Söker fakta

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Post Reply
Message
Author
PV60
S-Poster
Posts: 68
Joined: 2008-03-19 21:24:42
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sandviken
Contact:

Söker fakta

#1 Post by PV60 »

Som blivande första-gångs ägare till Porsche(valde att börja med 924),har jag efter att kikat runt på detta trevliga forum ,blivit ännu mer nyfiken på frontmotor Porsche modellerna :) ! Så nu undrar jag om någon med enkla ord kan beskriva de olika modellerna och vad de har för motorer? Min blivande 924-78 har väl Audi 2.0 motor eller.. :oops: ?? Kan vara kul att ha lite "kött" på benen när komentarena börja komma in :D ! Sen undrar jag hur jag kan få veta var/när det ordnas träffar för "våra" porschar? Vill avsluta med att tacka dem som startat detta forum;finns mycket nyttig info att hämta här för en nybörjare :D ! även inspiration!! Ser mycket fram emot att få hämta min Porsche och förhoppningsvis träffa några av er irl. i vår/sommar på något event. Mvh: Pentti.

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#2 Post by Pehr Johnsson »

Det var väl bara blocket som plockades från VW-hyllorna?

I alla fall..

924 2.0 R4 med vissa delar från VW 125Hk
924 Turbo samma motor som ovan. 170Hk
924 Carrera GT (937) Samma som ovan med IC 210Hk
944 2.5 liter R4 163 Hk ("halv" 928 motor)
924 S samma motor som 944 men sänkt komp. Gav först 150 Hk 86. 88 samma motor som 944
944 Turbo 2.5 liter R4 220 Hk (250 from -89)
944 Turbo S 2.5 liter R4 250 Hk (fanns bara 88 )
944 Cabriolet Turbo 2.5 liter R4 250 Hk
944 S 2.5 Liter 16v 190 Hk (fanns bara 87-88 )
944 S2 3.0 Liter 16v 211 Hk (89-92)
944 S2 Cabriolet 3.0 Liter 16v 211 Hk (89-92)
968 3.0 Liter 16v variocam 240 Hk
968 Cabriolet 3.0 Liter 16v variocam 240 Hk

Utöver detta fanns även småserier av Turbo och Cup bilar. Har jag missat något så hojta til!! :)


928 har jag hopat över...
Last edited by Pehr Johnsson on 2008-03-22 11:20:04, edited 1 time in total.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#3 Post by Pehr Johnsson »

[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

PV60
S-Poster
Posts: 68
Joined: 2008-03-19 21:24:42
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sandviken
Contact:

#4 Post by PV60 »

Ok. tack så mycket för info! Har jag fattat det rätt ?: Även 3.0liters motorerna är rad-4or? Ganska imponrande i så fall :o! Är Porsche ensam om så stora 4or? Får hålla koll på "träff"-sidan i fall det dyker opp nått trevligt,ej allt för långt från Sandviken (Norrland :wink: ) Pentti.

User avatar
anders44
Carrera-Poster
Posts: 374
Joined: 2007-01-09 10:17:59
Contact:

#5 Post by anders44 »

alle er R4 ja, 2.5 og 3.0 er samme blokk, bare 4mm større borring og mere stroke dvs annen veiv. 0.2 er veiva, 0.3 er borringen

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#6 Post by Pehr Johnsson »

Som Anders skriver så är det raka fyror! :D Alla 944 och 968 är utrustade med dubbla balansaxlar för jämnare smidigare gång.

Jag vet inte riktig hur det ser ut efter 1994 men under tiden som S2 och 968 tillverkades var det den störsa serietillverkade radfyran.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Söker fakta

#7 Post by Maxx »

PV60 wrote:Min blivande 924-78 har väl Audi 2.0 motor eller.. :oops: ??
Nej, men blocket har VAG-ursprung.

Du kommer ändå hela tiden få höra förståsigpåare som vet att det är en VW-/Audimotor (välj själv) och att hela bilen är en VW/Audi som Porsche bara slängt dit sitt emblem på. Håll bara med dem, säg "Mmm ... visst ...", de förstår ändå inte bättre. :wink: Bilen hade ju inte varit sämre om den hade varit en VW/Audi, eller hur?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#8 Post by Maxx »

Här finns en lista över så gott som alla modeller av 924/944/968, men den säger inget om motorer, utrustning, och så vidare: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6548
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

PV60
S-Poster
Posts: 68
Joined: 2008-03-19 21:24:42
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sandviken
Contact:

#9 Post by PV60 »

Måste erkänna att även jag har trott att 924an har Audi-motor :oops: ....Håller med Sjösgärd: det spelar ingen roll vad det är för märke på bilen ;jag köpte den för känslan/linjernas skull :lol: !! (men lite solt får man väl vara över att äga en Porsche.trots att det är den minsta/enklaste modellen... :roll: ? ) Pentti.

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#10 Post by Maxx »

Klart du får! :d=:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#11 Post by Cédric »

Den är ju varken minst svagast eller enklast :). Det finns ju vissa porschemodeller som har betydligt mer vw delar, säger inte att det är dåligt för det :). Oavsett vad nån säger så vet du att du har roligast bakom ratten :D:D

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#12 Post by Erol »

Som någon sa, ingen klankar ner på Viper för att den har en
lastbilsmotor... Och 924:an har ju samma block som VW:s lastbilar :wink:

/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

Re: Söker fakta

#13 Post by Pär Hylander »

Sjösgärd wrote:
PV60 wrote:Min blivande 924-78 har väl Audi 2.0 motor eller.. :oops: ??
Nej, men blocket har VAG-ursprung.
Ajjabaja, nu undanhåller du ju delar av sanningen. Vevaxel, stakar, oljepump och vattenpump (?) är ju oxo VAG!

Sånadäringa Passat sport eller vad vi väljer att kalla dom kan faktiskt åka ifrån höfläktar på räserbanor 8)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Söker fakta

#14 Post by Maxx »

Pär Hylander wrote:
Sjösgärd wrote: Nej, men blocket har VAG-ursprung.
Ajjabaja, nu undanhåller du ju delar av sanningen. Vevaxel, stakar, oljepump och vattenpump (?) är ju oxo VAG!

Sånadäringa Passat sport eller vad vi väljer att kalla dom kan faktiskt åka ifrån höfläktar på räserbanor 8)
Jo, förlåt ... finns det något ord på svenska för "shortblock"? Kortblock? ;)

Det är för övrigt inte bara motorn som har VAG-ursprung, det finns ju gott om standarddelar från VAG-koncernen i bilarna. Precis som på moderna bilar. ;)
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#15 Post by patand »

Pehr Johnsson wrote:924 2.0 R4 med vissa delar från VW 125Hk
924 Turbo samma motor som ovan. 170Hk
Beror väl på vad man menar med "samma". Toppen är inte lika och allt som har med insprutningen att göra är annorlunda, grenröret är annorlunda, insuget är annorlunda, kovlarna är annorlunda m.m m.m...

Men visst, blocket, vevaxeln och kamaxeln är ju detsamma... ;)

Osså finns den ju även i en 177hk version (81-) med högre kompression och lägre laddtryck, med elektronisk tändinställning.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users