Startar inte efter vattenpumps byte
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Startar inte efter vattenpumps byte
Hej.
Bytte igår vattenpump. Sen när jag skulle starta den så gick det inte? Bilen startades senast i torsdags.
Det som är bytt och när:
Tändstift - förra året
fördelarlock - förra året
rotor - förra året
bensinfilter - 2månader sedan
Bensin finns. Testat att köra med startgas men det går inte (den brukar alltid tända jätte lätt på startgas). Tror att det är något med tändningen alltså. Startmotorn är pigg. Får även upp oljetrycket till ca 3bar efter 5sekunder på startmotorn. bilen är en original 924 från 1985.
Tillägg: Säkringar kollade och soppapump går.
Tillägg 2: Upptäckte att tändkabeln mellan fördelare och spole var av / väldigt dålig. Åkte till biltema o köpte en ny. Åkte hem och var säker på att den skulle starta. Men nej. Kollade de andra tändkablarna och råkade dra av en så fick köpa en ny igen. När jag ändå höll på så bytte jag tändspole (hade en hemma, ny) men nej det funkar inte. Den tuggar inte ens på startgas. Vad är fel? Kan motorn helt enkelt vara för sur efter så många startförsök? Men tycker ändå att den borde poffa till iaf.
Bytte igår vattenpump. Sen när jag skulle starta den så gick det inte? Bilen startades senast i torsdags.
Det som är bytt och när:
Tändstift - förra året
fördelarlock - förra året
rotor - förra året
bensinfilter - 2månader sedan
Bensin finns. Testat att köra med startgas men det går inte (den brukar alltid tända jätte lätt på startgas). Tror att det är något med tändningen alltså. Startmotorn är pigg. Får även upp oljetrycket till ca 3bar efter 5sekunder på startmotorn. bilen är en original 924 från 1985.
Tillägg: Säkringar kollade och soppapump går.
Tillägg 2: Upptäckte att tändkabeln mellan fördelare och spole var av / väldigt dålig. Åkte till biltema o köpte en ny. Åkte hem och var säker på att den skulle starta. Men nej. Kollade de andra tändkablarna och råkade dra av en så fick köpa en ny igen. När jag ändå höll på så bytte jag tändspole (hade en hemma, ny) men nej det funkar inte. Den tuggar inte ens på startgas. Vad är fel? Kan motorn helt enkelt vara för sur efter så många startförsök? Men tycker ändå att den borde poffa till iaf.
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Re: Startar inte efter vattenpumps byte
Kollade alla tändstift och de är ljusa och torra.
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Startar inte efter vattenpumps byte
Har du kollat att du har gnista?
Har du satt ihop allt rätt, kamrem?
/Erol
Har du satt ihop allt rätt, kamrem?
/Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Re: Startar inte efter vattenpumps byte
Har inte kunnat kolla gnistan då jag vart själv. Men ska väl förhoppningsvis få hjälp imorrn. Kamremmen ska väl sitta rätt. Hittar dock inte markeringen på vevaxeln (förutom ett vääldigt svagt som jag själv gjorde för några år sedan. Men inte helt 100 att det är den). Hur ser markeringen egentligen ut på vevaxeln? På kamaxelns hjul så är det ju en plupp på insidan.
EDIT: Borde inte varvräknaren ge något utslag när man kör med startmotor? Har för mig att den inte gör det.
EDIT: Borde inte varvräknaren ge något utslag när man kör med startmotor? Har för mig att den inte gör det.
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Startar inte efter vattenpumps byte
Harpin wrote:Har inte kunnat kolla gnistan då jag vart själv. Men ska väl förhoppningsvis få hjälp imorrn. Kamremmen ska väl sitta rätt. Hittar dock inte markeringen på vevaxeln (förutom ett vääldigt svagt som jag själv gjorde för några år sedan. Men inte helt 100 att det är den). Hur ser markeringen egentligen ut på vevaxeln? På kamaxelns hjul så är det ju en plupp på insidan.
