Kyld motor = snabbare bil
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: Kyld motor = snabbare bil
Det kan inte vara så att föraren fegar lite i regnet och bromsar lite tidigare.
När då farten är nere i 58 så påbörjas det med högerfoten och han har då längre sträcka att accelerera på.....
I torrt väglag så kommer han längre in i kurvan (under inbromsningen) och får därmed kortare sträcka att jobba upp slutfarten på. Det tar inte så många meter bana att öka farten från 58 till 68 så man måste ha en exakt position att utgå ifrån när man skrivar "utgången av kurvan".
En GPS ger ingen exakt position under körning och desutom så skjunker signalstyrkan på GPS signalerna när de försöker passera vatten.
/Janne
nu vet jag inte hur din lapptimer i telefonen tar hastigheten men en GPS ger hastighetsförändringarna genom att analysera doppler effekten på bärvågen från sateliten. Om du mitt i en mätning (ex en kurva) ändrar riktning så kommer din riktningsändring påverka hastigheten som beräknas fram.
När då farten är nere i 58 så påbörjas det med högerfoten och han har då längre sträcka att accelerera på.....
I torrt väglag så kommer han längre in i kurvan (under inbromsningen) och får därmed kortare sträcka att jobba upp slutfarten på. Det tar inte så många meter bana att öka farten från 58 till 68 så man måste ha en exakt position att utgå ifrån när man skrivar "utgången av kurvan".
En GPS ger ingen exakt position under körning och desutom så skjunker signalstyrkan på GPS signalerna när de försöker passera vatten.
/Janne
nu vet jag inte hur din lapptimer i telefonen tar hastigheten men en GPS ger hastighetsförändringarna genom att analysera doppler effekten på bärvågen från sateliten. Om du mitt i en mätning (ex en kurva) ändrar riktning så kommer din riktningsändring påverka hastigheten som beräknas fram.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Kyld motor = snabbare bil
Nej.QV_ wrote:Det kan inte vara så att föraren fegar lite i regnet och bromsar lite tidigare.
Eller jo det är klart man bromsar tidigare när det är sämre grepp. Men punkten där farten är som lägst är i stort sett densamma oavsettt vått eller torrt (skiljer kanske någon enstaka decimeter från varv till varv inbland men det är ingen skillnad i den böjjen på vått och torrt). Skulle det skilja flera metrar så på mina spår så åker jag nog hem hellre... Jag är missnöjd om jag missar apex med en halvmeter.

