Ingen gnista

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Nahpets
Addict
Bilmodell: Saknar en Porsche

Re: Ingen gnista

#16 Post by Nahpets »

Jo jag vet. Emm bor där bl a. ;)
Och halva familjen i Skanör...

Det är väl Örebro trakten, Gbg eller Skåne som gäller. Vad säger du gurra, ska vi flytta? ;)

emm
Addict
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986

#17 Post by emm »

Stephan, jag har tjatat förrut... kom igen nu, släpp sargen och kom in i matchen...!

Om du vill låna DME så finns jag i Malmö idag Lördag tom 15.oo ca.
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

Lodde
S-Poster
Bilmodell: 944 LG Special

#18 Post by Lodde »

Thx Emm! Vi har besök hela helgen så jag har ganska svårt för att köra iväg någonstans..
Har dock varit vid bilen i 5 min, passade på att bygla relät, soppa pumpen startade men tyvärr ingen gnista. :(

Mvh Larry

Lodde
S-Poster

#19 Post by Lodde »

emm wrote:Stephan, jag har tjatat förrut... kom igen nu, släpp sargen och kom in i matchen...!

Om du vill låna DME så finns jag i Malmö idag Lördag tom 15.oo ca.
Tjena Grabben är på väg in till returbilen i Malmö :) så om vi kan få ihop det kan han kanske köra förbi dej

Mvh Larry

emm
Addict
Bilmodell: 951

#20 Post by emm »

Hoppas problemet löser sig!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

Lodde
S-Poster

#21 Post by Lodde »

Längtar tills han kommer hem med ditt relä. thx än en gång. :#pray:
Kör förbi dej på Tis eller Ons hoppas det är ok, om du behöver det tidigare så är det bara att hojta till 8)

Mvh Larry

Lodde
S-Poster

#22 Post by Lodde »

Nope det blev inget bättre med emm relät :( .när jag vrider om tändningen till läget innan start så att säga då är det 12 volt men när jag vrider för start så blir det 0 volt. Kan det vara så att boxen har pajat eller är det något annat man bör titta på.

Mvh Lodde :?

FredrikÅ
Addict
Bilmodell: Mellan Porschar.

#23 Post by FredrikÅ »

Lodde wrote:Nope det blev inget bättre med emm relät :( .när jag vrider om tändningen till läget innan start så att säga då är det 12 volt men när jag vrider för start så blir det 0 volt. Kan det vara så att boxen har pajat eller är det något annat man bör titta på.

Ja, det kan vara boxen.. Men har du kollat tändningslåset?
Det kan ställa till problem ibland...

(Jag ryser när jag tänker på elfel.. Har varit med om det tidigare.....)
Image
Fredrik Åberg

Johnny
Turbo-Poster
Bilmodell: 944

#24 Post by Johnny »

Mårten wrote:Lite OT men skriv gärna i din profil vilken modell/årsmodell du har så blir det lättare att hjälpa till.
Årsmodell?
Lodde wrote:Nope det blev inget bättre med emm relät :( .när jag vrider om tändningen till läget innan start så att säga då är det 12 volt men när jag vrider för start så blir det 0 volt. Kan det vara så att boxen har pajat eller är det något annat man bör titta på.

Jag har bara i en hast läst din tråd, kanske jag missat något, men var är det 12 volt som du reffererar till, var mäter du?
Hälsning Johnny

Lodde
S-Poster

#25 Post by Lodde »

Ja, det kan vara boxen.. Men har du kollat tändningslåset?
Det kan ställa till problem ibland...

