924 -76 | Bonusgrabbens!

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -76 | Impulsköpet

#46 Post by Cédric »

Lite sänkning så får du det på köpet :) På ErikD bil (den som blev stulen och inte har kommit tillbaka) så blev det ändå rätt skapligt med bara en sänkning, men det finns ju inte så mycket å välja på, men för en slalombil räcker det nog definitivt. Hans bil var hysteriskt kul i konbana :) (Men 5vxl saknades ganska ofta generellt)

Instrument, elsystem, insprutning, motor (dom tidigaste bilarna har mindre vevdiameter tex), bakvagn, inredning osv osv dom tidiga bilarna har mycket eget har vi upptäckt när det meckats med eriks bil :)

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -76 | Impulsköpet

#47 Post by QV_ »

patand wrote:Hur funkar justeringen, är det bara något "kugghjulsliknande" att vrida på som det brukar vara på trumbromsar? Kan man göra det från baksidan av bromsarna eller måste man ta av hjul och trumma för att komma åt?
Finns risk att det är 4 pluggar och det är de två "längst ner" man justerar under.
"kugghjulet" "sitter fast i mittbiten" och du har en gängad stång i miten av det (bara så du drar åt rätt håll på en gång)

Ett kugghjul för var bromsband.

När man inte kommer åt med skruvmejseln så får du ta fram däcksverktyget till cyckeln. Fungerar rätt OK.

/Janne

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -76 | Impulsköpet

#48 Post by QV_ »

patand wrote:Den gick fortfarande bra i motorn och bromsarna tar jämnt efter några inbromsningar. Dock tog pedalen ganska långt ner, har för mig man kan uppleva det om trumbromsarna bak behöver justeras. Cédric (eller någon annan som har koll), stämmer det?
Eftersom fjädrarna drar tillbaka bromsbanden hela vägen till stoppläget så måste man fylla på en del bromsvätska i cylindern om banden ligger feljusterade. Så JA det kan vara justering av banden som behövs för att få pedalen at ta högre.

/Janne

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -76 | Impulsköpet

#49 Post by QV_ »

patand wrote:Det hände även ett par gånger att torkarna startade när man åkte tvättbräda, det är roligt med gamla relän. :D
Vi har ju också lite "jaques tati Trafic" över våra torkare och det är inte relät i vårt fall. Mistäner att det är något runt ratten.
patand wrote: bränslemätaren hoppar o far och ett
Spårade detta till nitningen av anslutningarna på bensinmätaren. Alltså oxid mellan ytorna så att man inte får kontakt under niten.

/Janne

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -76 | Impulsköpet

#50 Post by patand »

Cédric wrote:Lite sänkning så får du det på köpet :) På ErikD bil (den som blev stulen och inte har kommit tillbaka) så blev det ändå rätt skapligt med bara en sänkning, men det finns ju inte så mycket å välja på, men för en slalombil räcker det nog definitivt. Hans bil var hysteriskt kul i konbana :) (Men 5vxl saknades ganska ofta generellt)

Instrument, elsystem, insprutning, motor (dom tidigaste bilarna har mindre vevdiameter tex), bakvagn, inredning osv osv dom tidiga bilarna har mycket eget har vi upptäckt när det meckats med eriks bil :)
Aha, lite som på BMW e30, ner mot backen och sen sedr bakhjulen ser ut som något pajjat i bakvagnen. :mrgreen:

Jag letade efter 5:e växeln när farten närmade sig 100km/h... är nog inte så roligt på motorväg med 4-växlade lådan. :o

Gisses vad med grejer som tydligen skiljer! Inredningen har jag tyckt mig se att reglagen för värme och fläkt ser annorlunda ut.

