Porschekännare och turbospecialister
- poh
- S-Poster
- Posts: 106
- Joined: 2004-04-13 14:22:22
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholmstrakten
- Contact:
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Menar du att det spikar för att tändsystemet så att säga är elektriskt underdimensionerat eller för att det inte justerar ner tändtidpunkten? Den andra går ju att justera ner statiskt med den nackdelen att det blir lite sämre gång (effekt) på dellast.poh wrote:Vilket väl inte borgar för några större effektvinster.
Saabarna brukar börja spika och ha sig när laddet skruvas upp och tändningen inte hänger med.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- FekZen
- Turbo-Poster
- Posts: 801
- Joined: 2004-03-29 16:29:59
- Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Sthlm
- Contact:
Det är ju en pengafråga oxå, köper du en BB turbo (Ball baering) eller hur det stavas, då kommer den tidigare men kostar en skvätt mer troligen. Mindre agg kommer snabbare, så ett mindre agg som ändå klarar av effektkravet kan vara en ide.
Jag kan ärligt säga att jag har noll koll på 931, men nyare bilar ställer man om tryckbegränsning och tryckbörvärde i programmet och då blir 1500 - 3000 varvs registret som en helt ny bil. (tex på 944 220 hk turbo som original är helt död innan 3k rpm).
Och som sagts tidigare, nyare turbo kan vara en ide oxå, gärna vattenkyld då oxå, antar att originalturbon är luftkyld.
Jag har själv en motor med K27 agg på, luftkylt men stort lagom för max ~500hk, som det ser ut nu ger den 380 nm på 0.4bar & 2000 varv !! Vilket motsäger sig mina tidigare resonemang iom att den är stor, ej ny och inte heller kullagrad. I detta fall tror jag det är Kammen som avgör.
Vissa sätter in en liten turbo i kombination med en större, vilket gör att bilen kommer mycket snabbare, finns även dem med kompressor i kombination med turbo för att få optimalt tryck genom hela registret...
Lite ideer och reflektioner // Mvh Adde FekZen.
Jag kan ärligt säga att jag har noll koll på 931, men nyare bilar ställer man om tryckbegränsning och tryckbörvärde i programmet och då blir 1500 - 3000 varvs registret som en helt ny bil. (tex på 944 220 hk turbo som original är helt död innan 3k rpm).
Och som sagts tidigare, nyare turbo kan vara en ide oxå, gärna vattenkyld då oxå, antar att originalturbon är luftkyld.
Jag har själv en motor med K27 agg på, luftkylt men stort lagom för max ~500hk, som det ser ut nu ger den 380 nm på 0.4bar & 2000 varv !! Vilket motsäger sig mina tidigare resonemang iom att den är stor, ej ny och inte heller kullagrad. I detta fall tror jag det är Kammen som avgör.
Vissa sätter in en liten turbo i kombination med en större, vilket gör att bilen kommer mycket snabbare, finns även dem med kompressor i kombination med turbo för att få optimalt tryck genom hela registret...
Lite ideer och reflektioner // Mvh Adde FekZen.
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Liknande lösning sitter t.ex på nya BMW 535D (3 liters diesel på 272hk vid 4400 varv, 560Nm vid 2000 varv). Den oljebrännaren är nog inte så slö...FekZen wrote:Vissa sätter in en liten turbo i kombination med en större, vilket gör att bilen kommer mycket snabbare,

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- FekZen
- Turbo-Poster
- Posts: 801
- Joined: 2004-03-29 16:29:59
- Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Sthlm
- Contact:
Den bilen är riktigt grym! Väntar på att få se den i verkligheten.patand wrote:Liknande lösning sitter t.ex på nya BMW 535D (3 liters diesel på 272hk vid 4400 varv, 560Nm vid 2000 varv). Den oljebrännaren är nog inte så slö...FekZen wrote:Vissa sätter in en liten turbo i kombination med en större, vilket gör att bilen kommer mycket snabbare,
Mvh//
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Det är ju bara att åka och kolla/provköra på närmsta BMW handlare (om de har den inne) den är ju ute på marknaden iaf. Denna sida finns på BMW sveriges site: http://bmwswedenpinter01.ergointegratio ... odell=535dFekZen wrote:Den bilen är riktigt grym! Väntar på att få se den i verkligheten.
Mvh//
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- FekZen
- Turbo-Poster
- Posts: 801
- Joined: 2004-03-29 16:29:59
- Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Sthlm
- Contact:
Vad man bör minska för att reducera chansen till spikning:newkie wrote:Spikar gör ju bilen snarare för att laddluften blir för varm, kombinerat med ett högt tryck i cylindern innan tändpunkten, så att bilen (som en disel) tänker på trycket och inte på gnistan. Jag vet inte om jag ska lägga ned så mycket pengar på porschen i år, därför tänkte jag komma undan lite billigare...därav den här tråden =) Det blir kanske en Corvette C3 till sommarn.poh wrote:Vilket väl inte borgar för några större effektvinster.