(Jag ryser när jag tänker på elfel.. Har varit med om det tidigare.....)
Image[/quote]
Jo inget kul med elfel. Härlig härva du har där, hoppas det är som du ska sända till återvinningen :P

Johnny min bil är en 944 82 2,5l som är ombyggd av spånet. Jag mäter över polen på tändspolen mot karrosen. Allt annat fungerar tror jag :roll: när jag skall starta bilen så hör jag inte bensin pumpen men det sitter en manometer med justering av bränsle tryck i motor rummet och den ger utslag så fast jag inte hör pumpen så verkar det som att det blir tryck, prövade bygla relät då kunde man höra pumpen för då går den hela tiden men tyvärr så fick jag ingen gnista. Fick låna ett relä av emm och tyvärr så hjälpte inte det iheller. Har byt givarna och t-spolen sen hittade jag en tråd någonstans där jag kunde läsa att man kan mäta ohm på givarna och då skall dom ligga runt 1000 ohm.
Har även satt ett t-stift på kabeln direkt från spolen bara för att utesluta rotorn o fördelaren
Tror det var allt. jovisst har tagit av boxen nu men vet inte riktigt vad man ska titta på i den inget som luktar brännt eller ser skumt ut.

Mvh Larry

Johnny
Turbo-Poster

#26 Post by Johnny »

Lodde wrote:

Johnny min bil är en 944 82 2,5l som är ombyggd av spånet. Jag mäter över polen på tändspolen mot karrosen. Allt annat fungerar tror jag :roll: när jag skall starta bilen så hör jag inte bensin pumpen men det sitter en manometer med justering av bränsle tryck i motor rummet och den ger utslag så fast jag inte hör pumpen så verkar det som att det blir tryck, prövade bygla relät då kunde man höra pumpen för då går den hela tiden men tyvärr så fick jag ingen gnista. Fick låna ett relä av emm och tyvärr så hjälpte inte det iheller. Har byt givarna och t-spolen sen hittade jag en tråd någonstans där jag kunde läsa att man kan mäta ohm på givarna och då skall dom ligga runt 1000 ohm.
Har även satt ett t-stift på kabeln direkt från spolen bara för att utesluta rotorn o fördelaren
Tror det var allt. jovisst har tagit av boxen nu men vet inte riktigt vad man ska titta på i den inget som luktar brännt eller ser skumt ut.
Mvh Larry
På en av polerna på tändspolen (nummer 15) skall det vara 12 volt mot jord (karrosen) då tändningen är på även när du kör med startmotorn. Synd bara att du bytte givarna om det inte var något fel på dem. Mäta resistansen kan man ju göra men det säger ju inte att du får signal från dem till styrboxen. Är du nu säker på att du fått dem rätt så de ger signal till styrboxen?
Hoppas det löser sig lite smidigt för dig.
Hälsning Johnny

Lodde
S-Poster

#27 Post by Lodde »

Njä inte säker på att jag kopplat givarna rätt :? // Larry

Johnny
Turbo-Poster

#28 Post by Johnny »

Lodde wrote:Njä inte säker på att jag kopplat givarna rätt :? // Larry
Om du är inne på att prova en annan styrbox och det ändå inte startar så bör du nog kontrollera att du har signalen från givarna. Givetvis kan du göra det redan nu. Jag brukar använda en lysdiod som jag har anslutit i uttagen för givarna vid boxen. Kör man med startmotorn så kan man se lysdioden blinka lite svagt om du inte har för ljust i garaget.
Vad har du för nummer på styrboxen?
Ha det bra.

jerker67
Addict
Bilmodell: 944N/A -84

#29 Post by jerker67 »

Lodde wrote:Njä inte säker på att jag kopplat givarna rätt :? // Larry
Är dom på rätt plats kan ju ha förväxlat dom...kontakterna dom passar viceversa..med varann
Och du har fått dom ända ner mot sprängkåpan..Givarna
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

Lodde
S-Poster

#30 Post by Lodde »

Image

Jo givarna sitter nog på plats eftersom det är givna positioner, men frågan är om tex. den givaren som sitter närmast torpeden om den skall till höger eller vänster i kabelstammen :?: Jag har i och för sig skiftat på kontakterna till givarna utan någon förbättring.
Så här ser det ut inne i min bil. så det jag tänkt att titta på efter alla goa tips är tändlåset och den röda huvudbrytaren.

Mvh Larry

Post Reply