951 -86 | "Max Green" eller "Grüne Hölle"
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
- Erol
- Moderator
- Posts: 4333
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Så där, nu har jag ställt av Porschen för i år och börjat att riva ner motorn
för en grundlig genomgång.
Det som står först på "att göra listan" inför vintern är:
-Turbobyte
-Kopplingsbyte
-Rengöring i mororutrymmet
-Renovering av toppen
-renovera Wastegate
Jag började så smått igår mad att plocka bort tryckrör, luftbrk/LMM, insug
och huv. Hissade även upp bilen och dränkte skruvarna till wastegaten i
rostlösningsmedel...
Det kommer garanterat inte vara allt som blir gjort, men det är det som
prioriteras i första hand!
för en grundlig genomgång.
Det som står först på "att göra listan" inför vintern är:
-Turbobyte
-Kopplingsbyte
-Rengöring i mororutrymmet
-Renovering av toppen
-renovera Wastegate
Jag började så smått igår mad att plocka bort tryckrör, luftbrk/LMM, insug
och huv. Hissade även upp bilen och dränkte skruvarna till wastegaten i
rostlösningsmedel...
Det kommer garanterat inte vara allt som blir gjort, men det är det som
prioriteras i första hand!
Last edited by Erol on 2008-06-10 14:06:43, edited 2 times in total.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Erol
- Moderator
- Posts: 4333
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Nu så börjar det hända lite saker!
Jag har börjat riva motorn på allvar och räknar med att lyfta ur den under
kommande helg (18-19 nov).
Som det även framgår på bilderna så har stolarna åkt ut för att ersättas av
glasfiberstolar....
Mer info och bilder kommer efter helgen!
/ Erol
Jag har börjat riva motorn på allvar och räknar med att lyfta ur den under
kommande helg (18-19 nov).
Som det även framgår på bilderna så har stolarna åkt ut för att ersättas av
glasfiberstolar....
Mer info och bilder kommer efter helgen!
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- S2-Poster
- Posts: 290
- Joined: 2006-10-08 21:40:38
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Vänersborg
- Contact:
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
- Erol
- Moderator
- Posts: 4333
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Nu så har det hänt lite saker...
Stolarna ser ut som följande:¨
Sen så va det där med motorn... den skulle ju ut ur bilen...
Efter en hel del meck så hade vi äntligen fått ner motorn!
När vi bökat lite med att höja upp karossen så kunde vi äntligen knuffa ut motorn i frihet!
Det ser lite tomt ut nu....
Så här ligger vi till idag, i väntan på ett motorstativ!
Jag får ursäkta för de halvdanna bilderna, men då när minnet sviker och kameran glöms hemma så får man ta mobilen till hjälp!
Sist men inte minst så måste jag ge ett stort TACK till 951Master för all hjälp under helgen, utan
honom hade motorn suttit kvar i bilen än...
Ny rapport kommer när det hänt nått!
/ Erol
Stolarna ser ut som följande:¨
Sen så va det där med motorn... den skulle ju ut ur bilen...
Efter en hel del meck så hade vi äntligen fått ner motorn!
När vi bökat lite med att höja upp karossen så kunde vi äntligen knuffa ut motorn i frihet!
Det ser lite tomt ut nu....
Så här ligger vi till idag, i väntan på ett motorstativ!
Jag får ursäkta för de halvdanna bilderna, men då när minnet sviker och kameran glöms hemma så får man ta mobilen till hjälp!
Sist men inte minst så måste jag ge ett stort TACK till 951Master för all hjälp under helgen, utan
honom hade motorn suttit kvar i bilen än...
Ny rapport kommer när det hänt nått!
/ Erol
Last edited by Erol on 2008-05-16 09:47:01, edited 1 time in total.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Erol
- Moderator
- Posts: 4333
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Nu har jag börjat att dona så smått nere i garaget...
Upptäckte att motorstativet krävde en mindre justering för att få fast motorn ordentligt...
Har även passat in de nya speglarna!
Sen har jag påbörjat uppgraderingen av agregatet
Om man tar en låda blandade turbodelar...
Sprider ut delarna över golvet, mäter, donar, fixar, trixar och justerar så...
.... skall någon form av kompressor passa här förhoppningsvis
Vi får se om jag får ihop nått och vad det blir framöver....
/ Erol
Upptäckte att motorstativet krävde en mindre justering för att få fast motorn ordentligt...
Har även passat in de nya speglarna!
Sen har jag påbörjat uppgraderingen av agregatet
Om man tar en låda blandade turbodelar...