Vet inte hur markeringen ser ut på 924:an, men du kan alltid ta bort tändtiftet
till ettans cylinder och stoppa ner en skruvmejsel, då ser du på mejseln när
kolven är i topp.
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Re: Startar inte efter vattenpumps byte
Okej så att när ettan är i övre vändläge så är veven alltså nollad?Erol wrote:Harpin wrote:Har inte kunnat kolla gnistan då jag vart själv. Men ska väl förhoppningsvis få hjälp imorrn. Kamremmen ska väl sitta rätt. Hittar dock inte markeringen på vevaxeln (förutom ett vääldigt svagt som jag själv gjorde för några år sedan. Men inte helt 100 att det är den). Hur ser markeringen egentligen ut på vevaxeln? På kamaxelns hjul så är det ju en plupp på insidan.
Vet inte hur markeringen ser ut på 924:an, men du kan alltid ta bort tändstiftet
till ettans cylinder och stoppa ner en skruvmejsel, då ser du på mejseln när
kolven är i topp.
/ Erol
- jerker67
- Addict
- Posts: 1154
- Joined: 2006-04-26 23:10:42
- Bilmodell: 944N/A -84
- Location: BOLLNÄS
- Contact:
Re: Startar inte efter vattenpumps byte
kan den inte vara ett halvvarv fel med när man gör så..med.. 2 öd på ett fördelarvarv.. kanske jag är dumHarpin wrote:Okej så att när ettan är i övre vändläge så är veven alltså nollad?Erol wrote:
Vet inte hur markeringen ser ut på 924:an, men du kan alltid ta bort tändstiftet
till ettans cylinder och stoppa ner en skruvmejsel, då ser du på mejseln när
kolven är i topp.
/ Erol
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
Re: Startar inte efter vattenpumps byte
Toppen kan då stå ett halvvarv fel, och därmed också rotorn. Men markeringen på toppens remhjul ser du toklätt på baksidan av remhjulet. Sikta mot piggen på ventilkåpan.
Vevaxelns markering finns enligt bild:
forum/download/file.php?id=17338" onclick="window.open(this.href);return false;
Vevaxelns markering finns enligt bild:
forum/download/file.php?id=17338" onclick="window.open(this.href);return false;
- Marcus
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Re: Startar inte efter vattenpumps byte
Eftersom fördelaren drivs av kamaxeln kan den inte sitta ett halvt varv fel. Hade fördelaren däremot drivits av vevaxel hade det kunnat vara så.
Där har du nog ditt problem.Harpin wrote:Kamremmen ska väl sitta rätt. Hittar dock inte markeringen på vevaxeln (förutom ett vääldigt svagt som jag själv gjorde för några år sedan. Men inte helt 100 att det är den).
Den bör röra sig lite.Harpin wrote:EDIT: Borde inte varvräknaren ge något utslag när man kör med startmotor? Har för mig att den inte gör det.
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
Re: Startar inte efter vattenpumps byte
Pinsamt rätt du har ..Mattias 924 wrote:Eftersom fördelaren drivs av kamaxeln kan den inte sitta ett halvt varv fel. Hade fördelaren däremot drivits av vevaxel hade det kunnat vara så.

- Marcus
-
- Addict
- Posts: 1121
- Joined: 2010-09-07 16:47:31
- Bilmodell: 924 -85 /931 -81
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm/Värmdö
- Contact:
Re: Startar inte efter vattenpumps byte
Ber om ursäkt för att jag använde fel ord.. Kamremmen sitter helt rätt.
Tändstiften gnistrar. Har kollat i fördelaren och det ser fint ut.
fixat...
Tändstiften gnistrar. Har kollat i fördelaren och det ser fint ut.
fixat...
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Startar inte efter vattenpumps byte
Vad var felet då?Harpin wrote:fixat...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users