Trimmkam eller portad topp
-
- S-Poster
- Posts: 124
- Joined: 2004-04-26 17:19:47
- Contact:
Trimmkam eller portad topp
Om man är sugen på lite mer kusar i sugmotorn vilket alternativ är bäst?
Givetvis är väl kombinationen bra, men om man inte ska slänga ut för mycket pengar vilket ger mest?
MVH max
Givetvis är väl kombinationen bra, men om man inte ska slänga ut för mycket pengar vilket ger mest?
MVH max
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Förstår att du menar på din 944... men tänkte bara få använda tråden till att fråga om det stämmer som jag hört att 924:a N/A motorn mår väldigt bra av att porta toppen... ett alternativ är visst att använde en topp från en 924 turbo.
Detta pga 924 N/A toppen tydligen är vad som begränsar flödet, därav hjälper det föga med annat luftfilter, extraktor eller grövre avgassystem innan man gjort något åt toppen.
Någon som har erfarenhet av detta och vet hur det ligger till?
Detta pga 924 N/A toppen tydligen är vad som begränsar flödet, därav hjälper det föga med annat luftfilter, extraktor eller grövre avgassystem innan man gjort något åt toppen.
Någon som har erfarenhet av detta och vet hur det ligger till?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
En kam ger mer än en friserad topp. Hmm det där lät lite skumt 
Dock är en vassare kamaxel i nästan alla lägen en kompromiss på det sättet att bättre toppeffekt kommer på kostnad av sämre bottendrag.

Dock är en vassare kamaxel i nästan alla lägen en kompromiss på det sättet att bättre toppeffekt kommer på kostnad av sämre bottendrag.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Antar du pratar 944:a då...gurra wrote:En kam ger mer än en friserad topp.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Japp..
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- S-Poster
- Posts: 124
- Joined: 2004-04-26 17:19:47
- Contact:
- bill b
- Addict
- Posts: 1316
- Joined: 2004-03-29 14:52:25
- Location: Göteborg
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 457
- Joined: 2004-03-29 16:03:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: furulund/skåne
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
Vad gäller kamaxlar till 944/951 verkar Jon Milledge vara den mest omtalade.
http://www.jmengines.com/index.htm
http://www.jmengines.com/index.htm
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
-
- S2-Poster
- Posts: 235
- Joined: 2004-04-02 16:02:51
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
Kamaxeln är kanske den för prestandan mest kritiska och komplexa detaljen i motorn. För att slipa en kam med bra prestanda krävs ingående kunskap om motorn den ska sitta i. Samspelet mellan kam och insug och avgaskanaler är avgörande för resultatet. Man bör nog därför välja en leverantör som har dokumenterad erfarenhet från just den motorn man själv har.
Att välja att slipa om en kam kanske är ett alternativ om man har en snäv budget, dock ska man ha klart för sig att det blir en kompromiss. Eftersom det inte går att lägg till material på nocken så måste man ta ned bascirkeln. Detta kan man inte heller göra speciellt mycket utan att förstöra geometrin mot lyftarna. Sedan har du små möjligheter att ändra nockvinkel mm.
Tomas
Att välja att slipa om en kam kanske är ett alternativ om man har en snäv budget, dock ska man ha klart för sig att det blir en kompromiss. Eftersom det inte går att lägg till material på nocken så måste man ta ned bascirkeln. Detta kan man inte heller göra speciellt mycket utan att förstöra geometrin mot lyftarna. Sedan har du små möjligheter att ändra nockvinkel mm.
Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
-
- S-Poster
- Posts: 124
- Joined: 2004-04-26 17:19:47
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]