Rädda osprucken instrumenbräda!
- sebtho
- S-Poster
- Posts: 100
- Joined: 2013-09-29 20:59:34
- Telefon: 0705986003
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1979
- Location: FARSTA STRAND
- Contact:
Rädda osprucken instrumenbräda!
Vad använder ni för att instrumentpanelen inte ska spricka på era gamla 9x4:or.
Produkter med silikon är döden för brädan det vet jag men vad ska man använda för att hålla plasten matt, mjuk och smidig?
/Bassen
Produkter med silikon är döden för brädan det vet jag men vad ska man använda för att hålla plasten matt, mjuk och smidig?
/Bassen
I Garaget:
Porsche 931 -79 viewtopic.php?f=17&t=28563#p273618
På Gatan:
Audi A6 Allroad 3,0Tdi -09
Vid Bryggan
Coronet 350 DC -96 [/color]
Porsche 931 -79 viewtopic.php?f=17&t=28563#p273618
På Gatan:
Audi A6 Allroad 3,0Tdi -09
Vid Bryggan
Coronet 350 DC -96 [/color]
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Rädda osprucken instrumenbräda!
Frågan om det finns någon erfarenhet av detta, då alla paneler bruka vara spruckna 

-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: Rädda osprucken instrumenbräda!
Jag skulle tro att solen är den största anledningen till sprickorna.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Rädda osprucken instrumenbräda!
Detta tillbehör ingick i köpet av min 76:a som har en väldigt fin instrumentpanel:

Jag fattade inte först vad det var men blev upplyst av Felix (brittisk 924 ägare) att dylika skydd är populärt i Storbrittanien.
Det är alltså ett skräddarsytt löst skydd som håller solstrålarna borta från instrumentbrädan.
Jag fattade inte först vad det var men blev upplyst av Felix (brittisk 924 ägare) att dylika skydd är populärt i Storbrittanien.
Det är alltså ett skräddarsytt löst skydd som håller solstrålarna borta från instrumentbrädan.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- sebtho
- S-Poster
- Posts: 100
- Joined: 2013-09-29 20:59:34
- Telefon: 0705986003
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1979
- Location: FARSTA STRAND
- Contact:
Re: Rädda osprucken instrumenbräda!
Då måste min instrumentpanel vara ovärderlig
Då måste jag veta hur man får den att INTE spricka.
Eller är det så att det inte är en 9x4 på riktigt utan sprickor?
Men jag har sprickor i den andra 924:an så det räcker till båda.

Då måste jag veta hur man får den att INTE spricka.
Eller är det så att det inte är en 9x4 på riktigt utan sprickor?

Men jag har sprickor i den andra 924:an så det räcker till båda.

I Garaget:
Porsche 931 -79 viewtopic.php?f=17&t=28563#p273618
På Gatan:
Audi A6 Allroad 3,0Tdi -09
Vid Bryggan
Coronet 350 DC -96 [/color]
Porsche 931 -79 viewtopic.php?f=17&t=28563#p273618
På Gatan:
Audi A6 Allroad 3,0Tdi -09
Vid Bryggan
Coronet 350 DC -96 [/color]
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3934
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Rädda osprucken instrumenbräda!
Parkera i skuggan så kanske du klarar dig!
Solljus är det som tar knäcken på all plast och vinyl tids nog...
Det finns ju en uppsjö av produkter som du kan testa på 924:ans spruckna bräda om du vill hitta något som funkar utan att riskera att sabba den fina brädan.
Jag håller på med ett brädrenoveringsprojekt som jag förhoppningsvis kommer kunna berätta lite mer om inom en inte allt för avlägsen framtid...
Bobo

Solljus är det som tar knäcken på all plast och vinyl tids nog...
Det finns ju en uppsjö av produkter som du kan testa på 924:ans spruckna bräda om du vill hitta något som funkar utan att riskera att sabba den fina brädan.

