Rengöring, inspektion och fettbyte på drivknut

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1347
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Rengöring, inspektion och fettbyte på drivknut

#1 Post by Ragnar Joensen »

Lagom till våra vintersysslor i garaget, hittade jag denna alldeles utmärkta video på Youtube:

https://www.youtube.com/watch?feature=p ... sytyVzokBg" onclick="window.open(this.href);return false;

Se även del 2 här:

https://www.youtube.com/watch?feature=p ... Oma2BMhrzc" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche fantast !

968 1992

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Rengöring, inspektion och fettbyte på drivknut

#2 Post by Nahpets »

Gå över ån efter vatten :wink:
forum/viewtopic.php?f=9&t=23772

Tomcat1
Carrera-Poster
Posts: 324
Joined: 2012-06-04 13:00:59
Bilmodell: 944 Grey
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Rengöring, inspektion och fettbyte på drivknut

#3 Post by Tomcat1 »

När bör jag göra detta? Vilka symptom ska bilen ha för att jag ska påbörja detta projekt?

Är delarna likadana på våra 944or som hans 914?
944 83a - Gasa-på-bilen
w203cdi Snålvargen(0,45/110kmh)

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Rengöring, inspektion och fettbyte på drivknut

#4 Post by QV_ »

Om drivknutarna har varit orörda i 20 år så behövs det.
Jag skulle (nog) inte göra det efter 10 år....

/Jan

Tomcat1
Carrera-Poster
Posts: 324
Joined: 2012-06-04 13:00:59
Bilmodell: 944 Grey
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Rengöring, inspektion och fettbyte på drivknut

#5 Post by Tomcat1 »

QV_ wrote:Om drivknutarna har varit orörda i 20 år så behövs det.
Jag skulle (nog) inte göra det efter 10 år....

/Jan

OKok. Finns risk för att mina är det och det här låter verkligen som ett kul vinter/höst-projekt.

Men hur ska jag se på drivknutarna att 20 år har passerat?
944 83a - Gasa-på-bilen
w203cdi Snålvargen(0,45/110kmh)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Rengöring, inspektion och fettbyte på drivknut

#6 Post by patand »

Tomcat1 wrote:Men hur ska jag se på drivknutarna att 20 år har passerat?
Det är inget jättejobb att fetta om drivknutarna så det är lite som Nike säger: "Just do IT!". Om du inte vet så är det lika bra att bara göra det. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1347
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: Rengöring, inspektion och fettbyte på drivknut

#7 Post by Ragnar Joensen »

Tomcat1 wrote:...
Men hur ska jag se på drivknutarna att 20 år har passerat?
Spelar egentligen ingen roll hur många år knutarna har kört.

Det är milen, och inte minst hur dessa mil är körda, som gör skillnad.

Kolla på filmen, så ser du vad som är väsentligt.

S.k. Pitting wear är i praktiken det enda slitrelaterade, som en knut skall bytas på. Att kontaktytorna är blankslitna är inte så farligt. Sen är det skador eller otilräckligt fett, som bör åtgärdas.

Enkelt jobb, som är bra terapi. :D
Porsche fantast !

968 1992

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users