Far min har redan börjat smida planer för den rasade motorns återuppståndelse...
B.la har han nämnt att det borde inte vara något problem att göra kamdrevet ställbart (han är ju konstruktör så han fixar ju det mesta ).
Nu är då frågan vad skulle man tjäna på det? Vill gärna ha både tekniska svar såväl som svar om hur man märker det rent praktiskt vid körning.
Generella svar mottages gärna men även om någon har provat detta på just en 931 motor och kan ge svar på hur just den påverkas positivt/negativt av att lura runt med kammen på detta viset.
Stort tack för svaret Pär! Viktiga upplysningar angående klassningen!
Jo det är väl ungefär det som jag fick som svar av far också... att registret går att flytta lite. Någon som har provat på 931 om det är värt besväret?
Att bilen skulle blir mindre konkurrenskraftig är ju under förutsättning att den körs enligt MGCCs Roadsport reglemente och inget annat görs åt bilen... men eftersom detta rör den trasiga motorn så lär det ju samtidigt göras en del annat också på den motorn plus att det troligen inte blir aktuellt i sommar.
Dessutom är det ju inte SÅ mycket jobb att byta tillbaka till ett icke ställbart drev (jag har ju dubbelt av nästan allt nuförtiden...) om jag skulle vilja prova detta i sommar men ändock kunna köra MGCC Roadsport C.
Om modifieringen är intressant för dig Pär så kan säkert ett bra pris på den ordnas genom mig när vi vet om det går att göra...
När man tillverkar kamaxlar så e dessa vanligtvis o förhoppningsvis ganska väl utprovade. För mig är e ställbara kamdrev till för att man ska kunna få sin kam i exakt rätt läge i förhållande till veven och i förhållande till varandra. (16v) I specen på kamen har man ett värde (mm) som säger hur mycket ventilerna ska vara påverkade när kolven är i ÖD. Då kan man mäta att kamen står rätt istället för att förlita sig på en märkning som kanske sitter på en sladdring kåpa.
Att man skulle flytta registert känns lite luftigt. Av dom bilar jag varit med o bänkört har alltid rätt kaminställning gett mest hästar. De kan dock höras ganska stor skilnad på avgas o insugs ljud om man vrider ett par grader.
Intressant inlägg Hultman. Även om man som du säger kanske inte kan flytta registret så är det alltså intressant för att vara säker på att få ut full effekt ur motorn.
Min försthandserfarenhet är noll, men jag trodde det var tämligen väldokumenterat att registret kan flyttas en smula. I fallet med separata kammar för insug resp avgas så är det ju t o m så det används dynamiskt i moderna motorer.
Sen är ju frågan vad som är "rätt" kamaxelinställning, jag är inte övertygad att inställningen enligt boken alltid är "rätt" om motorn är modifierad på ngt sätt.
Pär Hylander
Håller med om att man till en viss del kan finjustera för att fabriks kamen inte alltid är optimal när man har på annat sätt förändrat flödet. Men för att kunna säga att det blir bättre eller sämre behöver man effekt mäta. Har kört en hel del på rullande landsväg o 10 hk plus eller minus e väldigt svårt att avgöra om man inte har siffrorna att titta på. De jag vill få fram e att de är inte lätt att meka kammar. Av dom jag har provat att flytta på har vi alltid fått lägre effekt. Har däremot upplevt att motorn kännts varv villigare o fått bättre gas respons, dock fortfarande utan mer mjäs.
Verkar knepigt detta... ska man börja pilla med kammen så låter det som att man bör ha tillgång till en rullande landsväg alternativt ett motorlabb så man ser vad man får för resultat av förändringen alltså?
Får väl hoppas på att bli lite rikare så man har råd att hyra tid på ett sådant ställe...