drivaxellager fett?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Isse81
NA-Poster
Posts: 43
Joined: 2005-04-18 11:35:36
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

drivaxellager fett?

#1 Post by Isse81 »

Ska montera tillbax min växellåda efter att jag tagit bort den feta bränsletanken från bilen :wink: , undrar nu vad man använder för fett i de lager och hur mycket man ska dosera i de hus som finns brevid lagrena? Alltså de som sitter ut från lådan, och fästes på drivaxlarna?. Mvh Isac
951 -86

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#2 Post by 944_Driver »

Det är speciellt fett till drivknutarna, mörk gegga på tub oftast. Finns på närmaste mekonomen med flera. Den totalla mängden i varje knut står säkert i verkstadsmanualen och köper man en ny knut brukar det medfölja en lite förpackning med rätt mängd, tror det kan handla om 100-150g eller nått. (gissning!) Det ska iaf inte vara så mycket att gummidamasken fylls utan helt enkelt lagom mycket ;)

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#3 Post by patand »

944_Driver wrote:tror det kan handla om 100-150g eller nått.
60g per drivknut ska det vara enligt Haynes om jag minns rätt dvs totalt 240gram behöver man köpa... (plus lite till för att ha lite extra när man kladdar).

Jag köpte drivknutsfett på Biltema.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Adde_k
Turbo-Poster
Posts: 969
Joined: 2004-09-10 16:29:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Halmstad
Contact:

#4 Post by Adde_k »

mig vetligen heter fettet Mos2.
Porsche - There is no substitute

...quench my thirst with gasoline

User avatar
Isse81
NA-Poster
Posts: 43
Joined: 2005-04-18 11:35:36
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

kan man använda Castrols MS2

#5 Post by Isse81 »

CASTROL MS3

Svart smörjfett baserat på mineralolja och lithium . Innehåller högtryckstillsatter och molybdensulfid (MoS2) .Till chassissmörjning och upphängningar mm. Bör ej användas till lager .

NLGI 2 / 400 gr fettpatron

mvh Isac
951 -86

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#6 Post by bergodalvana »

Ska fetta in mina drivknutar till helgen... har fett till hjul-lager, funkar det att använda?
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#7 Post by 944_Driver »

bergodalvana wrote:Ska fetta in mina drivknutar till helgen... har fett till hjul-lager, funkar det att använda?
Troligen inte lika bra, kostar inte så mycket att göra helt rätt.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: kan man använda Castrols MS2

#8 Post by patand »

Isse81 wrote:CASTROL MS3 Bör ej användas till lager .
Nog för att drivknutarna har stora kulor, men påminner de inte mycket om ett lager? :?

Eller rekommenderar CASTROL just detta fett till drivknutar?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Isse81
NA-Poster
Posts: 43
Joined: 2005-04-18 11:35:36
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

MS3

#9 Post by Isse81 »

Hallå, fick detta fett av en kille på mekonomen ( E d svart funkar de bra sa han) blev inte riktigt övertygad så ja tittade på castrols spec sida, och då verkar det inte helt rätt. ska åka dit och byta till en CRC tub hos dem senare idag. Mvh Isac
951 -86

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#10 Post by patand »

Enklast är nog att helt enkelt köpa drivknutsfett på biltema t.ex: http://www.biltema.se/products/product. ... emId=83223
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
StefanQ
Turbo-Poster
Posts: 531
Joined: 2006-11-30 20:58:44
Contact:

#11 Post by StefanQ »

Hjulfett och drivaxelfett är olika sorters fett. Ett kullager går ofta med mycket jämnare lastöverföring än ett glidlager, som drivknuten egentligen är. Ett rent glidlagerfett klarar en snabb lastväxling mycket bättre.
968-95 Coupe med LSD och fullt ställbart Konichassi, egentillverkat avgas hela vägen, Fidanza svänghjul, ENEM kammar med massor av duration, ökat komp, portad topp, matchat insug, Pauter lightweight stakar, hårdare ventilfjädrar, helbalanserad motor, Lindsey bafflekit, green giant spridare. Mappad till 226 rwhp.
32 varv på Ringen
PCS 10936

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: kan man använda Castrols MS2

#12 Post by gegge »

Isse81 wrote:CASTROL MS3

Svart smörjfett baserat på mineralolja och lithium . Innehåller högtryckstillsatter och molybdensulfid (MoS2) .Till chassissmörjning och upphängningar mm. Bör ej användas till lager .

NLGI 2 / 400 gr fettpatron

mvh Isac
Då jag ska riva mina drivknutar och bakre hjullager kollade jag vad som fanns på hyllan och hittade just Castrol MS3 eller Moly Grease som den heter nu. Blev smått livrädd när jag såg att den inte ska användas till lager ( jag som kladdade in framlagren med just detta :roll: ). Men det är en liten miss i översättningen: "It is not recommended for use in small, high speed ball and roller bearings."

Nu står det i stället:

"It also shows excellent performance in the lubrication of heavily loaded slow/medium speed bearings of all types and is particularly useful in preventing bearing damage caused by excessive vibration or shock loading."
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users