fördelar/nackdelar med 944 turbo/S2

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Message
Author
User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#16 Post by Pehr Johnsson »

Stefan Gabrielsson wrote:
Pehr Johnsson wrote:Var även beredd på att åka land och rike för att hitta DIN bil. Låt inte avstånd avskräcka!!
Sant, bra om man kan skapa sig en bild innan bara så det inte blir för långa resor i onödan :)
Helt klart ska man bara åka iväg med mycket info i bagaget, men att åka 30 mil extra för den där bilen som är bättre är värt allt!!
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#17 Post by Mårten »

Hej Stefan, vore kul med en markbo till i Porscheträsket - Lycka till med letandet!
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

Stefan Gabrielsson
NA-Poster
Posts: 50
Joined: 2009-01-21 12:42:28
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Kinna Västra Götalands Län
Contact:

#18 Post by Stefan Gabrielsson »

Mårten wrote:Hej Stefan, vore kul med en markbo till i Porscheträsket - Lycka till med letandet!
Hej Ulf, man får väl kalla detta återfall. Har haft en 944 na och en 911 targa, båda vita. Letade 944 turbo i våras också men sprang på en MGTF 160 som jag inte kunde låta bli. Det var ingen större mening dock,tröttnade snabbt.
Är trydligen fast i Porscheträsket :)

User avatar
Millen
Turbo-Poster
Posts: 957
Joined: 2005-09-17 09:43:48
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987
Location: Trollhättan
Contact:

#19 Post by Millen »

Min personliga åsikt för driftsäkerhet är att välja en bil utan turbo. Färre saker som kan krångla och efter att ha kört s2 en gång så tycker jag dom är riktigt kul att köra. 968 kan jag inte svara för men en 944a med 968 motor går ännu finare. :)
Porsche 944 Turbo -87

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#20 Post by emm »

Är du en människa som tröttnar snabbt och vill ha mer kusar under motorn, så är det ganska bra att någon nämner för dig, att det är betydligt billigare att få ur ca 40 hk till på en 944 turbo än en S2...
















Nu har jag nämnt det :)
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#21 Post by Pehr Johnsson »

emm wrote:Är du en människa som tröttnar snabbt och vill ha mer kusar under motorn, så är det ganska bra att någon nämner för dig, att det är betydligt billigare att få ur ca 40 hk till på en 944 turbo än en S2...

Nu har jag nämnt det :)
Köper man en hopplös bil från början som man inte kan plöja ner så mycket pengar i så går den ju att sälja av så man köpa det man egentligen vill ha ;) ;) :twisted:

*edit* (skrev jag det där?)
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#22 Post by emm »

Pehr Johnsson wrote:
emm wrote:Är du en människa som tröttnar snabbt och vill ha mer kusar under motorn, så är det ganska bra att någon nämner för dig, att det är betydligt billigare att få ur ca 40 hk till på en 944 turbo än en S2...

Nu har jag nämnt det :)
Köper man en hopplös bil från början som man inte kan plöja ner så mycket pengar i så går den ju att sälja av så man köpa det man egentligen vill ha ;) ;) :twisted:

*edit* (skrev jag det där?)

Jag vet, det var väl därför du sålde din S2 och köpte en 911?


:wink:
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

Stefan Gabrielsson
NA-Poster
Posts: 50
Joined: 2009-01-21 12:42:28
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Kinna Västra Götalands Län
Contact:

#23 Post by Stefan Gabrielsson »

emm wrote:Är du en människa som tröttnar snabbt och vill ha mer kusar under motorn, så är det ganska bra att någon nämner för dig, att det är betydligt billigare att få ur ca 40 hk till på en 944 turbo än en S2...

Mmm steg 1 trim ger väl 265 hk på 220hästarn eller 300 på 250 hästarn.
Antar att jag skulle göra det så småningom om det blir den förstnämnda, men inte på 250 hk
Går det inte att chippa en S2:a?
















Nu har jag nämnt det :)

Stefan Gabrielsson
NA-Poster
Posts: 50
Joined: 2009-01-21 12:42:28
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Kinna Västra Götalands Län
Contact:

#24 Post by Stefan Gabrielsson »

emm wrote:Är du en människa som tröttnar snabbt och vill ha mer kusar under motorn, så är det ganska bra att någon nämner för dig, att det är betydligt billigare att få ur ca 40 hk till på en 944 turbo än en S2...

OK Är det nån risk att motorn inte håller för steg 1 trim, förutsatt att man inte kör alldeles för hårt?
















