Effektmässigt vill jag byta upp mig från min 944 S.
Max prislapp är dryga 90 000- max 100.
Vad är tex. största skillnaden vid jämförelse mot en 968- 944?
Jag sliter hellre på bilen till glasskiosken än på knutstorp, dvs. ingen bankörningErol wrote:Största skillnaden förutom det visuella (lysen, kofångare m.m) är motor och drivlina...
Frågan är vad ditt användningsområde med bilen kommer att vara, bankörning, åka till glasskiosken eller något annat. Nästa fråga är hur händig är du och hur stor driftbudget har du? och sista och kanske viktigaste frågan, har du planer på att trimma?
/ Erol
Menar du själva turbo aggregatet på en 944 Turbo så nej.M-Nilsson wrote:Är det vanligt att turbon på 944 krånglar?
En facelift behöver inte kosta så många kronor...Janne J wrote:Boxstern sjunker ju som en sten i pris just nu, snart måste det vara läge att handla, synd att den första generationen är så ful ... ( tycker jag )
Försäkringspremierna gör att Boxstern nog är lite dyrare att äga än en frontmotorporsche.
Att 968an är 6 växlad var faktiskt helt något nytt för mig, är inte så insatt i just den modellen (får jag skylla påpatand wrote:Frågan är hur mycket du vill få ut av en chippning då. På 968an kanske du kan få någon hästkraft extra på en 944 Turbo kan du öka effekten rejält med en chippning från 220, 250hk till runt 280-300hk. Gissar att de flesta 944 Turbo redan är chippade iof.
968ans 240hk kommer vara ett rejält kliv uppåt från din 944S i vilket fall som helst och 968an har dessutom betydligt mer effekt på låga varv.
Jag skulle säga att 968an känns mer modern än en 944 Turbo, sexväxlad låda och mer civilicerad motorkaraktär (utan att vara tråkig). 968an har kanske oftare AC än 944 Turbo också eftersom Turbon fanns så tidigt som 1986? Har dock ingen statistik på det, men AC är ju trevligt att ha de varmaste sommardagarna.
Ser egentligen inga fördelar med 944 Turbo jämfört med 968a annat än att det är lättare att få ut mer effekt om man vill.
Sen är det mest en utseendesak som Erol skrev.
Det är inte bara de tio extra hästarna man får med en turbo, man får även ca 50 nm mer i vridmoment. Skulle tro att 968:ans motor är mer snarlik den 944S du tidigare har haft, fast med mer effekt i hela registret. Turbon kan upplevas rätt så slö under 3000-3500 varv innan laddtrycket vaknat till liv ordentligt.M-Nilsson wrote:AC spelar ingen som helst roll för mig, är van att vara utan. Körupplevelsen är viktigare och 250hk hade inte varit fel, så man effektivt kommer förbi familjen Svensson(skämtar)
Det jag gärna skulle vilja ha vid jämförelse mot min 944S är mer kraft på lägre varv, samt totalt sätt. kan inte en 944 turbo knäcka 6 sek tiden till 0-100? Lite dålig koll just nu, 5,9?
Bumpar upp den här tråden med en länk till ett franskt företag som säljer Boxster-hardtops (och inte verkar ha kursat, åtminstone inte än...). Ser väldigt aptitliga ut, faktiskt. Eller är det där Porsches egna variant? http://d.moris.pagesperso-orange.fr/P_H ... r_987.html" onclick="window.open(this.href);return false;[Bobo] wrote:En facelift behöver inte kosta så många kronor...
Lyktorna finns t.ex att köpa billigt och det tillverkas en hel del glasfiberdelar till dom...
Det fanns ett Sydafrikanskt företag som tillverkade en hardtop som gjorde att Boxstern såg ut som en Cayman... Kursade tyvärr, men det finns ett fåtal begagnade att hitta för den som letar...
Bobo
Ps. Det tråkiga med dom tidiga är väl att motorn är lite för liten?!
Stora motorn kom väl typ -01 har jag för mig...
Ser ju riktigt lovande ut!JonasK wrote:Bumpar upp den här tråden med en länk till ett franskt företag som säljer Boxster-hardtops (och inte verkar ha kursat, åtminstone inte än...). Ser väldigt aptitliga ut, faktiskt. Eller är det där Porsches egna variant? http://d.moris.pagesperso-orange.fr/P_H ... r_987.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Håller med - tycker det är det stora misslyckandet med Boxstern, hur den ser ut med cabben uppe och även med hardtopen vad jag kan se. Men de där customtopparna ger ju ett riktigt skönt Caymanutseende.[Bobo] wrote: Ser ju riktigt lovande ut!
Det som skiljer är framförallt sidorutorna, som på originalhardtopen ser för taskiga ut... För runda i bakkant på något sätt.
På den länkade påminner de mer om hur sidorutorna ser ut på en Cayman genom att de har lagt till en extra ruta i själva hardtopen, precis som på den sydafrikanska varianten...
Jag skull helt klart kunna tänka mig en Boxster med en snygg hardtop, så den där verkar som sagt mycket lovande. Hoppas att dom inte kursar innan Boxstrarna kommer ner mot 50-strecket!![]()
Bobo
Users browsing this forum: No registered users