Mina bromsljus har lagt av. Ja ja, jag vet, man ska ju inte bromsa så mycket, men ibland får man ju bromsa lite och vänta in dom andra .
Nåväl, har mätt upp och det går ingen ström bak. Har kollat säkringen och så vitt jag kan se i Haynes så är det samma säkring som blinkers och dom funkar. Vad jag förstår så sitter det väl en kontakt någonstans också. Har krånglat mig in vid pedalerna men kan inte se någon kontakt. Någon som vet var en sådan kan gömma sig, eller har en annan teori.
Det gäller en 931 -79.
PS. Någon som har ett korrekt säkringsschema. Haynes har ju bara ett som sträcker sig från -76 till -85 och jag undrar om det är samma hela vägen. Jag har ju också en liten extrakonsoll med 9 säkringar samt relä som inte nämns i Haynes. DS
MVH
Micke
Mikael Evertsen /Landskrona
Porsche 931 -79
VW Polo
Cresent 3vxl.
Jag fick nerslag vid besiktningen på bromljus på min 924 -80 och började leta säkringar och kontakter men ack nej..... På årsmodell -79 (och min -80) sitter bromsbrytaren på huvudbromscylindern och inte vid pedalerna som det normalt gör. Det är två st tryckkontakter som ger bromsljus och tryckkontroll. Det sitter alltså ingen nivåmätare i locket på behållaren. Jag tror att du har fel på någon av tryckbrytarna eller kabelfel.... Jag tror inte att Haynes tar upp den udda varianten med tryckkontakter i manualen.
Min ombesiktning löste sig genom att jag tryckte lite hårdare på pedalen än den första besiktningsgubben gjorde.
maguns wrote:Det är två st tryckkontakter som ger bromsljus och tryckkontroll.
Tack magnus! Det låter rimligt. Jag har just gjort vid bromsar, bytat vätska osv. så det kan ju vara så att det har påverkat. Men om nivån mäts av dessa givare var syns resultatet. Det finns ju vad jag vet ingen kontrollampa eller mätare som anger nivån. Det finns ju en lampa på instumenten med en bromsikon på men jag har fått för mig att det är till handbromsen. Den har aldrig funkat på min.
Nåväl, någon som vet om dessa givare eller kontakter går att ställa på något sätt.
Micke
Porsche 931 -79
VW Polo
Cresent 3vxl.
Jag tror att du hittat varningslampan för lågt bromstryck. Vet dock inte hur det är tänkt att fungera men om du är duktig på att läsa scheman kanske du kan klura ut det. Schemat finns på sid 217 i denna pdf som ligger hos patand: http://91.95.249.0/docs/924/workshop/Po ... ctrics.pdf
På sid 219 har du schemat för handbromsen.
/Magnus
Det är som du säger magnus. Det sitter två kontakter på huvudbromscylindern med tre kablar till varje. Blir inte riktigt klok på varför det är två. Nåväl, en av kablarna är till bromsljuset och en är till en varningslampa i bilen som skall lysa vid lågt tryck. Bromsljuset skall då (troligen) aktiveras vid högt tryck. Någonting har hänt då jag fyllde på ny bromsvätska. Är det något mer än den vanliga proceduren att pumpa ut luften, som skall göras då man byter bromsvätska? Det verkar ju som att jag för lågt tryck i systemet.
Micke
Porsche 931 -79
VW Polo
Cresent 3vxl.
Gjorde en luftning till bak. Nu funkar bromsljuset . Det kom ingen luft. Om det kan vara så att det var för mycket vätska i systemet och då jag nu pumpade ut lite grann funkar det. Vet ej. Skumt.
Nåväl, nu slipper man väl få någon oinbjuden i skuffen .
Tack för hjälpen
Micke
Porsche 931 -79
VW Polo
Cresent 3vxl.