Stötdämpare byte

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
hanilton199
Turbo-Poster
Posts: 411
Joined: 2009-10-29 22:31:12
Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
Årsmodell: 1984
Location: Falköping
Contact:

Re: Stötdämpare byte

#16 Post by hanilton199 »

jo stötdämparen kan kröka sig, men skaj u ändå byta så :)
Är ägare av porsche 944 -84

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Stötdämpare byte

#17 Post by Maxx »

Lilja wrote:Annars gör man det som en man och ställer sig på fjädern och skruvar av muttern :twisted:
Vågar man går det, fjäderbenet hoppar bara iväg en halvmeter, annars kan man ställa sig med fjäderbenet mot en vägg så händer ingenting.
Känns lite olämpligt att rekommendera något som kan gå riktigt åt helvete om den som utför det inte tänker till ordentligt. *tumme ner*
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Stötdämpare byte

#18 Post by Erol »

hanilton199 wrote:Ska köpa riktiga spännare finns ju på biltema, men kvaliten på biltema är ju så där.

Fast man byter ju inte fjädrar och stötdämpare så ofta, då går du nog bra med biltema kvalite allafall.

mvh johan
Image

Dessa fjäderspännare från Biltema är kanske inte optimala, men de fungerar
helt ok, var bara noga att få dit dom ordenligt och skruva lite åt gången på
vardera spännare så du inte drar fjädern snett.

Försök INTE att montera isär fjäderbenet utan verktyg avsett för ändamålet,
det kan gå riktigt illa, vilket jag sett på nära håll!


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

hanilton199
Turbo-Poster
Posts: 411
Joined: 2009-10-29 22:31:12
Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
Årsmodell: 1984
Location: Falköping
Contact:

Re: Stötdämpare byte

#19 Post by hanilton199 »

Jo ska köpa ett par sånna var det tänkt..
Är ägare av porsche 944 -84

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

Re: Stötdämpare byte

#20 Post by mijo »

Lilja wrote:Annars gör man det som en man och ställer sig på fjädern och skruvar av muttern :twisted:
Vågar man går det, fjäderbenet hoppar bara iväg en halvmeter, annars kan man ställa sig med fjäderbenet mot en vägg så händer ingenting.
En original-fjäder är förspänd ca 10 cm vad jag minns (ca 150-200 kg). Om det bara flög iväg en halvmeter
var det nog en sänkfjäder, eller flög du också en halvmeter :roll:

hanilton199
Turbo-Poster
Posts: 411
Joined: 2009-10-29 22:31:12
Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
Årsmodell: 1984
Location: Falköping
Contact:

Re: Stötdämpare byte

#21 Post by hanilton199 »

TJO! Nödväningt att byta allt detta? Stötdämparna ska jag byta.

Stötdämpardamask med genomslagsgummi antal 2 130.00 260.00

Fjäderbenslagring utan gummi ´2 239.00 478.00

Stötdämpare fram Koni 2 1649.00 3298.00

Sänkfjädrar fram 30mm 2 1876.00 3752.00

Summa 7788.00


Verkar detta vettigt ska ju beställa nu hade jag tänkt nån som har nåt att poängtera???

mvh johan
Är ägare av porsche 944 -84

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Stötdämpare byte

#22 Post by patand »

Kan sänkfjädrarna verkligen kosta 1800 spänn styck?! De brukar väl säljas i par dessutom. :-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

hanilton199
Turbo-Poster
Posts: 411
Joined: 2009-10-29 22:31:12
Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
Årsmodell: 1984
Location: Falköping
Contact:

Re: Stötdämpare byte

#23 Post by hanilton199 »

jag fattar inte de heller är det per styck eller par ;/ :shock:

Man va säger du om dom andra grejerna?
Är ägare av porsche 944 -84

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

Re: Stötdämpare byte

#24 Post by makkanftw »

Ring och kolla med mannen, myten, legenden själv?
Han har ju ett telefonnummer och förmodligen en herrans massa kunskap (åtminstone om sina egna produkter får man ju hoppas :lol: ).
- Marcus

Tomcat1
Carrera-Poster
Posts: 324
Joined: 2012-06-04 13:00:59
Bilmodell: 944 Grey
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Stötdämpare byte

#25 Post by Tomcat1 »

skjut mig för att jag drar upp sån gammal tråd men jag är i trådskaparens bybörjar-skor jag med.

Mitt problem har inte varit att ta ur stötdämparna men att ta loss den översta centrerade 22 mm muttern.

När jag vrider på den så vill allt gå runt men tittar jag i bulten som muttern sitter i så finns det fäste för 6-kant verktyg, ska jag ta till med ett sånt och pressa mot en 22 nyckel för att ta isär det?

/M
944 83a - Gasa-på-bilen
w203cdi Snålvargen(0,45/110kmh)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Stötdämpare byte

#26 Post by patand »

Tomcat1 wrote:När jag vrider på den så vill allt gå runt men tittar jag i bulten som muttern sitter i så finns det fäste för 6-kant verktyg, ska jag ta till med ett sånt och pressa mot en 22 nyckel för att ta isär det?
Du måste antingen hålla emot på något sätt för att inte dämparen ska snurra när du lossar muttern eller så får du fram med en mutterknackare så brukar det gå utan att hålla emot. Jag har dock ibland behövt öka friktionen en aning vid användade av mutterknackare. Då tar jag en tång och klämmer runt dämparens kolvstång. Glöm dock inte sätta en trasa eller liknande mellan tång och stång om du gör så, för att inte skada dämparen.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

hanilton199
Turbo-Poster
Posts: 411
Joined: 2009-10-29 22:31:12
Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
Årsmodell: 1984
Location: Falköping
Contact:

Re: Stötdämpare byte

#27 Post by hanilton199 »

Hej!
Dags att höja bilen igen efter 4 år.
Är lite ringrostig, hade bara en fråga,
Måste jag komprimera fjädern innan jag tar ut fjäderbenet? eller räcker det med att lossa i motorutrummet och vid hjulhuset utan att komprimera?
Mvh johan
Är ägare av porsche 944 -84

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Stötdämpare byte

#28 Post by Freddie_81 »

Du behöver inte komprimera för att få ut hela fjäderbenet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users