Saabarna brukar börja spika och ha sig när laddet skruvas upp och tändningen inte hänger med.
Tack för alla fina svar i alla fall =)
* Värmen i insugsluft
* Laddtryck
* Atmosfärtryck
* Högt ställd tändning
* Kompression i motorn
, Vi kan sänka värmen genom att köra med IC tex, vattenkyld turbo, osv osv
, Laddtryck kan vi nöja oss med något som är lagom, kompensera jämnt emot det komp och den tändningssetup man tänkt köra på.
, I detta fall kan vi inte göra något åt atmosfärtryck.
, Tändningen kan man backa lite om man ska ladda på mer, *kompernsera*
, Kompressionen bör vara så låg att man åtminstonne kan ladda strax över 1 bar utan att ligga på gränsen.
Mvh//A.FekZen.
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Du har nog rätt då det verkar vara ett vanligt tilltag att sätta dit en intercooler på 931orna...newkie wrote:Grejen med 931 är att dessa blev "nedtrimmade" då bristen på en intecooler gjorde att motorn blev extremt varm. så om man sätter i en intercooler så bör det ju finns god chans att man kan överladda lite till och få bilen att gå bättre, eller har jag fel?
Mvh Patrik Thors
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Men i det fallet handlar det väl inte om en fyra på 2 liter utan en sexa på 3,4 liter, om jag gissar rätt utifrån uppgifterna?FekZen wrote:
Jag har själv en motor med K27 agg på, luftkylt men stort lagom för max ~500hk, som det ser ut nu ger den 380 nm på 0.4bar & 2000 varv !! Vilket motsäger sig mina tidigare resonemang iom att den är stor, ej ny och inte heller kullagrad. I detta fall tror jag det är Kammen som avgör.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Lite svårt att påverka atmosfärstrycket där man råkar befinna sig, få be till vädergudarna om ett rejält lågtryckFekZen wrote: Vad man bör minska för att reducera chansen till spikning:
* Atmosfärtryck
, Vi kan sänka värmen genom att köra med IC tex, vattenkyld turbo, osv osv
Mvh//A.FekZen.

På vad sätt påverkar en vattenkyld turbo tempen på laddluften? Är det vatteninsprutning så förstår jag, men vattenkyld turbo är ju att turbon i sig själv har en kylkanal och anslutningar till vanliga kylvattnet.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- FekZen
- Turbo-Poster
- Posts: 801
- Joined: 2004-03-29 16:29:59
- Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Sthlm
- Contact:
Som jag skrev, atmosfärtryck är en faktor man inte kan göra något åt.Pär Hylander wrote:Lite svårt att påverka atmosfärstrycket där man råkar befinna sig, få be till vädergudarna om ett rejält lågtryckFekZen wrote: Vad man bör minska för att reducera chansen till spikning:
* Atmosfärtryck
, Vi kan sänka värmen genom att köra med IC tex, vattenkyld turbo, osv osv
Mvh//A.FekZen.![]()
På vad sätt påverkar en vattenkyld turbo tempen på laddluften? Är det vatteninsprutning så förstår jag, men vattenkyld turbo är ju att turbon i sig själv har en kylkanal och anslutningar till vanliga kylvattnet.
Vattenkyld turbo krävs att man kör mycket mycket hårdare med för att den ska börja glöda. Försök få en dagens turbo att glöda, det är inte alls lika enkelt som på en gammal. Laddluft tempen blir högre om turbon glöder.
Vatteninsprutad IC kan vara en ide även det.
Mvh//
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.
- FekZen
- Turbo-Poster
- Posts: 801
- Joined: 2004-03-29 16:29:59
- Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Sthlm
- Contact:
Du har rätt i det du säger, att montera IC/större IC gör enkelt sätt att man får ut mer verkningsgrad på det laddtryck man kör. Dvs man behöver inte lika högt tryck för att uppnå samma resultat.newkie wrote: Grejen med 931 är att dessa blev "nedtrimmade" då bristen på en intecooler gjorde att motorn blev extremt varm. så om man sätter i en intercooler så bör det ju finns god chans att man kan överladda lite till och få bilen att gå bättre, eller har jag fel?
Mvh Patrik Thors
Laddtryck är eg oönskat.
Mvh//FekZen.
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Det där tror jag är en helt, i praktiken, betydelselös effekt. Vattnet kyler lagringen, inte avgashuet i de turboagg jag tittat på ivf.FekZen wrote:
Vattenkyld turbo krävs att man kör mycket mycket hårdare med för att den ska börja glöda. Försök få en dagens turbo att glöda, det är inte alls lika enkelt som på en gammal. Laddluft tempen blir högre om turbon glöder.
Även om det skulle skilja i temp på avgashuset så skulle ju energitransporten via lagring och axel vara fullkomligt försumbar i förhållande till massflödet av laddluften.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]