Sprider ut delarna över golvet, mäter, donar, fixar, trixar och justerar så...
.... skall någon form av kompressor passa här förhoppningsvis
Vi får se om jag får ihop nått och vad det blir framöver....
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Cédric
- Addict
- Posts: 4623
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Får dunderångest av att se sladdinfernot vid motorn. Jag som tyckte jag hade det knepigt. Lycka till !
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Vågar man plocka isär en turbo på det viset? Hur stor är risken att det blir för mycket obalans i den när man plockar ihop den igen?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Turbo-Poster
- Posts: 536
- Joined: 2005-10-30 20:16:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Övik
- Contact:
- Erol
- Moderator
- Posts: 4333
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Jo, de är lite avskräckande... skall se om det går att rensa upp i djungeln.Cédric wrote:Får dunderångest av att se sladdinfernot vid motorn. Jag som tyckte jag hade det knepigt. Lycka till !
Risken är nog jävligt stor att den vobblar som en kantstött gammal fälg,patand wrote:Vågar man plocka isär en turbo på det viset? Hur stor är risken att det blir för mycket obalans i den när man plockar ihop den igen?
därför kommer den nya konstruktionen skickas på balansering när jag är klar
Kommer inte ihåg vart jag köpte dem, någon av stylingsidorna på nätet...Ionizer wrote:Hallå där.
Speglarna ser kalasbra ut, vart är dom köpta och hur har du monterat?
Har inte monterat dem än, men jag kommer att montera en platta vid
rutlisten som jag fäster spegeln i.
Återkommer med inköpsställe och monteringsråd framöver...
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Erol
- Moderator
- Posts: 4333
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Nu har jag äntligen tagit mig ork att ta bort toppen!
Började med att dokumetera så man vet hur saker å ting skall sitta...
Här har jag fått bort kamaxelhuset!
Innehållet i kamaxelhuset, kammen såg faktiskt rätt så fräsch ut
Någon som är bra på att läsa stift??? Så här såg mina ut...
Toppen, fortfarande med packningen på plats!
Kolvarna, som tagit lite stryk.. förmodligen från ett tidigare ras!
4:ans kolv i närbild.
Hittade detta på blocket, nått man har någon nytta av???
Detta var allt för nu, återkommer snart...
/ Erol
Började med att dokumetera så man vet hur saker å ting skall sitta...
Här har jag fått bort kamaxelhuset!
Innehållet i kamaxelhuset, kammen såg faktiskt rätt så fräsch ut
Någon som är bra på att läsa stift??? Så här såg mina ut...
Toppen, fortfarande med packningen på plats!
Kolvarna, som tagit lite stryk.. förmodligen från ett tidigare ras!
4:ans kolv i närbild.
Hittade detta på blocket, nått man har någon nytta av???
Detta var allt för nu, återkommer snart...
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Erol
- Moderator
- Posts: 4333
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Då har man gjort ett ryck igen....
Bara å sätta igång å riva isär!
Ingen idé att stanna innan allt är borta...
Misstänker att motorn är bytt/ordentligt renorverad tidigare då bilen är en-86:a
Oljepump!
Fäste till servopump!
Överfallet till vevaxeln!
Tycker att bottendelen ser väldigt fräsch ut...
När man gör en sådan här omfattande isärtagning är det viktigt att hålla ordning på alla skruvar å pinaler...
/ Erol
Bara å sätta igång å riva isär!
Ingen idé att stanna innan allt är borta...
Misstänker att motorn är bytt/ordentligt renorverad tidigare då bilen är en-86:a
Oljepump!
Fäste till servopump!
Överfallet till vevaxeln!
Tycker att bottendelen ser väldigt fräsch ut...
När man gör en sådan här omfattande isärtagning är det viktigt att hålla ordning på alla skruvar å pinaler...
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Erol wrote:Ingen idé att stanna innan allt är borta...
Har du garaget i vardagsrummet eller vardagsrummet i garaget? Eller är det en hopklippt bild för att få oss betraktare chockade och förvirrade?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- GLind
- Turbo-Poster
- Posts: 942
- Joined: 2005-06-26 09:31:45
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund/Sthlm
- Contact:
Vet du vad som har hänt med motorn tidigare? Det var ju tydliga märken från ventilerna. Är toppen renoverad tidigare?
Måste säga att det ser ut som riktigt familjeidyll ovan =) En älskling och två familjemedlemmar.
Måste säga att det ser ut som riktigt familjeidyll ovan =) En älskling och två familjemedlemmar.
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users