Jag håller på med ett brädrenoveringsprojekt som jag förhoppningsvis kommer kunna berätta lite mer om inom en inte allt för avlägsen framtid...
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- sebtho
- S-Poster
- Posts: 100
- Joined: 2013-09-29 20:59:34
- Telefon: 0705986003
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1979
- Location: FARSTA STRAND
- Contact:
Re: Rädda osprucken instrumenbräda!
Kan det funka med läderskydd som man har på,skinnstolarna?
I Garaget:
Porsche 931 -79 viewtopic.php?f=17&t=28563#p273618
På Gatan:
Audi A6 Allroad 3,0Tdi -09
Vid Bryggan
Coronet 350 DC -96 [/color]
Porsche 931 -79 viewtopic.php?f=17&t=28563#p273618
På Gatan:
Audi A6 Allroad 3,0Tdi -09
Vid Bryggan
Coronet 350 DC -96 [/color]
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3934
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Rädda osprucken instrumenbräda!
Testa!sebtho wrote:Kan det funka med läderskydd som man har på,skinnstolarna?

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- sebtho
- S-Poster
- Posts: 100
- Joined: 2013-09-29 20:59:34
- Telefon: 0705986003
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1979
- Location: FARSTA STRAND
- Contact:
Re: Rädda osprucken instrumenbräda!
Jo men det är inte så kul om det säger POFF så spricker hela upp som min andra[Bobo] wrote:Testa!sebtho wrote:Kan det funka med läderskydd som man har på,skinnstolarna?
Bobo

I Garaget:
Porsche 931 -79 viewtopic.php?f=17&t=28563#p273618
På Gatan:
Audi A6 Allroad 3,0Tdi -09
Vid Bryggan
Coronet 350 DC -96 [/color]
Porsche 931 -79 viewtopic.php?f=17&t=28563#p273618
På Gatan:
Audi A6 Allroad 3,0Tdi -09
Vid Bryggan
Coronet 350 DC -96 [/color]
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3934
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Rädda osprucken instrumenbräda!
Som jag skrev tidigare; testa på den som redan är sabbad!sebtho wrote: Jo men det är inte så kul om det säger POFF så spricker hela upp som min andra
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: Rädda osprucken instrumenbräda!
Läder är ett poröst organiskt material som gillar lite fett från olja och vax som gör det mjukt och elastiskt. Vinylen skulle också behöva något mjukgörande, men på plast skulle det snarare behövas något som är halvt upplösande om det överhuvudtaget går. Problemet är att materialet krymper, blir både stelt och sprött.
Såg ett reparationskit för länge sedan som bestod i att först göra en avgjutning av texturen som sedan användes för att trycka, stämpla och forma plastmassan man stoppade i skadan. Skarven blev i det närmaste osynlig.
Såg ett reparationskit för länge sedan som bestod i att först göra en avgjutning av texturen som sedan användes för att trycka, stämpla och forma plastmassan man stoppade i skadan. Skarven blev i det närmaste osynlig.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3934
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Rädda osprucken instrumenbräda!
Nuförtiden görs det enklast med plastidip... när man väl kommit så långt.gegge wrote: Såg ett reparationskit för länge sedan som bestod i att först göra en avgjutning av texturen som sedan användes för att trycka, stämpla och forma plastmassan man stoppade i skadan. Skarven blev i det närmaste osynlig.
Det svåra är att få välvningen rätt om man inte har en helt felfri bräda att jämföra med.
Jag har lagat sprickorna med vinylester genom att slipa ner och sedan pensla på flödigt och låta härda i press.. Själva vinylen krymper som sagt, men materialet under rör sig inte.
Känns som att man skapar en del merarbete om man börjar ta bort/lägga till material.

