Hej,
Söker efter källan till ett "oljud" och vill bara säkerställa att jag inte har fel för mig i mitt uteslutande av möjliga källor.
Ljudet kommer från strax innan bakaxeln.
Jag är fast övertygad om att det är såhär:
Om jag kopplar ur finns det ingenting bakom (bakåt i bilens längd) kopplingen som rör sig.
Om jag lägger i friläge (och kopplar i då såklart) så roterar transaxeln och därmed vissa delar i växellådan.
Visst är det så?
Vad rör sig?
-
- NA-Poster
- Bilmodell: 944
- Maxx
- Addict
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
Vad rör sig?
Om du har en växel i så roterar transaxeln om bilen rullar.
Om du växellådan i friläge OCH kopplat ur står transaxeln stilla.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Hasse
- S2-Poster
- Telefon: 0709744794
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
Re: Vad rör sig?
Ja det är riktigt.hjstuck wrote:Hej,
Söker efter källan till ett "oljud" och vill bara säkerställa att jag inte har fel för mig i mitt uteslutande av möjliga källor.
Ljudet kommer från strax innan bakaxeln.
Jag är fast övertygad om att det är såhär:
Om jag kopplar ur finns det ingenting bakom (bakåt i bilens längd) kopplingen som rör sig.
Om jag lägger i friläge (och kopplar i då såklart) så roterar transaxeln och därmed vissa delar i växellådan.
Visst är det så?
Du kan ganska enkelt koppla isär transaxel och ingåendeaxel i växellådan, så du vet om det är i transaxeln
eller i växellådan det låter.
Hasse PCS#7951
Vit 944-84 En Porsche med drag!
Vit 924S-86 "Martina" banbil.
Vit 944-84 En Porsche med drag!
Vit 924S-86 "Martina" banbil.
- Erol
- Moderator
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
Sv: Re: Vad rör sig?
Om du har växellådan i friläge och släpper upp kopplingen så snurrar drivaxeln till transaxeln (transaxel = växellåda).Maxx wrote:Om du har en växel i så roterar transaxeln om bilen rullar.
Det är rätt vanligt att lagren i transaxelröret/drivaxeln, mellan motor och växellåda/transaxel, väsnas en del vid friläge och detta oväsen tystnar när man trycker ner kopplingen.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- NA-Poster
- Bilmodell: 944
Re: Vad rör sig?
Tack!
Det var precis det där med lagren som jag ville utesluta.
Tror att det kan vara främre ljuddämparen som skramlar. Det verkar komma först när det blivit riktigt varmt OCH jag hittade ett litet hål i den, precis vid svetsfogen
Någon som har ett bra alternativ för byte av främre ljuddämpare om man inte tvunget behöver köra original?
Det var precis det där med lagren som jag ville utesluta.
Tror att det kan vara främre ljuddämparen som skramlar. Det verkar komma först när det blivit riktigt varmt OCH jag hittade ett litet hål i den, precis vid svetsfogen

Någon som har ett bra alternativ för byte av främre ljuddämpare om man inte tvunget behöver köra original?