lbs tillnm

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#16 Post by patand »

Kom på att jag ju bytte från dåliga gamla dämpare till nya gasdämpare på vår cabbe och den blev några millimeter högre efter bytet, så dämparna har ju iaf en viss påverkan.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

fh
S-Poster
Posts: 53
Joined: 2007-08-23 10:34:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Klågerup
Contact:

#17 Post by fh »

Hej.

Har tagit bort stavarna och då rekomenderas ca 150n/mm på fjädern blev därför fundersam när den låg så bra med så pass mjuk fjäder.
Dämparna går att ställa väldigt hårt och det kanske hjälper till.
Har den nu i det mjukaste läget men ligger fortfarande bra i höjd.
Går att justera höjden med med fjädertallriken.

Ha det bra
Fredrik

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#18 Post by Maxx »

Naturligtvis påverkar betydligt hårdare fjädrar höjden på bilen.

6000 N (ca 600 kg) på en fjäder med 87,5 N/mm i fjäderkonstant så trycks fjädern ihop 68,6 mm.
6000 N på en fjäder med 200 N/mm så blir det bara 30,0 mm, dvs bilen blir drygt 38 mm högre.

Så en betydligt hårdare fjäder måste vara lägre för att man ska hålla samma karosshöjd. Det är bara att räkna. :wink:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#19 Post by patand »

Bra Michael! Nu har jag lärt mig något nytt idag också! :) Men 600kg i varje hörn på en bil... då väger bilen 2400kg... knappast en 944a du hade i exemplet då? :)

Ska man räkna måste man också ta hänsyn till geometrin i hjulupphängningen för att se hur stor kraft fjädern utsätts för. Men visst är det möjligt att göra det om man orkar. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#20 Post by Maxx »

patand wrote:Bra Michael! Nu har jag lärt mig något nytt idag också! :) Men 600kg i varje hörn på en bil... då väger bilen 2400kg... knappast en 944a du hade i exemplet då? :)

Ska man räkna måste man också ta hänsyn till geometrin i hjulupphängningen för att se hur stor kraft fjädern utsätts för. Men visst är det möjligt att göra det om man orkar. :)
Hehe ... ja, 600 kg per hörn blev lite mycket. Säg 300 kg så blir det lite relevantare siffror, dock fortfarande en märkbar skillnad i höjd. Som du påpekar så måste man ta hänsyn till geometrin i hjulupphängningen också för att kunna räkna ut hur mycket de hårdare fjädrarna påverkar höjden. Coilovers med ställbar höjd är nog rätt smidigt, om inte nödvändigt, i fall man ska börja labba med olika fjäderhårdheter.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1347
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

#21 Post by Ragnar Joensen »

Det är en förenkling att räkna med att bilens vikt delat med bilens 4 hörn ger belastningen på varje fjäderben.

Om vi t.ex. pratar om bilens bakre, högra hörn, så är det så att så fort som det fjäderbenet har sjunkit ihop 1 mm, ändras belastningen på alla bilens hörn, och belastningen på bakre högre hörn blir stegvis mindre, och stegvis större på vänstra bakre, och högra främre hörn, och mindre på vänstra främre hörn. Det är effekten av justeringen av de andra fjäderbenen. Sen tillkommer effekterna av eventuella krängningshämmare.


Ragnar
Porsche fantast !

968 1992

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]