Startar inte efter vattenpumps byte

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Startar inte efter vattenpumps byte

#1 Post by Harpin »

Hej.

Bytte igår vattenpump. Sen när jag skulle starta den så gick det inte? Bilen startades senast i torsdags.
Det som är bytt och när:
Tändstift - förra året
fördelarlock - förra året
rotor - förra året
bensinfilter - 2månader sedan

Bensin finns. Testat att köra med startgas men det går inte (den brukar alltid tända jätte lätt på startgas). Tror att det är något med tändningen alltså. Startmotorn är pigg. Får även upp oljetrycket till ca 3bar efter 5sekunder på startmotorn. bilen är en original 924 från 1985.

Tillägg: Säkringar kollade och soppapump går.

Tillägg 2: Upptäckte att tändkabeln mellan fördelare och spole var av / väldigt dålig. Åkte till biltema o köpte en ny. Åkte hem och var säker på att den skulle starta. Men nej. Kollade de andra tändkablarna och råkade dra av en så fick köpa en ny igen. När jag ändå höll på så bytte jag tändspole (hade en hemma, ny) men nej det funkar inte. Den tuggar inte ens på startgas. Vad är fel? Kan motorn helt enkelt vara för sur efter så många startförsök? Men tycker ändå att den borde poffa till iaf.

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: Startar inte efter vattenpumps byte

#2 Post by Harpin »

Kollade alla tändstift och de är ljusa och torra.

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Startar inte efter vattenpumps byte

#3 Post by Erol »

Har du kollat att du har gnista?
Har du satt ihop allt rätt, kamrem?


/Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: Startar inte efter vattenpumps byte

#4 Post by Harpin »

Har inte kunnat kolla gnistan då jag vart själv. Men ska väl förhoppningsvis få hjälp imorrn. Kamremmen ska väl sitta rätt. Hittar dock inte markeringen på vevaxeln (förutom ett vääldigt svagt som jag själv gjorde för några år sedan. Men inte helt 100 att det är den). Hur ser markeringen egentligen ut på vevaxeln? På kamaxelns hjul så är det ju en plupp på insidan.

EDIT: Borde inte varvräknaren ge något utslag när man kör med startmotor? Har för mig att den inte gör det.

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Startar inte efter vattenpumps byte

#5 Post by Erol »

Harpin wrote:Har inte kunnat kolla gnistan då jag vart själv. Men ska väl förhoppningsvis få hjälp imorrn. Kamremmen ska väl sitta rätt. Hittar dock inte markeringen på vevaxeln (förutom ett vääldigt svagt som jag själv gjorde för några år sedan. Men inte helt 100 att det är den). Hur ser markeringen egentligen ut på vevaxeln? På kamaxelns hjul så är det ju en plupp på insidan.

Vet inte hur markeringen ser ut på 924:an, men du kan alltid ta bort tändtiftet
till ettans cylinder och stoppa ner en skruvmejsel, då ser du på mejseln när
kolven är i topp.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: Startar inte efter vattenpumps byte

#6 Post by Harpin »

Erol wrote:
Harpin wrote:Har inte kunnat kolla gnistan då jag vart själv. Men ska väl förhoppningsvis få hjälp imorrn. Kamremmen ska väl sitta rätt. Hittar dock inte markeringen på vevaxeln (förutom ett vääldigt svagt som jag själv gjorde för några år sedan. Men inte helt 100 att det är den). Hur ser markeringen egentligen ut på vevaxeln? På kamaxelns hjul så är det ju en plupp på insidan.

Vet inte hur markeringen ser ut på 924:an, men du kan alltid ta bort tändstiftet
till ettans cylinder och stoppa ner en skruvmejsel, då ser du på mejseln när
kolven är i topp.


/ Erol
Okej så att när ettan är i övre vändläge så är veven alltså nollad?

User avatar
jerker67
Addict
Posts: 1154
Joined: 2006-04-26 23:10:42
Bilmodell: 944N/A -84
Location: BOLLNÄS
Contact:

Re: Startar inte efter vattenpumps byte

#7 Post by jerker67 »

Harpin wrote:
Erol wrote:
Vet inte hur markeringen ser ut på 924:an, men du kan alltid ta bort tändstiftet
till ettans cylinder och stoppa ner en skruvmejsel, då ser du på mejseln när
kolven är i topp.


/ Erol
Okej så att när ettan är i övre vändläge så är veven alltså nollad?
kan den inte vara ett halvvarv fel med när man gör så..med.. 2 öd på ett fördelarvarv.. kanske jag är dum
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

Re: Startar inte efter vattenpumps byte

#8 Post by makkanftw »

Toppen kan då stå ett halvvarv fel, och därmed också rotorn. Men markeringen på toppens remhjul ser du toklätt på baksidan av remhjulet. Sikta mot piggen på ventilkåpan.

Vevaxelns markering finns enligt bild:
forum/download/file.php?id=17338" onclick="window.open(this.href);return false;
- Marcus

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Startar inte efter vattenpumps byte

#9 Post by Mattias 924 »

Eftersom fördelaren drivs av kamaxeln kan den inte sitta ett halvt varv fel. Hade fördelaren däremot drivits av vevaxel hade det kunnat vara så.
Harpin wrote:Kamremmen ska väl sitta rätt. Hittar dock inte markeringen på vevaxeln (förutom ett vääldigt svagt som jag själv gjorde för några år sedan. Men inte helt 100 att det är den).
Där har du nog ditt problem.

Harpin wrote:EDIT: Borde inte varvräknaren ge något utslag när man kör med startmotor? Har för mig att den inte gör det.
Den bör röra sig lite.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

Re: Startar inte efter vattenpumps byte

#10 Post by makkanftw »

Mattias 924 wrote:Eftersom fördelaren drivs av kamaxeln kan den inte sitta ett halvt varv fel. Hade fördelaren däremot drivits av vevaxel hade det kunnat vara så.
Pinsamt rätt du har .. :oops:
- Marcus

Harpin
Addict
Posts: 1121
Joined: 2010-09-07 16:47:31
Bilmodell: 924 -85 /931 -81
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm/Värmdö
Contact:

Re: Startar inte efter vattenpumps byte

#11 Post by Harpin »

Ber om ursäkt för att jag använde fel ord.. Kamremmen sitter helt rätt.
Tändstiften gnistrar. Har kollat i fördelaren och det ser fint ut.

fixat...

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Startar inte efter vattenpumps byte

#12 Post by patand »

Harpin wrote:fixat...
Vad var felet då?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users