Hoppas förresten Eriks bil kommer tillbaka. :(
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -76 | Impulsköpet

#51 Post by patand »

QV_ wrote:Eftersom fjädrarna drar tillbaka bromsbanden hela vägen till stoppläget så måste man fylla på en del bromsvätska i cylindern om banden ligger feljusterade. Så JA det kan vara justering av banden som behövs för att få pedalen at ta högre.
Ska prova justera det ikväll. :)
QV_ wrote:Finns risk att det är 4 pluggar och det är de två "längst ner" man justerar under.
"kugghjulet" "sitter fast i mittbiten" och du har en gängad stång i miten av det (bara så du drar åt rätt håll på en gång)

Ett kugghjul för var bromsband.

När man inte kommer åt med skruvmejseln så får du ta fram däcksverktyget till cyckeln. Fungerar rätt OK.
Jag tror jag är med på baanan nu. :d=: Men jag är lite sugen på att se skicket på bromsbanden så jag tror jag kommer ta bort trumman och då lär jag se exakt hur det funkar. Har ju skruvat trumbromsar lite grann förut men det kan ju vara lite olika.
QV_ wrote:Vi har ju också lite "jaques tati Trafic" över våra torkare och det är inte relät i vårt fall. Mistäner att det är något runt ratten.
Ja det skulle nog kunna vara vid ratten också, hade lite den känslan men tänkte att det kanske är relät som hoppar till. Men det kan kanske vara lite glapp i spaken helt enkelt.
QV_ wrote:Spårade detta till nitningen av anslutningarna på bensinmätaren. Alltså oxid mellan ytorna så att man inte får kontakt under niten.
Bra tips! På Turbon var det också just anslutningarna bakom mätaren som gav mest effekt att putsa upp när det gällde hoppande bensinmätare (och tempmätare). :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -76 | Impulsköpet

#52 Post by QV_ »

patand wrote:Jag letade efter 5:e växeln när farten närmade sig 100km/h... är nog inte så roligt på motorväg med 4-växlade lådan.
Du blir inte hjälp av en 5 växlad i detta fall.
Det är "bara" en växel till

4 växlad 30km/h @ 1000 RPM
5 växlad 32 km/h @ 1000 rpm

sedan med bensinmätare menade jag "mätare" inte "visare" :-) alltså bak i bilen = lättare.

/Janne

om nu det inte är skillnad på de tidiga audilåderna

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -76 | Impulsköpet

#53 Post by patand »

QV_ wrote:
patand wrote:Du blir inte hjälp av en 5 växlad i detta fall.
Det är "bara" en växel till

4 växlad 30km/h @ 1000 RPM
5 växlad 32 km/h @ 1000 rpm

sedan med bensinmätare menade jag "mätare" inte "visare" :-) alltså bak i bilen = lättare.

/Janne

om nu det inte är skillnad på de tidiga audilåderna
Aha, där ser man. Då är det nog att jag jämför med 931:an som är "problemet", körde ju den dagen innan.

Då ska jag kika på givaren (vill jag kalla det) i tanken först! Tack! :-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -76 | Impulsköpet

#54 Post by QV_ »

Var ju tvungen och se om ordpolisen högg på valet :twisted:

men det är riktigt givare och instrument bildar en mätare....

/Janne

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -76 | Impulsköpet

#55 Post by patand »

QV_ wrote:Var ju tvungen och se om ordpolisen högg på valet :twisted:

men det är riktigt givare och instrument bildar en mätare....
:oops: F-låt...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -76 | Impulsköpet

#56 Post by patand »

Det såg ut precis som Janne förutspådde:
image.jpg
Den som hade justerat bromsarna tidigare på denna bil hade bara justerat de bakre backarna! :roll: En av de främre backarnas justering hade också "låst sig" i minst uskruvade läget så jag fick ta isär och mjuka upp det hela. Sen funkade det bra att justera bromsarna. :)

När jag tog bort hjulet upptäckte jag att det satt någon form av original spacer bak (fram satt det tunnare universal):
image.jpg
Bromstrummorna såg som nya ut! Knappt smutsiga och inga spår på insidan! :D
image.jpg
image.jpg
Backarna ser lika nya ut dem! :D
image.jpg
När jag hade justerat bromsarna så passade jag också på att byta till originalhjulen för att se om vibrationerna försvann. Det blev en spännande provtur...

