Motorrenovering 83:a
- Pelleflash
- S-Poster
- Posts: 77
- Joined: 2014-02-08 14:15:52
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Linköping
- Contact:
Motorrenovering 83:a
Hej!
Står i begrepp att handla en 944 -83 men har vissa frågetecken kring motorn. Den har nämligen rejält sämre komp på bakre cylindern. Det finns inga signaler som tyder på otäta ventiler då trycket verkar gå ner i vevhuset. Behöver hjälp med en uppfattning om vad en genomgång av motorn respektive en helrenovering kan tänkas gå lös på... Antar att det kan vara allt från byte av en dålig/trasig kolvring till motorrenovering modell större.
/Pelle, Linköping
Står i begrepp att handla en 944 -83 men har vissa frågetecken kring motorn. Den har nämligen rejält sämre komp på bakre cylindern. Det finns inga signaler som tyder på otäta ventiler då trycket verkar gå ner i vevhuset. Behöver hjälp med en uppfattning om vad en genomgång av motorn respektive en helrenovering kan tänkas gå lös på... Antar att det kan vara allt från byte av en dålig/trasig kolvring till motorrenovering modell större.
/Pelle, Linköping
Porsche 944 -84
BMW 330i -06
Triumph Rocket III -08
BMW 330i -06
Triumph Rocket III -08
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Det är mest vanligt att toppackningen ger sig på den bakre cylindern.
Om du planerar en helrenovering får du räkna med ca 10.000:- i packningar, lager och ringar. Sen tillkommer ev. arbete om du inte gör detta själv. Vill du passa på och förbättra när du ändå river maskinen, kan du räkna ytterligare en 10.000:- för mirafräsning och postning av toppen.
Utöver detta tillkommer planing av topp, slitdelar som rotor, fördelare, tändkablar m.m. och frågan är ju hur kopplingen ser ut, kanske bäst att byta när allt är isär...
/ Erol
Om du planerar en helrenovering får du räkna med ca 10.000:- i packningar, lager och ringar. Sen tillkommer ev. arbete om du inte gör detta själv. Vill du passa på och förbättra när du ändå river maskinen, kan du räkna ytterligare en 10.000:- för mirafräsning och postning av toppen.
Utöver detta tillkommer planing av topp, slitdelar som rotor, fördelare, tändkablar m.m. och frågan är ju hur kopplingen ser ut, kanske bäst att byta när allt är isär...
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- GIII Racing
- S-Poster
- Posts: 93
- Joined: 2012-12-22 18:40:20
- Telefon: 0707397411
- Bilmodell: Porsche 944S2 x2st
- Årsmodell: 1991
- Contact:
Re: Motorrenovering 83:a
Jag renoverade mitt topplock nyligen på VärmdöMotorteknik,tvättning,planing,mirafräsning av ventilsäterna,byte av 3st styrningar och 4 ventiler. Kostnad 6600kr, så nu jäklar 

- Pelleflash
- S-Poster
- Posts: 77
- Joined: 2014-02-08 14:15:52
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Motorrenovering 83:a
Tack för det! 
Skulle man kunna ha så'n tur att det dåliga kompet rent av kan avhjälpas med ny packning?

Skulle man kunna ha så'n tur att det dåliga kompet rent av kan avhjälpas med ny packning?
Porsche 944 -84
BMW 330i -06
Triumph Rocket III -08
BMW 330i -06
Triumph Rocket III -08
-
- Turbo-Poster
- Posts: 634
- Joined: 2011-04-29 09:13:26
- Bilmodell: porsche 944s
- Contact:
Re: Motorrenovering 83:a
Hej,
Fick du plocka isär och sätta ihop toppen själv för det priset hos Värmdömotorteknik?
/Staffan
Fick du plocka isär och sätta ihop toppen själv för det priset hos Värmdömotorteknik?
/Staffan
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: Motorrenovering 83:a
Titta lite på hur det såg ut i min motor:
forum/viewtopic.php?f=3&t=28195&p=270242#p270242" onclick="window.open(this.href);return false;
forum/viewtopic.php?f=3&t=28195&p=270242#p270242" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- GIII Racing
- S-Poster
- Posts: 93
- Joined: 2012-12-22 18:40:20
- Telefon: 0707397411
- Bilmodell: Porsche 944S2 x2st
- Årsmodell: 1991
- Contact:
Re: Motorrenovering 83:a
Lämnade in toppen löst,kammarna borttagna och lyftarna men ventilerna satt kvar.
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Sv: Re: Motorrenovering 83:a
Mest troligt, börja med och lyfta toppen!Pelleflash wrote:Tack för det!
Skulle man kunna ha så'n tur att det dåliga kompet rent av kan avhjälpas med ny packning?
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Pelleflash
- S-Poster
- Posts: 77
- Joined: 2014-02-08 14:15:52
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Motorrenovering 83:a
Hur troligt är det att en trasig topplockspackning kan ge ett övertryck i vevhuset?
Porsche 944 -84
BMW 330i -06
Triumph Rocket III -08
BMW 330i -06
Triumph Rocket III -08
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Sv: Re: Motorrenovering 83:a
Ja du... Mest troligt om du konstaterat att du får övertryck i vevhuset är ju trasig kolv eller dåliga kolvringar. Hur såg värdena ut vid kompmätning?Pelleflash wrote:Hur troligt är det att en trasig topplockspackning kan ge ett övertryck i vevhuset?
Oavsett om det är toppackningen eller något kolvrelaterat, så måste toppen av. Så det är väl bara å lyfta toppen och se vad du hittar.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Pelleflash
- S-Poster
- Posts: 77
- Joined: 2014-02-08 14:15:52
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Motorrenovering 83:a
Tack för stöd så här långt. Valde dock att backa på denna bil. Handlade en annan 944 ist. 

Porsche 944 -84
BMW 330i -06
Triumph Rocket III -08
BMW 330i -06
Triumph Rocket III -08
Who is online
Users browsing this forum: No registered users