Min 924s - Hur göra den till ett mullrande monster?
- Rallyjohan
- S-Poster
- Posts: 129
- Joined: 2010-05-17 11:32:00
- Bilmodell: Porsche 924S
- Contact:
Min 924s - Hur göra den till ett mullrande monster?
Vad bör inköpslistan vara för min 924s om man vill få mer tryck i den? Ett fekzenchip blir första åtgärden, men jag ser den som ett projekt och hade velat få den lite rappare i framtiden. Tips mottages med stor tacksamhet och intresse.
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Min 924s - Hur göra den till ett mullrande monster?
Hinka i motor och drivlina från en 944 turbo!
Kanske ett lite större projekt än du tänkt dig och kräver även att du byter mer för att kunna köra den lagligt (som ombyggt fordon), men fullt genomförbart. Släng på ett 924 Carrera GTR-karosskit så har du ett monster.

Kanske ett lite större projekt än du tänkt dig och kräver även att du byter mer för att kunna köra den lagligt (som ombyggt fordon), men fullt genomförbart. Släng på ett 924 Carrera GTR-karosskit så har du ett monster.

»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
Re: Min 924s - Hur göra den till ett mullrande monster?
Trimma sugis är dyrt, man brukar väl prata om ca 1000kr/hk?
Lätta och bygg ett roligt chassi istället!
Lätta och bygg ett roligt chassi istället!

- Marcus
- balansaxel
- Turbo-Poster
- Posts: 780
- Joined: 2004-03-30 05:59:49
- Bilmodell: 931 -81 20V turbo
- Årsmodell: 1981
- Location: Sundsvall
- Contact:
Re: Min 924s - Hur göra den till ett mullrande monster?
Kul att du har kvar bilen!
Din bil (Min gamla) är ju snålt utrustad med bla. manuella fönsterhissar etc. har du monterat dit baksätesryggen så ta bort allt sånt tjafs för att spara vikt!
Sen byggde jag ett kompressorkit till den bilen som dock aldrig färdigställdes men i samband med det bytte jag avgasventilerna till 951 dito och har även för mig att jag skärringade toppen... så förutsättningarna är goda om du vill hitta på nått skoj med den...
Jag sålde det kitet till nån 944 gubbe, undrar vart det tog vägen? Det var en eaton kompressor och jag monterade den där generatorfästet sitter bultat i blocket och använde samma poly-v rem som driver resten... Perfect power piggyback, 951 spridare, och en gik ic m.m.... Vore kul å höra hur det fungerade om det var nån här som köpte det!!
Jag körde ifrån 931or med den bilen rakt fram, knappt men ändå utan tvekan och på bana är det ju en lättare bil att köra jämfört med 931 tack vare relativt brett effektregister!
Have fun!
/Magnus
Din bil (Min gamla) är ju snålt utrustad med bla. manuella fönsterhissar etc. har du monterat dit baksätesryggen så ta bort allt sånt tjafs för att spara vikt!
Sen byggde jag ett kompressorkit till den bilen som dock aldrig färdigställdes men i samband med det bytte jag avgasventilerna till 951 dito och har även för mig att jag skärringade toppen... så förutsättningarna är goda om du vill hitta på nått skoj med den...

Jag sålde det kitet till nån 944 gubbe, undrar vart det tog vägen? Det var en eaton kompressor och jag monterade den där generatorfästet sitter bultat i blocket och använde samma poly-v rem som driver resten... Perfect power piggyback, 951 spridare, och en gik ic m.m.... Vore kul å höra hur det fungerade om det var nån här som köpte det!!
Jag körde ifrån 931or med den bilen rakt fram, knappt men ändå utan tvekan och på bana är det ju en lättare bil att köra jämfört med 931 tack vare relativt brett effektregister!
Have fun!
/Magnus
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Min 924s - Hur göra den till ett mullrande monster?
Om man kör från relativt låga varv så har nog 924S (iaf 163hk modellen) mer medeleffekt än 924 Turbo. Dock när turbon ligger i rätt varvtal så hänger nog inte 924Sen med tror jag. Jag hakar ju på S2:or på rakorna med min 931a som så vitt jag vet är standard i motorn (den är iof lite lättad och något lägre utväxling än original).balansaxel wrote:Jag körde ifrån 931or med den bilen rakt fram, knappt men ändå utan tvekan och på bana är det ju en lättare bil att köra jämfört med 931 tack vare relativt brett effektregister!

Helt klart är iaf att 924S borde vara ganska rapp, speciellt jämfört med en vanlig 924a.

