Akuta problem - bilen startar inte. Kan ej bogseras heller..

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Niclas J
S-Poster
Posts: 53
Joined: 2008-06-23 22:32:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Malmö
Contact:

Akuta problem - bilen startar inte. Kan ej bogseras heller..

#1 Post by Niclas J »

Bilen tvärdog på väg till jobb i morse. Hade lite soppa i tanken så hoppades på att det var problemet. Men med 5 nya liter funkade bilen fortfarande inte. Samtliga instument lyser, bilen tänder och går i 2-3 sek utan att röra gaspedalen. Sen dör den. Det hjälper inte att gasa då dör den ännu tidigare. Varvräknare och oljetryck verkar normalt den lilla tid den funkar.

Har precis bytt motorfäste och därmed höjt motorn på sumpen. Trodde för ett ögonblick att någon kabel osv kunde lossnat men det känns mer som att den inte får bränsle.

Någon med tips. jäkla osis har man oxå. Skulle bogsera bilen men upptäcker att gängorna/fästet där man fäster bogseröglan är borta. Kan med andra ord inte få bort bilen där den står för tillället. Surt med bärgare? Någon med förslag på problemet?

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#2 Post by bergodalvana »

Jag skulle kika på bensinpumpen. Samma sak hände mig förra året.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#3 Post by Erol »

Går soppapumpen? om inte, bygla där DME-reläet ska sitta. Vanligt att reläet
ger upp utan förvarning.


Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#4 Post by Pär Hylander »

Om luftmängdsmätaren spökar, eller dess kontakt eller kablage så kan bilen bete sig just sådär.

En gång skulle jag "visa spåret" på Knutan för en kompis när bilen gjorde sådär i utgången på rakan. Höll på att bli bokstavligt överkörd av 300 hk 1100 kg gammelelva.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#5 Post by patand »

Om du kört tomt i tanken så kan soppapumpen ta stryk. Är det en gammal pump så är det inte omöjligt att man ger den nådastöten.

När vi körde Volvo S40 i långloppsteamet så upptäckte vi att det verkligen var "no no" att köra tomt på soppa. Gjorde man det så var det bara att kassera soppapumpen sen. Av någon anledning så gick pumpen (och bilen) fortfarande men bilen tappade effekt (antagligen pga pumpen inte levererade samma tryck eller mängd som tidigare). Med ny pump fick man tillbaka effekten igen. Detta gällde alltså även om pumpen var i stort sett spritt ny när man körde soppatorsk.

Ett till exempel: Vid ett långlopp i våras (5papp+ på Barkarby) då jag var mekaniker för ett Alfateam (Alfa 75) så kördes det soppatorsk vid ett tillfälle under loppet. Vi fyllde på ny soppa och skulle sen ha ut bilen igen. Den startade och gick när man inte gasade men direkt man försökte gasa så dog bilen... den gamla originalpumpen hade fått nådastöten pga soppatorsken. Det var bara att kasta in handduken då det återstod en knapp timme av loppet och vi ingen ersättningspump hade på plats.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Gex
S-Poster
Posts: 51
Joined: 2009-10-16 15:07:03
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skellefteå
Contact:

Bilen tvärdog på väg till jobb i morse

#6 Post by Gex »

Går i 2-3 sek utan att röra gaspedalen. Sen dör den. Det hjälper inte att gasa då dör den ännu tidigare.

Hade samma problem med en av mina bilar. Det var vatten i bensinen så jag fick en is propp när det vart lite kallt. Testa K-skydd och se om det hjälper eller ställ in bilen i ett varmgarage någon timme. Starta bilen och gå som vanligt så töm tanken.

Gex

Lapponia
S-Poster
Posts: 65
Joined: 2009-11-20 17:19:14
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Roffe Västerås
Contact:

#7 Post by Lapponia »

Nu har du ett utmärkt tillfälle att dränera ut de bensinrester som finns i tanken utan att du dränks när du är under bilen. Demontera sedan bränslefiltret i tnkens utlopp och kolla om det är en massa skit i det eller om det är sprucket. Gör rent filtret eller byt, släng sedan den gamla pumpen och köp en ny på BilTema art.mr 52 - 203 som är identisk med originalet....i mitt fall åtminstone. När du ändå där under, byt också det stora bränslefiltret och jag kan garantera dig många problemfria mil framöver vad gäller bränslesystemet. Lycka till!

Lapponia 944 NA 1984
Lapponia

Lapponia
S-Poster
Posts: 65
Joined: 2009-11-20 17:19:14
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Roffe Västerås
Contact:

#8 Post by Lapponia »

Ja, och kontrollera även att anslutningarna till pumpen är helt metallrena och fetta in dem med vaselin innan anslutningen av ledningarna till pumpen. Fyll också "gummistövlarna" över anslutningarna helt med vaselin så slipper du korrosion och dälig ledningsfunktion där i framtiden.

Lapponia
Lapponia

Niclas J
S-Poster
Posts: 53
Joined: 2008-06-23 22:32:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Malmö
Contact:

#9 Post by Niclas J »

Felsökning pågår och det verkar inte vara DME-reläet (och därmed inte bränslepumpen). Har tagit bort reläet och kopplat förbi direkt i säkringsboxen (30+87+87b). Bensinpumpen går igång och jag hör ett "surrande" ljud , från främre bränsleledningen som löper över "fuelrailen". Känner man på ledningen så småvibrerar denna också. Bilen startar till, precis som tidigare, men dör efter 1-2 sekunder.

Ni som kopplat förbi DME-reläet och därmed låter bränslepumpen gå igång - har ni haft samma ljudupplevelser som jag försöker beskriva? Det surrande ljudet är inte från bränslepumpen den hör jag också

Tips på fortsatt felsökning? Har inte tillgång till bräsnletrycksmätare, någon i närheten av Malmö som har till utlåning?

Tacksam för er hjälp.

Niclas J

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#10 Post by bergodalvana »

Jag hade precis samma sympton som du har.
I mitt fall var det faktiskt bensinpumpen som gett sig, den orkade inte hålla nåt bränsletryck.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#11 Post by 944_Driver »

Lossa returledningen från fuelrailen och koppla på en ny slang där som du sedan leder ner i en pet-flaska. Tvinga igång pumpen och kolla så du får 0,7 liter på 30 sekunder. (0,7 liter är ett värde från minnet bara, men det är något åt det hållet) Får du mindre så misstänks pumpen, får du mer så är det troligen pga bränsletrycksregulatorn som då inte ger något mottryck.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Niclas J
S-Poster
Posts: 53
Joined: 2008-06-23 22:32:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Malmö
Contact:

#12 Post by Niclas J »

Ok, tack för tipsen. Har också uppmärksammat dessa tips på Clark´s Garage. Får bli att hoppa på motorrummet igen men dessförinnan ladda upp batteriet som vid det här laget börjar slöa till sig....

Niclas J

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1971
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

#13 Post by Mats Jacobsson »

Vet inte om det sitter en tändmodul i din bil. PÅ min -88 sitter det en tändmodul. Hade ett liknande fenomen när den gick sönder, fast på en Audi. Bilen startade men gick inte att gasa, då dog den.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#14 Post by 944_Driver »

944 utan S har ingen lös tändmodul utan allt sitter i boxen. Men jag tror boxen är frisk, detta känns som dålig pump eller glapp i någon givarkontakt. Annars kan som sagt dålig gnista visa sig genom att motorn dör om man gasar till, gnistan drunknar i soppan från accelerationsberikningen, min första riktiga skabb bmw (735i -87) led av det innan jag bytte div delar i tändsystemet.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users