Harrys Laptimer gör avancerade beräkningar i efterhand utifrån insamlade fixpunkter för att beräkna hastighet osv. Det finns ju även accelerometrar i telefonen som används för att mäta G-krafter osv. Men fråga mig inte hur det går till, har bara förstått att det funkar bra.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Cédric
- Addict
- Posts: 4717
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Kyld motor = snabbare bil
Själva GPSen är väl 1Hz vad jag förstått, vilket ger ganska stor osäkerthet här, om inte jättestor. Klart går ju att räkna på sidoacc och kurvradier för att få fram farten, men det känns som att precision är en osäker faktor. Men bortsett från det tycker jag mest att det ser ut som en långsam växling, i övrigt har dom ju ungefär samma derivata, inom mätnogrannheten iaf. Skulle vara kul att mäta acctiden, har du nåt mer detaljerad exporterad fil som man kan jämföra med? Däremot tror jag säkert du skulle kuna mäta skillnad mellan 10 grader i luften och 30.
speciellt på motorerna med DITC som backar av tändingen när det blir hett, då är det en tydlig skillnad mellan första varvet och sista, eller kallt väder och varmt väder, men det känner du nog också i din kärra.
speciellt på motorerna med DITC som backar av tändingen när det blir hett, då är det en tydlig skillnad mellan första varvet och sista, eller kallt väder och varmt väder, men det känner du nog också i din kärra.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Jesper von Wowern
- Turbo-Poster
- Posts: 678
- Joined: 2007-07-05 12:40:22
- Telefon: 0701751401
- Bilmodell: 912-65, 944-84
- Årsmodell: 1984
- Location: Vellinge
- Contact:
Re: Kyld motor = snabbare bil
Förr i tiden experimenterades även med vatteninsprutning i luften till förgasarbilar eftersom fuktig luft skulle vara gynnsammare än torr och iaf ge jämnare gång. Regn kanske även kan ha en sådan effekt?
/Jesper von Wowern
Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572
Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572
-
- S-Poster
- Posts: 87
- Joined: 2007-10-07 11:13:04
- Bilmodell: Boxster 987S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Hasslarp/Helsingborg
- Contact:
Re: Kyld motor = snabbare bil
Som gammal turboåkare så kan jag skriva under på att det inte är något märkligt att
stressade turbomaskiner inte lämnar konstant effekt.
Äldre maskinen som går på inställt laddtryck har större effeketdiff än modernare som går på luftmassa.
stressade turbomaskiner inte lämnar konstant effekt.
Äldre maskinen som går på inställt laddtryck har större effeketdiff än modernare som går på luftmassa.
f.d 944 -84
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Kyld motor = snabbare bil
Som jag sa tidigare, kall och fuktig luft vet alla turboåkare att det gör märkbar possetiv effekt på en
turboladdad motor, vet inte hur många kvällar man tänk: Wow, f-n vad bilen går bra nu!
Nedan har jag klistrat in ett litet exempel som jag saxat från ett annat forum:
luft samt kyleffekten som vattnet har på motorutrymmet, då skulle han teoretiskt få ca 5 hk till att
förfoga över.
Jämför detta med resonemanget att bilen blivit lättare pga. mindre bränsle, mindre gummi på däcken
och ett par liter svett så innebär det att om vi skall komma upp i motsvarande "effekthöjning",
så är ekipaget nu ca 35 kg lättare än vid det torra varvet. Man brukar räkna med att ca 7 kg motsvarar
en hästkraft.
Med allt detta i åtanke anser jag att det mest rimliga till att bilen i fråga är snabbare vid det blöta varvet,
är att den lägre insugstemperaturen och den ökade luftfuktigheten kyler ner motorn och ökar verkningsgraden!
Sen kan det faktiskt vara som så, att det är en kombination av bägge teorierna och då har Patrik nästan
skrapat ihop 10 st extra gotlandsrus och bör fundera på och byta klass till modsport
/ Erol
Ps. Jag valda att bortse från att vid blött väglag ökar rullmotståndet, vilket borde anses som negativ i
ett försök att vara snabbare!
turboladdad motor, vet inte hur många kvällar man tänk: Wow, f-n vad bilen går bra nu!
Nedan har jag klistrat in ett litet exempel som jag saxat från ett annat forum:
Så om vi ponerar att Patand´s insugstemperatur sjönk 10 grader pga. svalare ytterteperatur, fuktigareEtt annat forum wrote:Tempratur T1 är på 70 grader Celcius och är den komprimerade luften före intercooler monteringen. Tempratur T2 är på 30 grader Celcius och är den komprimerade luften efter intercooler monteringen. Man kan räkna ut en den teoretiska effekthöjningen när laddtrycket är det samma som tidigare. Formeln man använder är den allmänna gaslagen, p V = nRT
Trycket, "p" är samma då det är lika laddtryck som tidigare före monteringen av ic'n som efter. Volymen på luften är "V" och den är också samma då det är samma motor man haft tidigare. Gaskonstanten är "R" och är konstant, den ändras inte. Det man räknar ut är skillnaden på luftens massa, n1 före och n2 efter intercoolerns montering.
Tempratur T1 = 70 + 273 = 343 Kelvin
n = (pV / R) /T pV / R är konstant så den kan sättas till en 1'a
n1 = 1 /343 = 0,002915
n2 = 1 /(30 + 273) = 0,003300
Så här blir skillnaden i luftmassa:
n2 / n1 - 1 = 0,003300 / 0,002915 - 1 = 0,132 avrundat till 13%
Du får alltså 13% mer effekt nu när man har monterat intercooler.
Förlusterna i en intercooler ger sig tillkänna som en tryckförlust och därmed är inte p konstant.
Tumregeln, så att man slipper räkna varje gång, är att 10 grader temperaturminskning ger 3% effektvinst (vilket stämmer bra med uträkningen).
Dessutom är 70 grader i insugstemp rätt låg räknat på en turbobil utan intercooler!
luft samt kyleffekten som vattnet har på motorutrymmet, då skulle han teoretiskt få ca 5 hk till att
förfoga över.
Jämför detta med resonemanget att bilen blivit lättare pga. mindre bränsle, mindre gummi på däcken
och ett par liter svett så innebär det att om vi skall komma upp i motsvarande "effekthöjning",
så är ekipaget nu ca 35 kg lättare än vid det torra varvet. Man brukar räkna med att ca 7 kg motsvarar
en hästkraft.
Med allt detta i åtanke anser jag att det mest rimliga till att bilen i fråga är snabbare vid det blöta varvet,
är att den lägre insugstemperaturen och den ökade luftfuktigheten kyler ner motorn och ökar verkningsgraden!
Sen kan det faktiskt vara som så, att det är en kombination av bägge teorierna och då har Patrik nästan
skrapat ihop 10 st extra gotlandsrus och bör fundera på och byta klass till modsport

