Projekt: Umschaltung / Eprom Switch.

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
FekZen
Turbo-Poster
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej

Projekt: Umschaltung / Eprom Switch.

#1 Post by FekZen »

Hallo Leute,

Projekt Umschaltung... eller som det heter på engelska, Eprom Switch.

Tanken var att kunna med en originalknapp i instrumentpanelen switcha mellan två helt olika program. Till exempel ett original och ett trim eller ett trim och ett värsting chip som man gärna inte kör med till vardags.

Projektets viktigaste idé är just att man skall kunna switcha under färd...(!)

Testbilen blev en Volvo 850 T5-R, med ett 240 hk originalprogram som laddar kring 0.7 Bar sedan kunna switcha till ett trimprogram som ger närmare 300 hk, strax över 1 Bars laddtryck.

Allt började med att jag satt och skissade ihop ett schema som jag uppdaterade under en veckas period för att få omslagen så optimala som möjligt... fick endel värdefulla tips från Yak och Suks, tackar för det :)
Väl klar med schemat skaffade jag fram och monterade komponenterna...

Vi var nyss ute och tog en testtur... först testade vi bara att switcha om med bilen avständ, det fungerade utan problem... sen till den värre biten... ingen visste vad som skulle hända eller hur bra det skulle fungera, om det skulle fungera alls eller kanske hacka en massor... då man switchar under färd...

Efter att vi samlat lite mod beslöt vi oss först att testa att "schulta" om på tomgång, gick bra utan något somhällst ryck...skönt! så vi avancerade ut på motorvägen och öste på järnet med originalprogram, mätarn visar 0.7 Bar... drar på 3ans växel och så shultar jag om, pang ! 60 hk till kommer som ett brev med posten, utan minsta hack eller ryck... YES!!!... sedan gasade vi med original i en kurva, jag schultar om, varpå vi gick med fullt hjulspin ur kurvan...underbart!!!

En varningslampa började lysa då jag schultade om, var lite lynnig i några sekunder innan jag kom på var det var... det visade sig vara spolarvätskegivaren som på grund av nästan tom spolarvätskebehållare hamnade i luften då 60hk extra kom skjutande bakifrån. :)

Dessa saker fungerar självklart på våra porschar med :) men man måste justera lite grejjer bara...

Ching Ching!

Grüss // Adde FekZen.
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

Anders Larsson
Addict
Bilmodell: Saknar en Porsche

Re: Projekt: Umschaltung / Eprom Switch.

#2 Post by Anders Larsson »

FekZen wrote:

Testbilen blev en Volvo 850 T5-R..........

...........då 60hk extra kom skjutande bakifrån. :)

Grüss // Adde FekZen.
Bakhjulsdriven 850?.. :twisted: :wink: :d=:

ääh..kunde inte låta blii *sorry*.. :roll:
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

Minsc S2
Turbo-Poster
Bilmodell: 944 S2 Cabriolét

#3 Post by Minsc S2 »

vi har redan 300 hk i vår 850 T5R :twisted:

edit: och det är bara på 0.8 bar!
Last edited by Minsc S2 on 2004-08-22 21:54:28, edited 1 time in total.
944 S2 Cabriolét -90
220 Bhp, 302 Nm

Tomas
Addict
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988

#4 Post by Tomas »

En 4042 D-latch och ett dubbelt så stort Eprom?
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

FekZen
Turbo-Poster

#5 Post by FekZen »

Tomas wrote:En 4042 D-latch och ett dubbelt så stort Eprom?
Bra gissat, men iden är att även kunna stoppa in vilket chip man vill, dvs körde med separata eprom.

// Adde Fekz.
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

boxsterpontus
Raceputte

#6 Post by boxsterpontus »

Som gammal embeddedprogrammerare/hårdavukunnig så tycker jag absolut att det där låter som en mycket dålig ide.

Just i ögonblicket för switchningen så kan ju själva CPUn hämta precis vad som helst för data från EEPROMarna. Har man tur går det säkert bra, men med lite otur så lär hela boxen krasha. Iofs så finns säkert mekanismer som startar om boxen efter nån sekund om den har krashat.

Jag kan tänka mig att om man drar "reset" samtidigt som switchandet så blir det mer påligtligt. Motorn kommer att va helt utan styrning så länge det pågår. Men det borde va mer stabilt.

Nu vet jag iofs inte hur en bil-ECU är konstruerad, men det borde inte skilja så mycket från många andra inbyggda system.
Pontus Borg

Tomas
Addict

#7 Post by Tomas »

Inte tror jag att iden är dålig om den är korrekt utförd.
Det gäller bara att se till att växlingen inte sker mitt i en läscykel. Till det använder du D-Latchen som du styr från Epromets OE ingång. Dock finns begränsningen att du inte får ändra programkod i chipet (om switchningen sker i ett kodblock som är ändrat så går det nog åt skogen) samt att du endast får ändra 8 bitars data (så att switchning inte sker efter halva läsingen).
8751 processorn i 951 DME är 8 bitars och i princip alla viktiga data du kan tänkas ändra är 8 bitar, och det finns ingen anledning att ändra programkoden (även om vissa chip gör det, t.ex APE).
Att göra en reset när du switchar är en dålig idé, då måste CPU:n gå genom all initiering igen och t.ex läga på varm eller kallstarts tillskott på bränslet.

Tomas
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.

boxsterpontus
Raceputte

#8 Post by boxsterpontus »

Jovisst. Under kontrollerade former så fungerar det säkert bra. Bara man vet vad man håller på med :)

Och med en så pass gammal ECU sitter i 944an så finns det säkert inte så många adaptiva finesser som sparas i RAM i processor. Det hade ju annars också kunnat ställa till det när tabellerna plötsligt ändrar sig.
Pontus Borg

FekZen
Turbo-Poster

#9 Post by FekZen »

Tomas wrote:Inte tror jag att iden är dålig om den är korrekt utförd.
Exakt... och det är den såklart.

Boxen skulle krascha direkt om man inte kontrollerade ifall processorn läser epromet eller ej före den switchar.

Tro mig jag är ingen hemmapulare helt utan elektronikerfarenhet...

Mvh Fekz.
FULL fart spar tid!

FekZen
Turbo-Poster

#10 Post by FekZen »

boxsterpontus wrote:Jovisst. Under kontrollerade former så fungerar det säkert bra. Bara man vet vad man håller på med :)

Och med en så pass gammal ECU sitter i 944an så finns det säkert inte så många adaptiva finesser som sparas i RAM i processor. Det hade ju annars också kunnat ställa till det när tabellerna plötsligt ändrar sig.
I volvo T5-R sitter en 28F512... jag kontrollerade noga innan jag började, att det inte sker någon somhällst skrivning under färd. Frågade till och med Axel på EVC innan jag satte ihop allt, så jag inte missat att processorn på något vis lagrar värden under färd.

Gäller att vara på sin vakt när det är en 28F512...

Mvh FekZen.
FULL fart spar tid!

Dart
S2-Poster

#11 Post by Dart »

ball grej=)
inte snabbast bara bäst

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#12 Post by patand »

Dart wrote:ball grej=)
Som att ha lustgas men utan gas... ;-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Tomas
Addict

#13 Post by Tomas »

Frågan är hur ofta man kör på det slöare läget?
Skillnaden mot lustgas är ju att effekten i detta fall räcker längre än tre minuter...

Post Reply