Först och främst, vibrationerna försvann. Mycket troligt således att det är lite orunda däck på "finfälgarna" efter många års stillastående. Får se om det går till sig när man kan köra bilen lite mer. Bromsarna tog inte lika långt ner! Men är fortfarande lite svampiga, jag ska byta bromsvätska och lufta ordentligt så tror jag det blir bra.

När jag körde så hörde jag lite "mullrande" ljud på något sätt. Funderade på vad det kunde vara, kände inga vibrationer i bilen... sen på vägen tillbaka slog det mig. Jag efterdrog inte hjulbultarna! Drog bara med mutterknackaren och hade tänkt att det räcker för en provtur... det gjorde det INTE! När jag hade 200 meter kvar hem, sista kurvan innan huset... Då tappar jag vänster bakhjul! :shock: :shock: :shock:

Hade som tur var låg fart och det är grusväg. Bilen stannade på någon meter när jag bromsade fullt och jag stod hyfsat åt sidan. "F-n vad idiotiskt och pinsamt!!! Undrar hur mycket som har pajjat!" Rusar hem och tar audin och slänger in domkraft (för stor o tung för att springa 200 meter med) och mutterknackare i bakluckan och åker snabbt som ögat tillbaka till 924an.

Domkraften gick som tur var in under bilen och bromstrumman som bilen stod på såg oskadad ut. Lyckades hitta 3 av bultarna dessutom så det gick bra att åka hem med 924an när hjulet väl var på plats igen!

När bilen var hemma och säkert parkerad så kröp jag under och kollade, befarade skrapskador lite här och var men hittade ingenting! Den måste ha rullat på bromstrumman helt och hållet och den såg ju hel ut också! Ibland har man verkligen tur i oturen! :#stupid:

Konstaterade också att den ser helt ok ut även med originalhjulen. Var för mörkt i går kväll men i morse när jag gick ut med hundarna så kunde jag ta en stämningsbild:
image.jpg
På vägen hem från jobbet idag ska jag köpa en hjulbult... :oops:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1763
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 924 -76 | Impulsköpet

#57 Post by Nahpets »

Rövtur! Men det ska man ha ibland.
:)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -76 | Impulsköpet

#58 Post by patand »

Nahpets wrote:Rövtur! Men det ska man ha ibland. :)
Ja det kan man verkligen säga... hade jag tappat hjulet en stund tidigare så hade det kunnat gå riktigt illa då farten var betydligt högre (kringelkrokväg med fin asfalt och ni vet hur det är med Porsche...). Man blir lite rädd när man tänker på det så här efteråt. :? Tag lärdom alla som läser här!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3890
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -76 | Impulsköpet

#59 Post by [Bobo] »

Jösses Kerstin! :shock:
Det måste ha mullrat en bra stund?!

Skönt att höra att det verkar som att allt klarade sig iallafall...
Min chef tappade båda (!) framhjulen i garaget efter vinterhjulsbyte för något år sedan (fel bultar).
Han hade inte samma tur... :?

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -76 | Impulsköpet

#60 Post by patand »

[Bobo] wrote:Jösses Kerstin! :shock:
Det måste ha mullrat en bra stund?!
Det märkliga är att det mullrade lite i början av resan, trodde det kunde vara drivknutar, hjullager eller kanske växellådan (ny bil som man inte känner så gissar man ju hej vilt). Sen tyckte jag det blev bättre och det jag senare hörde var ett lite märkligt klonkade ljud ibland. Speciellt när jag släppte gasen så klonkade det några gånger och blev tyst. Måste ha varit hjulet som slog då.

Märkligast var att det var inga vibrationer att tala om.

Tycker bilen borde varna tydligare om den tänker slänga av sig hjulen! :twisted: :wink:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users