök INTE att montera isär fjäderbenet utan verktyg avsett för ändamålet,
det kan gå riktigt illa, vilket jag sett på nära håll!
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- Turbo-Poster
- Posts: 411
- Joined: 2009-10-29 22:31:12
- Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
- Årsmodell: 1984
- Location: Falköping
- Contact:
- mijo
- Turbo-Poster
- Posts: 541
- Joined: 2007-04-19 16:25:12
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Kalmar
- Contact:
Re: Stötdämpare byte
En original-fjäder är förspänd ca 10 cm vad jag minns (ca 150-200 kg). Om det bara flög iväg en halvmeterLilja wrote:Annars gör man det som en man och ställer sig på fjädern och skruvar av muttern![]()
Vågar man går det, fjäderbenet hoppar bara iväg en halvmeter, annars kan man ställa sig med fjäderbenet mot en vägg så händer ingenting.
var det nog en sänkfjäder, eller flög du också en halvmeter

-
- Turbo-Poster
- Posts: 411
- Joined: 2009-10-29 22:31:12
- Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
- Årsmodell: 1984
- Location: Falköping
- Contact:
Re: Stötdämpare byte
TJO! Nödväningt att byta allt detta? Stötdämparna ska jag byta.
Stötdämpardamask med genomslagsgummi antal 2 130.00 260.00
Fjäderbenslagring utan gummi ´2 239.00 478.00
Stötdämpare fram Koni 2 1649.00 3298.00
Sänkfjädrar fram 30mm 2 1876.00 3752.00
Summa 7788.00
Verkar detta vettigt ska ju beställa nu hade jag tänkt nån som har nåt att poängtera???
mvh johan
Stötdämpardamask med genomslagsgummi antal 2 130.00 260.00
Fjäderbenslagring utan gummi ´2 239.00 478.00
Stötdämpare fram Koni 2 1649.00 3298.00
Sänkfjädrar fram 30mm 2 1876.00 3752.00
Summa 7788.00
Verkar detta vettigt ska ju beställa nu hade jag tänkt nån som har nåt att poängtera???
mvh johan
Är ägare av porsche 944 -84
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Stötdämpare byte
Kan sänkfjädrarna verkligen kosta 1800 spänn styck?! De brukar väl säljas i par dessutom. 

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Turbo-Poster
- Posts: 411
- Joined: 2009-10-29 22:31:12
- Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
- Årsmodell: 1984
- Location: Falköping
- Contact:
Re: Stötdämpare byte
jag fattar inte de heller är det per styck eller par ;/
Man va säger du om dom andra grejerna?

Man va säger du om dom andra grejerna?
Är ägare av porsche 944 -84
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
Re: Stötdämpare byte
Ring och kolla med mannen, myten, legenden själv?
Han har ju ett telefonnummer och förmodligen en herrans massa kunskap (åtminstone om sina egna produkter får man ju hoppas
).
Han har ju ett telefonnummer och förmodligen en herrans massa kunskap (åtminstone om sina egna produkter får man ju hoppas

- Marcus
-
- Carrera-Poster
- Posts: 324
- Joined: 2012-06-04 13:00:59
- Bilmodell: 944 Grey
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: Stötdämpare byte
skjut mig för att jag drar upp sån gammal tråd men jag är i trådskaparens bybörjar-skor jag med.
Mitt problem har inte varit att ta ur stötdämparna men att ta loss den översta centrerade 22 mm muttern.
När jag vrider på den så vill allt gå runt men tittar jag i bulten som muttern sitter i så finns det fäste för 6-kant verktyg, ska jag ta till med ett sånt och pressa mot en 22 nyckel för att ta isär det?
/M
Mitt problem har inte varit att ta ur stötdämparna men att ta loss den översta centrerade 22 mm muttern.
När jag vrider på den så vill allt gå runt men tittar jag i bulten som muttern sitter i så finns det fäste för 6-kant verktyg, ska jag ta till med ett sånt och pressa mot en 22 nyckel för att ta isär det?
/M
944 83a - Gasa-på-bilen
w203cdi Snålvargen(0,45/110kmh)
w203cdi Snålvargen(0,45/110kmh)
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Stötdämpare byte
Du måste antingen hålla emot på något sätt för att inte dämparen ska snurra när du lossar muttern eller så får du fram med en mutterknackare så brukar det gå utan att hålla emot. Jag har dock ibland behövt öka friktionen en aning vid användade av mutterknackare. Då tar jag en tång och klämmer runt dämparens kolvstång. Glöm dock inte sätta en trasa eller liknande mellan tång och stång om du gör så, för att inte skada dämparen.Tomcat1 wrote:När jag vrider på den så vill allt gå runt men tittar jag i bulten som muttern sitter i så finns det fäste för 6-kant verktyg, ska jag ta till med ett sånt och pressa mot en 22 nyckel för att ta isär det?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Turbo-Poster
- Posts: 411
- Joined: 2009-10-29 22:31:12
- Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
- Årsmodell: 1984
- Location: Falköping
- Contact:
Re: Stötdämpare byte
Hej!
Dags att höja bilen igen efter 4 år.
Är lite ringrostig, hade bara en fråga,
Måste jag komprimera fjädern innan jag tar ut fjäderbenet? eller räcker det med att lossa i motorutrummet och vid hjulhuset utan att komprimera?
Mvh johan
Dags att höja bilen igen efter 4 år.
Är lite ringrostig, hade bara en fråga,
Måste jag komprimera fjädern innan jag tar ut fjäderbenet? eller räcker det med att lossa i motorutrummet och vid hjulhuset utan att komprimera?
Mvh johan
Är ägare av porsche 944 -84
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
Stötdämpare byte
Du behöver inte komprimera för att få ut hela fjäderbenet.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users