Krängninghammare
-
- Turbo-Poster
- Posts: 411
- Joined: 2009-10-29 22:31:12
- Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
- Årsmodell: 1984
- Location: Falköping
- Contact:
Krängninghammare
Passar turbo Krängningshammare 944 NA? Bara å byta?
mvh johan
mvh johan
Är ägare av porsche 944 -84
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Krängninghammare
Japp, du måste ha gummibussningarna som hör till turbons krängare,
ev. kan du behöva byta plåtbyglarna som bussningarna sitter i.
/ Erol
Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
ev. kan du behöva byta plåtbyglarna som bussningarna sitter i.
/ Erol
Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- Turbo-Poster
- Posts: 411
- Joined: 2009-10-29 22:31:12
- Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
- Årsmodell: 1984
- Location: Falköping
- Contact:
Re: Krängninghammare
aaa tack erol,
Har du nån bild på plåt byglarna?
Blir de nån bättre väghållning jag gör gata.
Har du nån bild på plåt byglarna?
Blir de nån bättre väghållning jag gör gata.
Är ägare av porsche 944 -84
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Krängninghammare
Ladda hem PET (reservdelskatalogen) som PDF-fil. Finns på Porsches webbsidor om man letar lite. I den ser du bilens alla delar i "sprängskisser".hanilton199 wrote:aaa tack erol,
Har du nån bild på plåt byglarna?
Blir de nån bättre väghållning jag gör gata.
Behöver du bättre väghållning för att köra på gatan?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 411
- Joined: 2009-10-29 22:31:12
- Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
- Årsmodell: 1984
- Location: Falköping
- Contact:
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Krängninghammare
Hur vill du att bilen ska vara?hanilton199 wrote:ja xD
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 411
- Joined: 2009-10-29 22:31:12
- Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
- Årsmodell: 1984
- Location: Falköping
- Contact:
Re: Krängninghammare
jag är ju nybörjare men.
Vill kunna köra fortare i kurvor, bilen känns slemig vill ha lite mer stabil när man svänger bort å fram.
Vill kunna köra fortare i kurvor, bilen känns slemig vill ha lite mer stabil när man svänger bort å fram.
Är ägare av porsche 944 -84
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Krängninghammare
Starta en tråd som heter något i stil med "Hur få bättre väghållning på en 944?" där du beskriver hur du vill att bilen ska vara och vad det får kosta så får du säkert en hel del bra svar. Att fråga om varje enskild del ger inget helhetssvar.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Re: Krängninghammare
Nej.hanilton199 wrote: Blir de nån bättre väghållning jag gör gata.
Om det är enda åtgärden du gör så är svaret nej. Den kommer att bli mer understyrd bara, dvs bli tråkigare att köra.
Man kan teoretiskt tänka sig att om du har ngn annan brist i din bil, som gör att en styvare framkrängare delvis kan kompensera, men det är lite långtsökt.
Om du offrar en kväll på att verkligen läsa om väghållning så kan du därefter ställa mer relevanta frågor och få relevanta svar. Allt har ett sammanhang, men frågan du ställer är utan sammanhang.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Krängninghammare
...och så kan du passa på att fundera över vilken budget du har...
- Cédric
- Addict
- Posts: 4716
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Krängninghammare
Byter du bara krängaren fram kommer bilen kännas rappare och svara bättre men när gränsen är nådd så kommer det understyra, ska du byta så byt både bak och fram om du vill behålla balansen. Av mina erfarenheter så skulle jag säga att krängarna gör en stor skillnad på hur bilen känns, även på gatan, men det beror ju också på hur stor skillnad det är jämfört med orginalgrejerna. Jag bytte från 23/14 till 28/22 ställbart och det gör enorm skillnad, enbart positivt.
Men sladdrighet finns många andra aspekter på (byter du bara krängare så finns en risk att bilen kränger mindre men ändå känns lite oprecis och sladdrig), dämpare kostar en del att byta, men att byta från slitna orginal till enklare ställbara sportdämpare (typ GAZ)gör enorm skillnad för känslan, troligtvis mer än vad det gör för varvtiden. Bilen känns helt enkelt så mycket mer fast och responsiv. Om du ändå börjar så passa på att byta ut bussningarna i framvagnen, antingen nya orginal eller lite hårdare material. En hjulinställning är också att rekomendera, toe till exempel kan få bilen att ändra sin kvickhetskänsla ganska så betydande.
Men sladdrighet finns många andra aspekter på (byter du bara krängare så finns en risk att bilen kränger mindre men ändå känns lite oprecis och sladdrig), dämpare kostar en del att byta, men att byta från slitna orginal till enklare ställbara sportdämpare (typ GAZ)gör enorm skillnad för känslan, troligtvis mer än vad det gör för varvtiden. Bilen känns helt enkelt så mycket mer fast och responsiv. Om du ändå börjar så passa på att byta ut bussningarna i framvagnen, antingen nya orginal eller lite hårdare material. En hjulinställning är också att rekomendera, toe till exempel kan få bilen att ändra sin kvickhetskänsla ganska så betydande.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- Turbo-Poster
- Posts: 411
- Joined: 2009-10-29 22:31:12
- Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
- Årsmodell: 1984
- Location: Falköping
- Contact:
Re: Krängninghammare
Jag tror faktiskt mina framdämpare är slut läcker olja från dom, dax att investera ett par nya?
Finns det nåt annat bra sätt att se om dem är slitna?
Vilka rekomenderar ni Koni eller Bilstein på Uton?
mvh
Finns det nåt annat bra sätt att se om dem är slitna?
Vilka rekomenderar ni Koni eller Bilstein på Uton?
mvh
Är ägare av porsche 944 -84
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Krängninghammare
Dags att byta! Läcker det så är de slut.hanilton199 wrote:Jag tror faktiskt mina framdämpare är slut läcker olja från dom, dax att investera ett par nya?
Finns det nåt annat bra sätt att se om dem är slitna?
Vilka rekomenderar ni Koni eller Bilstein på Uton?
mvh
Koni eller Bilstein kvittar nog lika. Jag har Bilstein fram och Koni bak på min räser.
Oavsett vad du byter till så kommer ALLA nya dämpare vara bättre än dina gamla om de är så slut så de läcker!

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]