Vikten på vevstakar 924 N/A?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Goran
Turbo-Poster
Posts: 756
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

Vikten på vevstakar 924 N/A?

#1 Post by Goran »

Hej

I tekniska specifikationen till Porsche 924 står det att vevstaksvikten ska ligga mellan 815...927g. Där står: Con rod weight - Standard - 815...927g

Vad ingår i den vikten?
Ingår vevstaksbultarna?
Ingår storändans glidlager?

Ja, jag vill optimera bort lite vikt nu när jag har chansen. :wink:

mvh
Goran
Last edited by Goran on 2009-03-23 13:00:34, edited 1 time in total.
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#2 Post by Pär Hylander »

Skruvarna till överfallen lär ingå, knappast kolvbult. Osäker på lagren.

Du är medveten om att "924 RS (N/A) -83, Roadsport C" blir "924 RS (N/A) -83, Roadsport B" om du slipar på stakarna? (var det en petig och alldeles urtråkig kommentar? :))
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#3 Post by patand »

Pär Hylander wrote:Du är medveten om att "924 RS (N/A) -83, Roadsport C" blir "924 RS (N/A) -83, Roadsport B" om du slipar på stakarna? (var det en petig och alldeles urtråkig kommentar? :))
Så istället för att slipa så rekommenderas ett besök på så många skrotar som möjligt för att leta reda på 4 st vevstakar i den lätta delen av skalan! :lol:

Känns inte denna regel lite löjlig egentligen... hur mycket kan man i realiteten tjäna på att slipa lite på stakarna?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#4 Post by gegge »

Intressant det där med regeltolkningar. Vevstakarna får väga så lite som 815 g enligt orginalspecifikationen om man hittar dem eller om de redan sitter i motorn, men man får inte ta bort det själv? Blueprint är väl orginal, är balansering och lättning till orginalspec inte det?
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Goran
Turbo-Poster
Posts: 756
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

#5 Post by Goran »

Hej

Pär, blueprintning måste vara tillåtet då det handlar om att ligga inom originalspec'en. Lättar jag den till mindre än 815g, ligger jag på fel sida och då blir det Roadsport B.
Kolvbulten ingår förmodligen inte, men lagrena kanske...?

Patrik, vinsten/vikten...tja minskad rörlig massa -> motorn snurrar lättare -> samma effekt som lättat svänghjul.

Gegge, ja, jag ställer mig lika frågande.

Kan jag ha tolkat 815...927g fel? Kan det stå för något annat? Kan det vara två vikter som står för olika "innehåll"?

Tiden går och detta är endast beroende på om jag när jag får blocket från honingen. Får jag vänta ytterligare en vecka, har jag tid för viktoptimeringen, annars lägger jag ner.

mv
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#6 Post by patand »

Goran wrote:Patrik, vinsten/vikten...tja minskad rörlig massa -> motorn snurrar lättare -> samma effekt som lättat svänghjul.
Jo jag vet den teoretiska vinsten... tänkte mer på regeltolkningen och hur mycket man egentligen kan tjäna på en liten lättning av stakar i form av minskad varvtid i roadsport sammanhang. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

#7 Post by FredrikÅ »

Goran wrote: Kan jag ha tolkat 815...927g fel? Kan det stå för något annat? Kan det vara två vikter som står för olika "innehåll"?
Ja - Kan det verkligen skilja över ett hekto mellan olika vevstakar i samma motor?

Det låter väl nästan orimligt? :?:
Fredrik Åberg

Goran
Turbo-Poster
Posts: 756
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

#8 Post by Goran »

FredrikÅ wrote:
Goran wrote: Kan jag ha tolkat 815...927g fel? Kan det stå för något annat? Kan det vara två vikter som står för olika "innehåll"?
Ja - Kan det verkligen skilja över ett hekto mellan olika vevstakar i samma motor?

Det låter väl nästan orimligt? :?:
Det är det jag menar. Det skiljer högst några gram mellan alla fyra, så det är rätt väl invägt från fabrik. Det kanske är ett tryckfel, för det finns en del i dokumentet.

Idag fick jag meddelandet att blocket är klart så nu ska det äntligen börja byggas ihop istället för isär. Därmed blir denna diskussionen mer akademisk för jag hinner inte småfila nu...och om det, kommer ingen att tro mig. :lol: :wink:

mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot]