Ja och camber. Klappa på med det som går. Maxa bak och fram. Toe out fram, nån mm och toe in bak. Man ska inte vara rädd för toe out fram, det är skön feeling. Jag körde med toe out bak ett tag - ja det styr ju in bra men den blir lite....rörig...
Fjäderbenslagringar. Jag tycker inte man ska ha ställbart där uppe, du ställer ju det på benet. Jag körde med fasta plattor där inf punkt var flyttad 15mm in (ökad camber). Bara dumt med onödiga friktionsförband överallt, hoppa över det. Till i år, eller när det blir, har jag gjort nya plattor där inf punk också är flyttad 20mm bakåt för att öka caster. Det ser då jävligt fränt ut, ska bli kul att känna på det...när det nu blir. Jag hittade inga vettiga camber plates så jag gjorde egna. Tror dock att det mest kostnads effektiva är att köpa lagerhållare från Sellholm och sen vattenskära en alu bit bara. Mina blev cnc-porr på hög nivå och det kanske är lite overkill.
944 turbo s lite banhjälp!
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 944 turbo s lite banhjälp!
Anders_89 wrote:har en annan liten fråga med gällande intercooler, vad kör alla ni med 944 turbo för IC ? jag tänker på en uppgraderad men hittar typ inget alls om intercooler för 944 turbo förutom på lindsey men de e ( om ja förstod rätt ) att dem uppgraderar och man får skicka dit den till dem.
Min tanke är att köpa ett helt nytt styrsystem till porschen. vad klarar "orginal" delarna på en 944 turbo s av? försökte söka lite men fick inte så exakt svar. det jag tänker mest på är: IC, spridare, pump, turbo.
har redan 3" blås.
Enklast är nog att ni skapar nya trådar för vardera av dessa frågor så behöver inte denna tråd spreta åt alla håll och det blir lättare att diskutera.bbellman wrote:Om det är ok? så undrar jag även vad original stakar och kolvar tål!

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: 944 turbo s lite banhjälp!
Håller med Henka_E om det mesta förutom att maxa camber bak, om inte diffbroms finns.
Utan diffbroms spinner man lätt, speciellt om man fuskar lite med slalom och annat.
Har själv bytt lite delar till ledlager fram och det är skillnad! Bilen beter sig likadant hela tiden.
Det gjorde att jag nu väntar på delar för att klämma dit ledlager på alla punkter bak också...
För min del är det bara nedre dämparfäste bak som inte är ledlager efter denna vinter...
Utan diffbroms spinner man lätt, speciellt om man fuskar lite med slalom och annat.
Har själv bytt lite delar till ledlager fram och det är skillnad! Bilen beter sig likadant hela tiden.
Det gjorde att jag nu väntar på delar för att klämma dit ledlager på alla punkter bak också...
För min del är det bara nedre dämparfäste bak som inte är ledlager efter denna vinter...
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 944 turbo s lite banhjälp!
Läst denna klistrade tråd?Anders_89 wrote:Tack för det svaret henke !
har en annan liten fråga med gällande intercooler, vad kör alla ni med 944 turbo för IC ? jag tänker på en uppgraderad men hittar typ inget alls om intercooler för 944 turbo förutom på lindsey men de e ( om ja förstod rätt ) att dem uppgraderar och man får skicka dit den till dem.
Min tanke är att köpa ett helt nytt styrsystem till porschen. vad klarar "orginal" delarna på en 944 turbo s av? försökte söka lite men fick inte så exakt svar. det jag tänker mest på är: IC, spridare, pump, turbo.
har redan 3" blås.
forum/viewtopic.php?f=3&t=27034" onclick="window.open(this.href);return false;
Du behöver inte fundera på att byta IC innan du bytt turbo, sprut, spridare, soppapump, koppling m.m.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- NA-Poster
- Posts: 34
- Joined: 2015-05-20 10:19:31
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944 turbo s lite banhjälp!
Japp har tittat där 
Förresten e de nån som vet om bengt slutat sälja chip? får ej tag på han här på sidan längre
mvh

Förresten e de nån som vet om bengt slutat sälja chip? får ej tag på han här på sidan längre
mvh
-
- NA-Poster
- Posts: 34
- Joined: 2015-05-20 10:19:31
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944 turbo s lite banhjälp!
Ingen som vet nåt om bengts cip? eller chippar alla hos sanden nuförtiden?:)
mvh
mvh
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]