Men för att svara på frågan i tråden... byt avgassystem så mullrar den nog. Mer effekt är nog billigast (förutom chip) att slänga på överladdning, turbo eller kompressor. Inte helt trivialt att få det genom besiktningen dock.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Rallyjohan
- S-Poster
- Posts: 129
- Joined: 2010-05-17 11:32:00
- Bilmodell: Porsche 924S
- Contact:
Re: Min 924s - Hur göra den till ett mullrande monster?
Magnus -> Yes den finns kvar, blev dock lite nojig i och med vintern men har fixat ett par telefonfälgar nu där det ska på nya dubbdäck, sen ska det monteras ett par extralysen där framme och tektylbehandlas undertill så den får rulla även i vinter. Jag är grymt nöjd med den och den har vart kanon att köra i sommar/höst.
Dock har den fått sig några törnar, råkade skrapa i när jag körde ut från carporten, och sen körde en nisse in i baken på mig, men allt det har nu blivit proffslackad och fixat så den ser ju bättre ut nu än när jag fick den
Så avgasventilerna är 951? Påverkar det effekterna nåt? Kan vara bra att veta.
Vad menar du med att du skärringade toppen? Har inte så bra koll
Kul att ha all bakgrundsinfo på den
ett chip ska beställas nu iafl så den får väl 15 hk till. Kul att veta vad man kan göra iafl. Kompressorkitet låter spännande hehe. Ha det gött!
Dock har den fått sig några törnar, råkade skrapa i när jag körde ut från carporten, och sen körde en nisse in i baken på mig, men allt det har nu blivit proffslackad och fixat så den ser ju bättre ut nu än när jag fick den

Så avgasventilerna är 951? Påverkar det effekterna nåt? Kan vara bra att veta.
Vad menar du med att du skärringade toppen? Har inte så bra koll

Kul att ha all bakgrundsinfo på den

- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Re: Min 924s - Hur göra den till ett mullrande monster?
Jag tycker att du ska höja den, montera riktigt smala vinterdäck och rejäla stänkskydd. Sedan ett par rejäla extraljus i en såndär glasfiberextraljushållare ni vet, men för min del så får den gärna gå tyst...
Höjning och smala däck är dock viktigast.

Höjning och smala däck är dock viktigast.
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
- balansaxel
- Turbo-Poster
- Posts: 780
- Joined: 2004-03-30 05:59:49
- Bilmodell: 931 -81 20V turbo
- Årsmodell: 1981
- Location: Sundsvall
- Contact:
Re: Min 924s - Hur göra den till ett mullrande monster?
Nä, det ger ingen effekt men ventilerna tål värmen bättre vid högre effektivt kompressionstryck som tex. överladdning ger...
Toppackningen går in i dessa spår och det gör att det går att påfresta den lite mer...
Sen i samband med det bytte jag även styrningar och tätningar och snyggade till förbränningsutrymmen och kanaler lite grann men det ger nog inte nån effekt att tala om...
Köp en bok om överladdning å lär dig grunderna, jag är ingen expert själv men det är alltid kul att veta lite teori bakom...
924S är i mina ögon klart underskattad. Svärfar har en Boxter 2,5 204 hk och Din bil är något snabbare till ca 90km/h sen får man släppa förbi....
Glasfibergrejjen för extralysena är helt klart svinball! En sån måste du ha! =)
Toppackningen går in i dessa spår och det gör att det går att påfresta den lite mer...
Sen i samband med det bytte jag även styrningar och tätningar och snyggade till förbränningsutrymmen och kanaler lite grann men det ger nog inte nån effekt att tala om...
Köp en bok om överladdning å lär dig grunderna, jag är ingen expert själv men det är alltid kul att veta lite teori bakom...
924S är i mina ögon klart underskattad. Svärfar har en Boxter 2,5 204 hk och Din bil är något snabbare till ca 90km/h sen får man släppa förbi....
Glasfibergrejjen för extralysena är helt klart svinball! En sån måste du ha! =)
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus
- Rallyjohan
- S-Poster
- Posts: 129
- Joined: 2010-05-17 11:32:00
- Bilmodell: Porsche 924S
- Contact:
Re: Min 924s - Hur göra den till ett mullrande monster?
Nu sitter det ett fekzenchip i vilket gjorde stor skillnad.
Nu funderar jag på vad som ska bytas härnäst, hur är det att sätta dit ex bilsteindämpare istället för original, stor skillnad?
Nu funderar jag på vad som ska bytas härnäst, hur är det att sätta dit ex bilsteindämpare istället för original, stor skillnad?
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Min 924s - Hur göra den till ett mullrande monster?
Möjligen ljudmässigt, knappast någon skillnad i effekt är min gissning.Rallyjohan wrote:bilsteindämpare istället för original, stor skillnad?

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users