Krängninghammare

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
hanilton199
Turbo-Poster
Posts: 411
Joined: 2009-10-29 22:31:12
Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
Årsmodell: 1984
Location: Falköping
Contact:

Krängninghammare

#1 Post by hanilton199 »

Passar turbo Krängningshammare 944 NA? Bara å byta?


mvh johan
Är ägare av porsche 944 -84

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Krängninghammare

#2 Post by Erol »

Japp, du måste ha gummibussningarna som hör till turbons krängare,
ev. kan du behöva byta plåtbyglarna som bussningarna sitter i.

/ Erol



Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

hanilton199
Turbo-Poster
Posts: 411
Joined: 2009-10-29 22:31:12
Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
Årsmodell: 1984
Location: Falköping
Contact:

Re: Krängninghammare

#3 Post by hanilton199 »

aaa tack erol,

Har du nån bild på plåt byglarna?

Blir de nån bättre väghållning jag gör gata.
Är ägare av porsche 944 -84

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Krängninghammare

#4 Post by Maxx »

hanilton199 wrote:aaa tack erol,

Har du nån bild på plåt byglarna?

Blir de nån bättre väghållning jag gör gata.
Ladda hem PET (reservdelskatalogen) som PDF-fil. Finns på Porsches webbsidor om man letar lite. I den ser du bilens alla delar i "sprängskisser".

Behöver du bättre väghållning för att köra på gatan?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

hanilton199
Turbo-Poster
Posts: 411
Joined: 2009-10-29 22:31:12
Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
Årsmodell: 1984
Location: Falköping
Contact:

Re: Krängninghammare

#5 Post by hanilton199 »

ja xD
Är ägare av porsche 944 -84

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Krängninghammare

#6 Post by Maxx »

hanilton199 wrote:ja xD
Hur vill du att bilen ska vara?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

hanilton199
Turbo-Poster
Posts: 411
Joined: 2009-10-29 22:31:12
Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
Årsmodell: 1984
Location: Falköping
Contact:

Re: Krängninghammare

#7 Post by hanilton199 »

jag är ju nybörjare men.

Vill kunna köra fortare i kurvor, bilen känns slemig vill ha lite mer stabil när man svänger bort å fram.
Är ägare av porsche 944 -84

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Krängninghammare

#8 Post by Maxx »

Starta en tråd som heter något i stil med "Hur få bättre väghållning på en 944?" där du beskriver hur du vill att bilen ska vara och vad det får kosta så får du säkert en hel del bra svar. Att fråga om varje enskild del ger inget helhetssvar.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

Re: Krängninghammare

#9 Post by Pär Hylander »

hanilton199 wrote: Blir de nån bättre väghållning jag gör gata.
Nej.

Om det är enda åtgärden du gör så är svaret nej. Den kommer att bli mer understyrd bara, dvs bli tråkigare att köra.

Man kan teoretiskt tänka sig att om du har ngn annan brist i din bil, som gör att en styvare framkrängare delvis kan kompensera, men det är lite långtsökt.

Om du offrar en kväll på att verkligen läsa om väghållning så kan du därefter ställa mer relevanta frågor och få relevanta svar. Allt har ett sammanhang, men frågan du ställer är utan sammanhang.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Krängninghammare

#10 Post by Henka_E »

...och så kan du passa på att fundera över vilken budget du har...

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4716
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Krängninghammare

#11 Post by Cédric »

Byter du bara krängaren fram kommer bilen kännas rappare och svara bättre men när gränsen är nådd så kommer det understyra, ska du byta så byt både bak och fram om du vill behålla balansen. Av mina erfarenheter så skulle jag säga att krängarna gör en stor skillnad på hur bilen känns, även på gatan, men det beror ju också på hur stor skillnad det är jämfört med orginalgrejerna. Jag bytte från 23/14 till 28/22 ställbart och det gör enorm skillnad, enbart positivt.

Men sladdrighet finns många andra aspekter på (byter du bara krängare så finns en risk att bilen kränger mindre men ändå känns lite oprecis och sladdrig), dämpare kostar en del att byta, men att byta från slitna orginal till enklare ställbara sportdämpare (typ GAZ)gör enorm skillnad för känslan, troligtvis mer än vad det gör för varvtiden. Bilen känns helt enkelt så mycket mer fast och responsiv. Om du ändå börjar så passa på att byta ut bussningarna i framvagnen, antingen nya orginal eller lite hårdare material. En hjulinställning är också att rekomendera, toe till exempel kan få bilen att ändra sin kvickhetskänsla ganska så betydande.

hanilton199
Turbo-Poster
Posts: 411
Joined: 2009-10-29 22:31:12
Bilmodell: Porsche 944 -84 NA
Årsmodell: 1984
Location: Falköping
Contact:

Re: Krängninghammare

#12 Post by hanilton199 »

Jag tror faktiskt mina framdämpare är slut läcker olja från dom, dax att investera ett par nya?
Finns det nåt annat bra sätt att se om dem är slitna?

Vilka rekomenderar ni Koni eller Bilstein på Uton?

mvh
Är ägare av porsche 944 -84

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Krängninghammare

#13 Post by patand »

hanilton199 wrote:Jag tror faktiskt mina framdämpare är slut läcker olja från dom, dax att investera ett par nya?
Finns det nåt annat bra sätt att se om dem är slitna?

Vilka rekomenderar ni Koni eller Bilstein på Uton?

mvh
Dags att byta! Läcker det så är de slut.

Koni eller Bilstein kvittar nog lika. Jag har Bilstein fram och Koni bak på min räser.

Oavsett vad du byter till så kommer ALLA nya dämpare vara bättre än dina gamla om de är så slut så de läcker! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]