944 S2 1991 | Såld

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

Post by emm »

Tyvärr har jag tråkigt svar, att få upp den 39hk till kostnadseffektivt är inte lätt, rs-barn har avgas som tydligen ger 20hk inkl nytt chip(???) Torbjörn säljer till vettigt pris
forum/viewtopic.php?f=6&t=26062" onclick="window.open(this.href);return false;

Varför inte sälja S2:an, och gör din turbo så den passar både gata och bana?
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1753
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

Post by Nahpets »

Utan att ha en aning Om dig och syftet med ägandet:
Achtung!!
Låt S2an vara och trimma turbon om det ska trimmas öht.

Fördelen med att inte kunna trimma själv ( oftast ekvivalent med mecka) är att slippa dessa timmar ... ( Om du ju inte har ett egenintresse dvs ) .

Nästa gång jag köper en sportis blir det en stark sugis.:)
Då är jag mer eller mindre tvungen att behålla motorn orörd pga min snålhet.

Samtidigt ... lever du bara en gång plus att skatteåterbäringen kommer!!
User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 787
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

Post by Lilja »

Haha har redan haft så extremt mycket arbete med att riva ut all inredning i den svarta så finns inte på kartan att jag sätter tillbaka allt igen :mrgreen:

Öppet filter annat avgas med racekat och eventuellt chip borde ge lite iallafall. Som sagt vill jag inte direkt "trimma" utan bara precis polera lite om man säger så. Har turbon att pilla med annars men hade varit roligt att få ut lite till iallafall, så den hade kännts lite piggare speciellt på låga varv.
Avgas hade jag tänkt byta i vilket fall då något förmodligen är löst i slutdämparen då den låter väldigt konstigt. Har dock inte direkt hittat någon som säljer bra avgas till S2an, helst skulle jag vilja ha 3 tums rostfritt med endast slutdämpare hela vägen plus racekatt tillsammans med Lindsey grenröret. Kanske får bli att kontakta Ferrita annars, dom har ju i helsingborg.
Skulle jag ha en annan turbo att köra till vardags med skulle det isåfall va en nyare, 89-91.

Skitsamma håller mig till S2an änsålänge iallafall. I helgen ska det meckas iallafall, eller rivas. Bilder kommer förhoppningsvis!
1991 944 S2 - Såld
1985 944 A - Såld
1988 944 Turbo - Finbilen
1987 944 N/A - Räserbil
1986 944 Turbo - Räserbilsprojekt/renovering
2015 Volvo XC70 D4 AWD - Brukis
User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4317
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

Post by Erol »

Det enda ekonomiskt försbarbara alternativet är att chipa S2an, det sägs ge
10-15 hk om jag mins rätt. Kolla med Fekzen här på forumet, han har chipat
ett flertal 944or med gott resultat.


Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 787
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

Post by Lilja »

Har rivit ner hela framvagnen nu. Inte hittat något fel direkt men kommer bli lite renovering.
Kommer sätta dit powerflex polyuretanbussningar på alla ställen, bärarmar och kränghämmare. Kommer lacka bärarmarna svarta också och fräsha till dom lite. Sen kommer jag förmodligen köpa nya spindlar på båda sidorna från eventuellt Sandén eller från USA då jag misstänker starkt att bromsoks öglorna är snea då ena sidan tar i skivan på typ båda sidorna.
Sedan kommer jag montera en bromskylningsadapter, Gaz dämpare samma som turbon. Gemballa frontläpp lackad mattsvart samtidigt som jag kommer även lacka fälgarna mattsvarta och smälla på Toyo R888 fram och bak. Kommer även bli M030 bromsar fram med korsborrade skivor fram och bak. Kommer renovera bromsoken bak för att slippa slipa på klotsarna för att dom inte ska fastna. Kommer även plocka ner hela bakvagnen komplett och trycka ut torsionsstavarna samt slipa och lacka bakvagnen och byta bussningar etc mot powerflex.
Ska även byta grenrör till Lindsey racing samt komplett avgassystem. Kommer förmodligen då också kontakta Lindsey eftersom jag har ganska bra kontakt med dom. Dom gör inget färdigt men dom har lovat att hjälpa försöka snickra ihopa något med racecat och endast en slutdämpare.
Så ja detta blir också en projektbil :mrgreen: Tanken är dock att den ska vara klar under semestern.

Om någon undrar vad jag håller på med så vill jag gärna köra lite bankörning i år men turbon känns allt mer avlägsen, det dyker hela tiden upp nya saker som behöver fixas på den och det är fortfarande mycket kvar. S2an dock är ganska så sliten i bussningar och bromsar, naven var helt sönderärgade fram t.ex. och oken också och jag har tröttnat på att plocka ner och göra tillfälliga små lösningar. Nu plockat jag ner ALLT och gör om allt rätt från början så får det kosta vad det kosta vill.

Tänkte dock fråga rent spontant. MÅSTE även fixa rosten i hjulhusen, börjar bli ganska mycket nu på högerskärmen då de börjat bubbla även på utsidan.
Jag har dock varken modet, kunskapen eller tålamodet att ge mig på de själv då det 1. är metalliclack 2. är precis i det området där det sitter lackad body. Frågan är är det någon som vet eller känner till något ställe i skånetrakten som är riktigt duktiga på att fixa sådana saker? Priset spelar mindre roll i detta fallet betalar hellre mer för att få det gjort ordentligt. Är väl medveten om att det kommer bli lack skillnader men det är bättre det än att skärmen blir så skadad att den måste bytas då skärmar inte är jättebilliga direkt.

