newkie wrote:Ja en resantion av powerbleedern från mekonomen. Luftman tror jag den hette. Kostar 173 spänn. Helt klart värt pengarna. I alla fall om man inte har sakerna för att tillverka en själv. Låg och pumpade på kopplingen i säkert en timme igår. Idag tog det 5 minuter sen var kopplingen luftad. En enkel med genial uppfinning måste jag säga... Även om man inte måste lufta något nu är detta något som borde finnas i allas verkstygslåda. over and out
Ingen verktygslåda är komplett utan en sådan!
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
newkie wrote:Ja en resantion av powerbleedern från mekonomen. Luftman tror jag den hette. Kostar 173 spänn. Helt klart värt pengarna. I alla fall om man inte har sakerna för att tillverka en själv. Låg och pumpade på kopplingen i säkert en timme igår. Idag tog det 5 minuter sen var kopplingen luftad. En enkel med genial uppfinning måste jag säga... Även om man inte måste lufta något nu är detta något som borde finnas i allas verkstygslåda. over and out
Ingen verktygslåda är komplett utan en sådan!
Dom där är helt ovärdeliga! Jag luftade bromsarna runt om ensam snabbare än man hann säga "hallon paj"
newkie wrote: Låg och pumpade på kopplingen i säkert en timme igår. Idag tog det 5 minuter sen var kopplingen luftad.
Nu har jag förhoppningar om att kanske vara körandes till helgen iallafall..... men var det biltemas eller Mekonomens saker??
Mest så att jag kör till rätt ställe när jaf skall köpa!!!
Tack för all hjälp.. jag återkommer när jag har gjort ett luftningsförsök.
//Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
newkie wrote: Låg och pumpade på kopplingen i säkert en timme igår. Idag tog det 5 minuter sen var kopplingen luftad.
Nu har jag förhoppningar om att kanske vara körandes till helgen iallafall..... men var det biltemas eller Mekonomens saker??
Mest så att jag kör till rätt ställe när jaf skall köpa!!!
Tack för all hjälp.. jag återkommer när jag har gjort ett luftningsförsök.
Det gick bra till en början men den blåa slangen från behållaren till cylindern klarade inte trycket, så det blir till att köpa en ny slangbit så att man kan fortsätta att lufta.
Men annars var det en jäkla bra manick.
//Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
Det gick bra till en början men den blåa slangen från behållaren till cylindern klarade inte trycket, så det blir till att köpa en ny slangbit så att man kan fortsätta att lufta.
Men annars var det en jäkla bra manick.
//Fredrik
Då var det nog på tiden att den slangen byttes!
Det är en makalös manick!
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Som jag skrev tidigare, lufta underifrån istället. Det har skrivits ett flertal gånger att detta är ett bra (bästa?) sättet, se t ex följande inläg från Area951:
"Det är lätt att lufta koppling med enkla medel.
Ta en gammaldags oljekanna, ni vet en sån som har en burk undertill och med ett pumphandtag som man för ner i behållaren, sätt på en ca 20-30 cm lång transparent slang så ni ser oljan.
Fyll kannan med bromsvätska, öppna ventilen ett 3 kvarts varv på slavcylindern och tryck på slangen på nippeln.
Öppna behållarlocket till broms/kopplingsvätskebehållaren, sedan är det bara att fylla bakvägen tills behållaren är full.
Detta ger ett hundra procentigt resultat. Jag gjorde alltid så under mina år som mekaniker.
Lycka till
Sphinx"
OBS - Glöm inte att lossa pluskabeln från batteriet INNAN du börjar!! Startmotorns anslutning sitter obehagligt nära slavcylindern...
Så gjorde jag och det tog 5 minuter från att ha haft en koppling som gick i botten till full funktion, kostnad förutom bromsvätska förstås, 0 kr....
Last edited by Mårten on 2008-08-28 07:46:28, edited 1 time in total.
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Mårten wrote:När du pumpar med kannan så blir det bra fart på oljan så luftbubblorna åker upp i behållaren.
Jag sög ur olja ur min behållare först så att jag inte skulle överfylla den så att det rinner över.
Jag provade detta igår tyvärr så läckte oljekannan lite så det kanske var det som var felet men, jag får bara tryck/motstånd på sista biten av kopplingen.
Och luftar man då lite till så försvinner det motståndet ochså........ kan det betyda att det drar in luft någon annanstans?????
Jag blir galen...... det skall dessutom bli fint väder i helgen och bilen bara står!!!
//Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
Efter en långdag i garaget så visade det sig att jag hade satt en packning på felhåll i kopplingscylindern så lyckades jag lufta ur mycket mer men ändå inte tillräkligt.
Men eftersom jag var tvungen att flytta bilen så fick jag köra den en liten sträcka.... och efter några minuter så kändes kopplingen mycket bättre, luftar den ur sig själv på den sista luften eller det skulle bara fyllas upp med olja??
Hursom hellst så är det fixat iallafall.
Tack för all hjälp!!!!!
//Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.