På dagarna är det ok men det kan bli lite kyligt framåt småtimmarna
Det är en -88 så det är nya inredningen.
Vrider på ratten för att ställa in värmen men det kommer ingen eller bara lite någon gång. Någon som har varit ute för detta fenomen? Om det blivet bara värme då finns det beskrivet felorsak, men detta är tvärt om
Några idéer !!!!!
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer Porsche 944 Race -84 Såld Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt )
Har inte testat det. Får kolla det nu när jag åker till Stockholm. Kommer nog att vara lite kalt nu på morgonen
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer Porsche 944 Race -84 Såld Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt )
Jag får dåligt med värme i kupén, även med reglaget på max så blir det inte spec varmt. Tror dock att allt vad gäller vakuumstyrning av spjäll etc funkar som det skall eftersom om man trycker in defrosterknappen så kommer det rejält varm luft, typ man blir kokt på 1 minut...
Tips?
Last edited by Mårten on 2009-08-28 14:00:15, edited 1 time in total.
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
På 968 sitter det två blend doors under fläkten som är vakuumstyrda. När jag hade ur fläkten så såg jag att det var en del rost på länkaget så det är inte otänkbart att det bara går lite trögt. Om vi antar att det är samma design på 944 så skulle jag börja med vakuumslangar och annat lättåtkomligt innan jag gav mig ner i värmepaketet. Dessa spjäll är fjäderbelastade år ena hållet om jag minns rätt så en vakuumläcka kan göra att systemet inte orka hålla luckan i önskat läge.
Vad händer om kupetempgivaren strular, alternativt inte fungerar pga dammludd och annat? Kanske skulle kolla den också, min sitter i panelen och tror samma på 944. Dammludd isolerar och värme från panelen får systemet att tro att det är varmare än det är och begränsar flödet av varmluft. I defrosterläge så brukat väl automatiken kopplas bort och max värme levereras så om defroster ger max värme, vilket då skulle tyda på att blend doors är ok som i fallet med Mårten, så kanske felet ligger där.
Du kan ha en poäng där Magnus, vill minnas att slangen från panelen till interna sensorn var lös när jag bytte klockan en gång i tiden. Skall lossa där och kolla först.
Interna sensorn är ju lättast att komma åt oxå...
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Jag kommer följa detta. Har problem med värmen i i min bil.
Värmen kommer som oftast om jag sätter på återcirkulationknappen. KOpplas denna ur stannar värmen ett tag men försvinner sakta.
Vad har denna funktion för specialare kan jag undra som ger värme.
Efter lite kontroll av att motorer som drar i länkarmar etc funkar så lutar jag mer åt ett mättekniskt problem, d v s systemet får fel input. Bestämde mig för att kolla de tre(!) tempgivarna, ut med temperaturreglaget ur frontpanelen. Lossa kontaktstycke A (=det i mitten) på baksidan av den.
Mät mellan jord och respektive stift enl följande:
stift 9 = Yttre sensor vid fläktpaket i motorrum
stift 2 = Inre sensor i kupen
stift 1 = Sensor mitt i värmepaketet
Vid ca 25 grader skall resistansen ligga runt 10 kohm +/- 10 % på var och en av givarna.
I mitt fall verkar det vara kortis i två av dem, visar bara på ett par hundra ohm. Den inuti värmepaketet är nog inte så rolig att komma åt antar jag, får se om jag bygger en ny och stoppar in någon annanstans i värmeflödet...
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Jag har en 944 från 83 utan AC. Min värme är helt borta också och det beror på att vajern hoppat ur sitt fäste inne i motorummet. Jag vet bara inte vad den har hoppat ur!! Jag hittar liksom inget den kunde suttit fast i förut. Vajern rör på sig nmär man drar i reglaget men den sitter liksom inte fast i något fäste på andra änden
Lea wrote:Jag har en 944 från 83 utan AC. Min värme är helt borta också och det beror på att vajern hoppat ur sitt fäste inne i motorummet. Jag vet bara inte vad den har hoppat ur!! Jag hittar liksom inget den kunde suttit fast i förut. Vajern rör på sig nmär man drar i reglaget men den sitter liksom inte fast i något fäste på andra änden
Bakom motorn går en kylarslang med en slags ventil på. det är denna som vajern ska fästa vid