/ Erol
Ps. Jag valda att bortse från att vid blött väglag ökar rullmotståndet, vilket borde anses som negativ i
ett försök att vara snabbare!
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Kyld motor = snabbare bil
Växlingen är nog lika långsam i båda fallen tror jag. Men om man bortser från den och bara kolla på hur kurvorna ser ut från utgången till första växlingen så tycker jag det är ganska tydlig skillnad på lutningen, dvs accet. Möjligt dock att det ligger inom mätnoggrannheten, det har jag inte koll på.Cédric wrote:Men bortsett från det tycker jag mest att det ser ut som en långsam växling, i övrigt har dom ju ungefär samma derivata, inom mätnogrannheten iaf. Skulle vara kul att mäta acctiden, har du nåt mer detaljerad exporterad fil som man kan jämföra med? Däremot tror jag säkert du skulle kuna mäta skillnad mellan 10 grader i luften och 30.
speciellt på motorerna med DITC som backar av tändingen när det blir hett, då är det en tydlig skillnad mellan första varvet och sista, eller kallt väder och varmt väder, men det känner du nog också i din kärra.
Hur får man ut en mer detaljerad fil och finns det något bra program till windows där man kan importera filerna och få fram bättre data? Jag skulle t.ex vilja få ut en greppcirkel bild ur Harrys data, verkar inte finnas det i applikationen, man kan bara kolla på "lateral acceleration" och "lineal acceleration" separat från varandra tyvärr.
Jo nog brukar det kännas att bilen går bra en sval höstkväll t.ex.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Kyld motor = snabbare bil
Det tror jag absolut och alla har vi väl sett (på bilens termomeeter) hur temperaturen i luften kan sjunka åtskilliga grader när man kommer åkandes på landsväg och kör in i ett regnområde.Jesper von Wowern wrote:Regn kanske även kan ha en sådan effekt?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Kyld motor = snabbare bil
Har jag inte tänkt på förut, men självklart är det så. Går man bara på laddtrycket så får man ju högre luftmassa in i motorn om luften är kallare. Med luftmassemätare så sänker kanske elektroniken laddtrycket så det blir samma maximala luftmassa?Olof#L wrote:Äldre maskinen som går på inställt laddtryck har större effeketdiff än modernare som går på luftmassa.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Kyld motor = snabbare bil
Bra inlägg med gott om fakta Erol! Tack!Erol wrote:Med allt detta i åtanke anser jag att det mest rimliga till att bilen i fråga är snabbare vid det blöta varvet,
är att den lägre insugstemperaturen och den ökade luftfuktigheten kyler ner motorn och ökar verkningsgraden!
Sen kan det faktiskt vara som så, att det är en kombination av bägge teorierna och då har Patrik nästan
skrapat ihop 10 st extra gotlandsrus och bör fundera på och byta klass till modsport![]()
Ps. Jag valda att bortse från att vid blött väglag ökar rullmotståndet, vilket borde anses som negativ i
ett försök att vara snabbare!

Jag håller med dig i ditt resonemang.


Det där med högre rullmotstånd i väta har jag definitivt konstaterat i min bruksbil, den drar mer soppa (diesel) regniga veckor än när man kör på torra vägar. Empirisk testning kallas det.

PS. 13% effektökning bara med en intercooler... 0,13*170 = 22hk. Lite lockande är det. DS.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Cédric
- Addict
- Posts: 4717
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Kyld motor = snabbare bil
Daskade ihop skapligt enkel modell på en 4cylindrig 2l motor, dock med en lite större lastbilsturbo (har lite brist på turbomappar). Den laddar ungefär 0.9 på mellanvarv och 0.7 på toppvarv. Temp ut ur kompressor är (vid 16 grader ambient temp) som mest 104 grader, 114 grader vid 26 amb. vid 6k varv har den sjunkit till 82 grader vid 16 och 92 vid 26 grader Tamb. Motorn har ingen IC alls.
Ska försöka vara lite duktigt och pilla ihop en bra modell av 931 motorn i GT-Power, men det kommer ta tid, och det kommer behöva mätas en del
Största bristen är som vanligt turbomapparna, som man helst vill ha i digitaliserat format....
Ska försöka vara lite duktigt och pilla ihop en bra modell av 931 motorn i GT-Power, men det kommer ta tid, och det kommer behöva mätas en del

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Kyld motor = snabbare bil
Om jag läser rätt i diagrammet Cedric så ger det ca 4hk mer vid 16 grader ute temp jämfört med 26 grader?
Vad blir skillnaden om man laddar 0,7 rakt över istället för 0,9 vid mellanvarv? Min 931a har ju 0,7 i ladd från mellanvarv (då den först laddar fullt) och hela vägen till varvstopp. Min motorn ju iof inte 230+ hästar heller...

Vad blir skillnaden om man laddar 0,7 rakt över istället för 0,9 vid mellanvarv? Min 931a har ju 0,7 i ladd från mellanvarv (då den först laddar fullt) och hela vägen till varvstopp. Min motorn ju iof inte 230+ hästar heller...

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]