Tråd med bilder kommer...
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: Rädda osprucken instrumenbräda!
Det är ett ämne jag sökte på för länge sedan och fann detta svar 2005....
Hittade en fråga från Linus om gummilister med tillhörand svar.
http://www.liu.se/forskning/fragaforska ... gamla.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Linus, 26: Jag har köpt en båt, vars gummilister börjar bli ganska matta och porösa. Tänkte först försöka byta dem, men fick höra att man skall kunna gnida in dem med aceton. Syftet med detta skulle då vara att man löser upp (typ smälter) ytlagret som blir som ny gummi. Därefter skulle det behandlas med glycerol eller liknande för att få toppfinish. Vad tror ni om detta? Är det båg? Funkar det? I så fall hur och varför? Jag är er mycket tacksam om ni har tid och möjlighet att bena ut mitt spörsmål!
Svar: Hej, Linus! Gummi är en polymer, d.v.s. långa kedjor av
kolvätemolekyler som bildar en elastisk struktur som kan deformeras och
återta sin form när den kan. Därför tätar det och används till lister i
t.ex. fönster på båtar. En bidragande orsak till elasticiteten är att det
finns små molekyler som vid tillverkningen kilats in mellan de långa
kedjorna och gör formförändringar möjliga. Med tiden åldras gummit, dels på så vis att de små molekylerna sipprar ut ur strukturen och avdunstar, och dels genom att kedjorna oxideras av luftsyre och solljus. Dessa effekter kan man minska eller åtminstone dölja genom att först tvätta ren ytan med något lösningsmedel (som aceton) och sedan gnida in något ämne som består av lagom stora molekyler som glycerol. Detta verkar i princip riktigt. Hur metoden fungerar på din båt har jag svårt att spå. Det bästa är kanske att testa på något ställe där det inte syns. För tvätten kan jag tänka mig att sprit eller en tvållösning kan vara alternativ till aceton, och för ingnidningen efteråt vaselin eller vax. Jag önskar lycka till med testerna.
Vänligen
Nils-Ola Persson, universitetslektor kemi
Hittade en fråga från Linus om gummilister med tillhörand svar.
http://www.liu.se/forskning/fragaforska ... gamla.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Linus, 26: Jag har köpt en båt, vars gummilister börjar bli ganska matta och porösa. Tänkte först försöka byta dem, men fick höra att man skall kunna gnida in dem med aceton. Syftet med detta skulle då vara att man löser upp (typ smälter) ytlagret som blir som ny gummi. Därefter skulle det behandlas med glycerol eller liknande för att få toppfinish. Vad tror ni om detta? Är det båg? Funkar det? I så fall hur och varför? Jag är er mycket tacksam om ni har tid och möjlighet att bena ut mitt spörsmål!
Svar: Hej, Linus! Gummi är en polymer, d.v.s. långa kedjor av
kolvätemolekyler som bildar en elastisk struktur som kan deformeras och
återta sin form när den kan. Därför tätar det och används till lister i
t.ex. fönster på båtar. En bidragande orsak till elasticiteten är att det
finns små molekyler som vid tillverkningen kilats in mellan de långa
kedjorna och gör formförändringar möjliga. Med tiden åldras gummit, dels på så vis att de små molekylerna sipprar ut ur strukturen och avdunstar, och dels genom att kedjorna oxideras av luftsyre och solljus. Dessa effekter kan man minska eller åtminstone dölja genom att först tvätta ren ytan med något lösningsmedel (som aceton) och sedan gnida in något ämne som består av lagom stora molekyler som glycerol. Detta verkar i princip riktigt. Hur metoden fungerar på din båt har jag svårt att spå. Det bästa är kanske att testa på något ställe där det inte syns. För tvätten kan jag tänka mig att sprit eller en tvållösning kan vara alternativ till aceton, och för ingnidningen efteråt vaselin eller vax. Jag önskar lycka till med testerna.
Vänligen
Nils-Ola Persson, universitetslektor kemi
-
- S-Poster
- Posts: 104
- Joined: 2013-09-10 20:49:12
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Rädda osprucken instrumenbräda!
En dressing med UV-skydd hjälper till att skydda mot sprickbildning, tex CG Natural shine
"Pamper your car by cleaning it. Love your car by driving the hell out of it"
- Larry Kosilla
- Larry Kosilla
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Rädda osprucken instrumenbräda!
Finns även en transparent skyddsfilm som godkänd att sätta på vindrutor som tar bort 98% av UV-strålning. Dock så är denna inte billig, men å andra sidan så skyddar den mot stenskott också 

-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Who is online
Users browsing this forum: No registered users