Trimmkam eller portad topp

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Max
S-Poster
Posts: 124
Joined: 2004-04-26 17:19:47
Contact:

Trimmkam eller portad topp

#1 Post by Max »

Om man är sugen på lite mer kusar i sugmotorn vilket alternativ är bäst?
Givetvis är väl kombinationen bra, men om man inte ska slänga ut för mycket pengar vilket ger mest?
MVH max

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#2 Post by patand »

Förstår att du menar på din 944... men tänkte bara få använda tråden till att fråga om det stämmer som jag hört att 924:a N/A motorn mår väldigt bra av att porta toppen... ett alternativ är visst att använde en topp från en 924 turbo.

Detta pga 924 N/A toppen tydligen är vad som begränsar flödet, därav hjälper det föga med annat luftfilter, extraktor eller grövre avgassystem innan man gjort något åt toppen.

Någon som har erfarenhet av detta och vet hur det ligger till?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#3 Post by gurra »

En kam ger mer än en friserad topp. Hmm det där lät lite skumt :)

Dock är en vassare kamaxel i nästan alla lägen en kompromiss på det sättet att bättre toppeffekt kommer på kostnad av sämre bottendrag.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#4 Post by patand »

gurra wrote:En kam ger mer än en friserad topp.
Antar du pratar 944:a då...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#5 Post by gurra »

Japp..
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Max
S-Poster
Posts: 124
Joined: 2004-04-26 17:19:47
Contact:

#6 Post by Max »

OK.
Kan man köpa någon lagom trimmkam till ett överkomligt pris, eller ska man slipa den som sitter i i så fall?

User avatar
bill b
Addict
Posts: 1316
Joined: 2004-03-29 14:52:25
Location: Göteborg
Contact:

#7 Post by bill b »

är du händig är det
alltid billigare att
göra själv! har för
mig att jag sett
kammar till salu för
7000 och uppåt.
Letar lyftkyld Porsche...
Porsche 944 S2 -91 guards red (såld)
Porsche 944 -87 diamantblau (såld)

red44
Turbo-Poster
Posts: 457
Joined: 2004-03-29 16:03:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: furulund/skåne
Contact:

#8 Post by red44 »

enem kan slipa om orginal kammen vet dock inte vad dem tar för det men maila o fråga

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#9 Post by Tomas »

Vad gäller kamaxlar till 944/951 verkar Jon Milledge vara den mest omtalade.
http://www.jmengines.com/index.htm
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

Raukman
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2004-04-02 16:02:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#10 Post by Raukman »

Har för mig att enem tar ca, 2500+moms!!

Kolla med Reijo, eller Åsa-nisses vedbotrim(jag skojar inte, han heter så!!) Duktiga killar inom rallyvärlden.
Dom tar typ en tusing, en förutsättning är att kammarna är genomhärdade, jag vet dock inte om Porsches är det! Nån som vet??

Mvh Peder

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#11 Post by Tomas »

Kamaxeln är kanske den för prestandan mest kritiska och komplexa detaljen i motorn. För att slipa en kam med bra prestanda krävs ingående kunskap om motorn den ska sitta i. Samspelet mellan kam och insug och avgaskanaler är avgörande för resultatet. Man bör nog därför välja en leverantör som har dokumenterad erfarenhet från just den motorn man själv har.

Att välja att slipa om en kam kanske är ett alternativ om man har en snäv budget, dock ska man ha klart för sig att det blir en kompromiss. Eftersom det inte går att lägg till material på nocken så måste man ta ned bascirkeln. Detta kan man inte heller göra speciellt mycket utan att förstöra geometrin mot lyftarna. Sedan har du små möjligheter att ändra nockvinkel mm.

Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

Max
S-Poster
Posts: 124
Joined: 2004-04-26 17:19:47
Contact:

#12 Post by Max »

hmm, det låter ju som att man ska satsa på att köpa riktiga kammar. Jon Milledges kamaxlar verkar helt ok, är det någon här som har erfarenhet av dessa?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users