Nu har jag nämnt det :)

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#25 Post by Pehr Johnsson »

Stefan Gabrielsson wrote:Går det inte att chippa en S2:a?
Japp!! Men det ger ju inte samma effekt som på en Turbo! Jag chippade min med Promax chip, och borrade upp lufburken för att få lite bättre flöde. Promax säger att deras chip kan ge 16 extra pållar, jag var skeptisk till detta innan, men vilken skillnad det blev efteråt! Det blev mycket bättre vrid också, en helt annan bil!
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#26 Post by Spånet »

Pehr Johnsson wrote:
Stefan Gabrielsson wrote:Går det inte att chippa en S2:a?
Japp!! Men det ger ju inte samma effekt som på en Turbo! Jag chippade min med Promax chip, och borrade upp lufburken för att få lite bättre flöde. Promax säger att deras chip kan ge 16 extra pållar, jag var skeptisk till detta innan, men vilken skillnad det blev efteråt! Det blev mycket bättre vrid också, en helt annan bil!
Du vet väl att man blir frisk av sockerpiller oxå :wink: :D

//Lasse
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

Knubbe
S-Poster
Posts: 157
Joined: 2007-04-17 16:51:55
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skövde
Contact:

Re: fördelar/nackdelar med 944 turbo/S2

#27 Post by Knubbe »

Stefan Gabrielsson wrote:
OK tackar för svar. En s2 cupe eller cab är helt klart tänkbara. Är det vettigt att hellre satsa på en turbo s än en 220hk? tänker framför allt på de förbättringar som gjordes.
Jag kan absolut rekommendera en cab. Enda gången du kan sakna taket är om ska köra på bana. Men det är inte mycket som slår att komma ut på parkeringen efter en stressig dag på jobbet, cabba ner och ta en omväg hem på krokiga asfaltsvägar :D .

Det är dessutom en riktigt bra långkörningskamrat, även nedcabbat!
Har kört flera resor med 20-30 mil i sträck nedcabbat utan att känna mig urblåst.
//Knubbe

Magnus Johansson
I garaget: Volvo XC70 D4 AWD -16
Audi A3 Sportback 2.0tdi -13
Vw T5 skåp -06
Just nu porschelös,
Tidigare 944 S2 cab -91

Stefan Gabrielsson
NA-Poster
Posts: 50
Joined: 2009-01-21 12:42:28
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Kinna Västra Götalands Län
Contact:

Re: fördelar/nackdelar med 944 turbo/S2

#28 Post by Stefan Gabrielsson »

Knubbe wrote:
Stefan Gabrielsson wrote:
OK tackar för svar. En s2 cupe eller cab är helt klart tänkbara. Är det vettigt att hellre satsa på en turbo s än en 220hk? tänker framför allt på de förbättringar som gjordes.
Jag kan absolut rekommendera en cab. Enda gången du kan sakna taket är om ska köra på bana. Men det är inte mycket som slår att komma ut på parkeringen efter en stressig dag på jobbet, cabba ner och ta en omväg hem på krokiga asfaltsvägar :D .

Det är dessutom en riktigt bra långkörningskamrat, även nedcabbat!
Har kört flera resor med 20-30 mil i sträck nedcabbat utan att känna mig urblåst.
så sant. Har provat, har haft 911 targa och en MGTF 160. Har provkört s2 cab och håller helt klart med om att det är en mkt fin cabriolet även om det just nu lutar åt en coupè. Det kanske hinner ändra sig till våren :D :D

User avatar
mistnight
S2-Poster
Posts: 252
Joined: 2007-05-13 14:51:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Fjällbacka
Contact:

#29 Post by mistnight »

s2 är ett bra val ;)
min bil: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=16711

PCS: 11313

User avatar
turboperan
Turbo-Poster
Posts: 506
Joined: 2007-06-04 15:07:08
Bilmodell: 944 turbo och s2
Location: Eneryda
Contact:

#30 Post by turboperan »

Har inte varit Porsche ägare i ca 1 år nu, och har under denna korta tid hunit äga både en S2 och en Turbo. Men måste säga att S2 är en ricktigt härlig bil att köra både som lite pendlar bil men även som banbil. Men är man ute efter de där lilla extra i moror väg så är turbon ett snäpp vassare, mycker vill ha mer som man brukar säga. Men motorkaraktän hos S2:an enastående härlig.
Per Gummesson
mob: 0733958640

Life´s 2 short 4 French cars and public transport

Porsche 944 S2
Porsche 951 RS - Såld
Porsche 944 S2 cab

pcs: 11123
944svrige: 1799

biltrådar: 951:an RS http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17500
S2 cab: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=21595&start=0
S2: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=16863&start=0

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users