Byte av Kamkedja och glidskena på en 944S

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
watp
Turbo-Poster
Posts: 669
Joined: 2008-10-25 07:03:10
Bilmodell: 993 C2
Location: Hyssna / Katrineholm
Contact:

Byte av Kamkedja och glidskena på en 944S

#1 Post by watp »

Hej på er :D

Är på gånga att byta Byte av Kamkedja och glidskena på min 944S

Är det något som är svårt att byta själv?

Behövs det någon form av efter justering?

Tacksam för svar!

Mvh / Micke

User avatar
jodu
S-Poster
Posts: 157
Joined: 2005-11-10 19:48:45
Bilmodell: 944S -87
Årsmodell: 1987
Location: Göteborg / London
Contact:

#2 Post by jodu »

944S har kamrem, S2 har kedja... Kika på Clarks Garage, http://clarks-garage.com/, för bra guider och beskrivning för hur man ska gå till väga. Jag följde dessa beskrivningar när jag skulle byta första gången och det gick fint..

Svårt är ett relativt begrepp. Inget som är jättesvårt eller kräver specialvertyg men man får inte göra fel, med positionering av kammen mm, för då kan man haverera motorn.

Har erfarit att det kan vara bra att efterjustera balansremmen, kanske mest för att jag inte vetat exakt hur spänd den borde vara.

Mvh Johan
944S -87 - Röd

Sommarbil i malpåse: http://www.garaget.org/?car=12020

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#3 Post by Pehr Johnsson »

Jodu: Menar du att 944S har en rem mellan kammarna?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#4 Post by gurra »

Alla 944or har kamrem, men oavsett modell är det bara ett kamdrev som drivs av remmen. 16v-topparna har en insugskam som drivs med kejda via avgaskammen (som i sin tur drivs av kamremmen).
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

watp
Turbo-Poster
Posts: 669
Joined: 2008-10-25 07:03:10
Bilmodell: 993 C2
Location: Hyssna / Katrineholm
Contact:

#5 Post by watp »

Men i vilket fall....

Är det svårt att byta kjedjan mellan kammen?

Eller är det bäst att lämna in?
Nordic Jack 993 Carrera 2
Fd. 944 S 88:A
Fd. 944 S 87:A

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#6 Post by FSN »

Lustigt, har bytt på en 944S-, en S2- och en 968 motor men kan inte komma ihåg om det var krångel eller inte??
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

watp
Turbo-Poster
Posts: 669
Joined: 2008-10-25 07:03:10
Bilmodell: 993 C2
Location: Hyssna / Katrineholm
Contact:

#7 Post by watp »

Tack för alla svar, får ta reda på det på annat håll.

Mvh / Micke
Nordic Jack 993 Carrera 2
Fd. 944 S 88:A
Fd. 944 S 87:A

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#8 Post by Erol »

watp wrote:Men i vilket fall....

Är det svårt att byta kjedjan mellan kammen?

Eller är det bäst att lämna in?

Sök lite här på forumet, finns en hel del tips och råd. Kolla även på
clarksgarage för bilder och "how to do"

Börja att läs denna tråd:
forum/viewtopic.php?t=14654&highlight=kamrem

Om det är svårt att byta, beror ju lite på vilken mekkunskap man har,
men du måste ha koll på kamrem och balansaxelrem. Sen måste ena
kammen lyftas. Själva kedjan och spännaren kan vem som helst byta
det är ingen konstigheter. Men för att ta sig fram (och tillbaka) till
kedjan är det svåra jobbet.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

watp
Turbo-Poster
Posts: 669
Joined: 2008-10-25 07:03:10
Bilmodell: 993 C2
Location: Hyssna / Katrineholm
Contact:

#9 Post by watp »

Tack Erol

Det var något sådant jag letade efter.

spinner vidare på det.

en engång stort tack:)

/Micke
Nordic Jack 993 Carrera 2
Fd. 944 S 88:A
Fd. 944 S 87:A

watp
Turbo-Poster
Posts: 669
Joined: 2008-10-25 07:03:10
Bilmodell: 993 C2
Location: Hyssna / Katrineholm
Contact:

#10 Post by watp »

Tack Erol

Det var något sådant jag letade efter.

spinner vidare på det.

en engång stort tack:)

/Micke
Nordic Jack 993 Carrera 2
Fd. 944 S 88:A
Fd. 944 S 87:A

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]