Kopplingspedalen fastnar i botten
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Kopplingspedalen fastnar i botten
Nytt symtom på Gulingen. Kopplingspedalen fastnar ofta i botten vid parkering. Lyfter man upp den med tån när man kör iväg fungerar allt som vanligt vid körning. Någon som vet vad detta är symptom på?
//TL
//TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Kopplingspedalen fastnar i botten
Skulle gissa på dålig slavcylider.
Prova att söka, har sett flera trådar om detta tidigare.
Mvh Erol
Prova att söka, har sett flera trådar om detta tidigare.
Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Mats Jacobsson
- Addict
- Posts: 1971
- Joined: 2004-07-10 17:36:09
- Telefon: 0703281787
- Bilmodell: Boxster S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Linköping/Köpingebro
- Contact:
Re: Kopplingspedalen fastnar i botten
Detta fenomen hade jag i vintras, luftade så vart det bra ett litet tag.Erol wrote:Skulle gissa på dålig slavcylider.
Mvh Erol
Köpte en renoveringssats till slavcylindern, tror den gick på ca 220:- på PC.
Tog ca 1 timme att byta alt som alt med bort montering av startmotor samt lutning.
Helt klart det du behöver göra.
Lite knepigt att lufta bara annars inga problem.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84
Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt
)
PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84

Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Kopplingspedalen fastnar i botten
Satsar på slavcylindern. Tack!
Något som händer om jag kör vidare ett tag?
//TL
Något som händer om jag kör vidare ett tag?
//TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Kopplingspedalen fastnar i botten
Du kan bli ståendes utan fungerande koppling...Torbjorn968 wrote:Satsar på slavcylindern. Tack!
Något som händer om jag kör vidare ett tag?
//TL
/Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Kopplingspedalen fastnar i botten
Håller med till 100% med ovanstående talare. Slavcylindern renoverade jag i vintras i min 931a, den hade samma symptom och blev perfekt efter byte av packningar i cylindern.
Det är ett enkelt jobb att göra och ännu enklare förståss om man skippar renovering och bara köper en ny cylinder och sätter dit. Luftningen kan vara knepig men det finns ju metoder för det också.
Ropa till om du vill ha hjälp med mekandet Torbjörn.
Det är ett enkelt jobb att göra och ännu enklare förståss om man skippar renovering och bara köper en ny cylinder och sätter dit. Luftningen kan vara knepig men det finns ju metoder för det också.

Ropa till om du vill ha hjälp med mekandet Torbjörn.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Carrera-Poster
- Posts: 346
- Joined: 2006-12-13 10:28:11
- Bilmodell: Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Vagnhärad
- Contact:
Re: Kopplingspedalen fastnar i botten
Det var huvudcylindern du renoverade i vintras, du lånade ju min renoveringssats och den var till huvudcylindern.patand wrote:Håller med till 100% med ovanstående talare. Slavcylindern renoverade jag i vintras i min 931a, den hade samma symptom och blev perfekt efter byte av packningar i cylindern.
Det är ett enkelt jobb att göra och ännu enklare förståss om man skippar renovering och bara köper en ny cylinder och sätter dit. Luftningen kan vara knepig men det finns ju metoder för det också.
Ropa till om du vill ha hjälp med mekandet Torbjörn.

Pappa till patand
Porsche 931
Porsche 931
-
- S-Poster
- Posts: 65
- Joined: 2009-11-20 17:19:14
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Roffe Västerås
- Contact:
Re: Kopplingspedalen fastnar i botten
Lesson learned! När k-pedalen går i botten är det antingen mastercylindern eller slavcylinderns packningar som sagt good bye. Sällan båda vid ett och samma tillfälle men man vet aldrig vilken det är som spökar. Själv bytte jag packningar (från Utzon) samtidigt i båda "ändar", plockade bort hjälpfjädern och lever lycklig därefter.


Lapponia
-
- S-Poster
- Posts: 91
- Joined: 2007-09-30 20:18:35
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Västerås
- Contact:
Re: Kopplingspedalen fastnar i botten
Det är helt klart någon av cylindrarna som läcker och du har fått in luft i systemet. Om jag var du skulle jag först kolla upp under instrumentbrädan (vid pedalerna) för att se om det har runnit ur bromsvätska ur huvudkopplingscylindern som sitter med en arm på kopplingspedalen. Du ser då genom det lilla hål som finns i damasken om det runnit ut vätska där.
Är det huvudkopplingscylindern skulle jag köpa ny direkt (tror den kostar 1300:- hos Utzon). Jag renoverade min först och den började läcka efter ett tag och då fick jag plocka bort den igen och det är trångt som sjutton att byta den. Luftning gjorde jag i skarven mellan det hårda röret från kopplingscylindern och den mjuka slangen som går ner till kopplingen. Man får ha lite trasor till hands och skölja noga med vatten efter för att inte skada lacken på torpedväggen. Det fungerade bra för mig iaf.
Slavcylinder har jag ingen erfarenhet av hur man byter men som någon sa är det nog enkelt om man kan lyfta upp bilen på ett bra sätt.
/Henrik
Är det huvudkopplingscylindern skulle jag köpa ny direkt (tror den kostar 1300:- hos Utzon). Jag renoverade min först och den började läcka efter ett tag och då fick jag plocka bort den igen och det är trångt som sjutton att byta den. Luftning gjorde jag i skarven mellan det hårda röret från kopplingscylindern och den mjuka slangen som går ner till kopplingen. Man får ha lite trasor till hands och skölja noga med vatten efter för att inte skada lacken på torpedväggen. Det fungerade bra för mig iaf.
Slavcylinder har jag ingen erfarenhet av hur man byter men som någon sa är det nog enkelt om man kan lyfta upp bilen på ett bra sätt.
/Henrik
PCS# 11192
Porsche 944 turbo -88
Citroen Xsara -04
Ford Escort MK2 -75
Min tråd: Porsche 944 turbo-88
Porsche 944 turbo -88
Citroen Xsara -04
Ford Escort MK2 -75
Min tråd: Porsche 944 turbo-88
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Kopplingspedalen fastnar i botten
Sant! Jag tar ofta fel där på vad som är huvud och slav... men börjar lära mig nu!Berand wrote:Det var huvudcylindern du renoverade i vintras, du lånade ju min renoveringssats och den var till huvudcylindern.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]