Skruvarna till överfallen lär ingå, knappast kolvbult. Osäker på lagren.
Du är medveten om att "924 RS (N/A) -83, Roadsport C" blir "924 RS (N/A) -83, Roadsport B" om du slipar på stakarna? (var det en petig och alldeles urtråkig kommentar? )
Pär Hylander
Känns inte denna regel lite löjlig egentligen... hur mycket kan man i realiteten tjäna på att slipa lite på stakarna?
Intressant det där med regeltolkningar. Vevstakarna får väga så lite som 815 g enligt orginalspecifikationen om man hittar dem eller om de redan sitter i motorn, men man får inte ta bort det själv? Blueprint är väl orginal, är balansering och lättning till orginalspec inte det?
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
Pär, blueprintning måste vara tillåtet då det handlar om att ligga inom originalspec'en. Lättar jag den till mindre än 815g, ligger jag på fel sida och då blir det Roadsport B.
Kolvbulten ingår förmodligen inte, men lagrena kanske...?
Patrik, vinsten/vikten...tja minskad rörlig massa -> motorn snurrar lättare -> samma effekt som lättat svänghjul.
Gegge, ja, jag ställer mig lika frågande.
Kan jag ha tolkat 815...927g fel? Kan det stå för något annat? Kan det vara två vikter som står för olika "innehåll"?
Tiden går och detta är endast beroende på om jag när jag får blocket från honingen. Får jag vänta ytterligare en vecka, har jag tid för viktoptimeringen, annars lägger jag ner.
Goran wrote:Patrik, vinsten/vikten...tja minskad rörlig massa -> motorn snurrar lättare -> samma effekt som lättat svänghjul.
Jo jag vet den teoretiska vinsten... tänkte mer på regeltolkningen och hur mycket man egentligen kan tjäna på en liten lättning av stakar i form av minskad varvtid i roadsport sammanhang.
Goran wrote:
Kan jag ha tolkat 815...927g fel? Kan det stå för något annat? Kan det vara två vikter som står för olika "innehåll"?
Ja - Kan det verkligen skilja över ett hekto mellan olika vevstakar i samma motor?
Det låter väl nästan orimligt?
Det är det jag menar. Det skiljer högst några gram mellan alla fyra, så det är rätt väl invägt från fabrik. Det kanske är ett tryckfel, för det finns en del i dokumentet.
Idag fick jag meddelandet att blocket är klart så nu ska det äntligen börja byggas ihop istället för isär. Därmed blir denna diskussionen mer akademisk för jag hinner inte småfila nu...och om det, kommer ingen att tro mig.