PS. Ska försöka ta så mycket bilder som möjligt. Vet att jag är kass på det men har ingen bra kamera :(
1991 944 S2 - Såld
1985 944 A - Såld
1988 944 Turbo - Finbilen
1987 944 N/A - Räserbil
1986 944 Turbo - Räserbilsprojekt/renovering
2015 Volvo XC70 D4 AWD - Brukis
User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1753
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

Post by Nahpets »

Hej!

Waltersbil.se har begagnade spindlar till din bil.
Just nu har de bara en höger, men snart även en vänster eftersom jag ska returnera den till dem.
User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1150
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

Post by Peedster »

Oj lång lista att hinna under semestern! Äg det inte då man ska vara ledig... :wink:

Du vet att det ligger en färdigbyggd banpreppad bil under säljes va? Det är kul att få ihop allt själv men det lönar sig oftast att köpa färdigt!

Men kul projekt iaf! Lycka till!
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 787
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

Post by Lilja »

Jo men då måste jag sälja denna för brak förlust eftersom jag i detta skicket aldrig får så mycket för den som jag köpte den för.
Sen vill jag inte ha den som 100% banbil heller, det har jag turbon för. Tanken var väl lite sen att kunna ha den som både och, och kanske köra iväg till banor lite längre iväg när man inte har tillgång till släp. Då jag varken har någon inredning, ljudisolering eller radio på turbon. Så kommer inte sätta i någon bur eller så i S2an.

Suttit och tittat lite på bromsar. Nya M030 bromsok kostar runt 540 dollar styck, man kan köpa från Lindsey big black kit, som är ännu större än M030 som jag förstått satt dom på 964 turbo. I vilket fall kostar ett helt sånt kitt 1200 dollar ca. Så blir billigare att köra på större :mrgreen:
Frågan är bara vad man ska ha bak, blir inte orginalbromsarna bak lite väl små?
1991 944 S2 - Såld
1985 944 A - Såld
1988 944 Turbo - Finbilen
1987 944 N/A - Räserbil
1986 944 Turbo - Räserbilsprojekt/renovering
2015 Volvo XC70 D4 AWD - Brukis
User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

Post by emm »

Jag tror knappast du behöver större bromsar, sätt på vettiga belägg så kommer det bli jättebra till det du beskriver användningsområdet till.

Misstänker att du är singel, så mycket grejer på så kort tid hade jag aldrig fått tid till...
:#cheers:
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 787
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

Post by Lilja »

Behöver inte större bromsar fram heller, men jag behöver nya eller bättre begagnade bromsok då dessa är helt sönderärgade plus att någon tidigare ägare har smällt av skruvarna till skenorna inne i oket, så lycka till att få ut dom därifrån, kommer inte ens till att borra ut dom.
Går dock inte att få tag på orginalbromsoken i vettigt skick så varför inte uppgradera. Bakbromsoken är dock i bättre skick så det går förhoppningsvis att renovera.
Det går dock att få tag på helt nya och renoverade M030 ok och eftersom jag ändå behöver byta mina bockade spindlar kan jag lika gärna köpa M030 spindlar och slänga på M030 ok (ökar ju andrahandsvärdet med). MEN eftersom som jag sa tidigare blir det billigare att köpa big black ok, dvs dom som satt orginal på 964 Turbo (vad jag kan reda ut iallafall), förmodligen eftersom dom fortfarande tillverkas och går att få tag på nya så blir priset lägre än M030 oken som jag antar inte tillverkas längre.

Iallafall vad det gäller tiden så är arbetet ingen tid. Det tog mig 2 timmar igår att riva ner hela framvagnen, dvs bärarmar, spindlar, fjäderben, styrstag, kränghämmare och bromsar med bromssköldar.
Nu har jag kollat runt var jag ska få tag på alla delar ifrån och det är alltid där det tar tid, att få tag på alla grejer. Börjar fram och tar allting i framvagnen först sen vänder jag bilen och pallar den bak och kör allt där bak (står på uppfarten då den andra bilen står i garaget :roll: )

Så listan som det ser ut nu fram är iallafall.

*Powerflex bussningar till bärarmar fram för både främre och bakre fäste

*Powerflex bussningar till kränghämmare i alla leder

*Slipa till och lacka bärarmarna svarta, kör biltema aluminiumprimer och svart bättringsfärg ovanpå. Spindelbultarna behöver inte bytas dom är som nya känns det som.

*Nya spindlar till M030 bromsar båda sidor

*Bromssköldar, antingen blästra och lacka orginal eller plocka bort dom och sätta fäste för rör istället. Mina Gaz dämpare har inget fäste för den kylplåten som orginal sitter på fjäderbenet, så får eventuellt plocka bort dimljusen och sätta kanaler för kylning där istället, kan man eventuellt göra vid senare tillfälle men kan montera adaptrarna nu iallafall.

*Nya nav båda sidor med hjullager, har kontaktat 9products i finland dom tillverkas nya frästa nav istället för orginalets gjutna, annars blir det bättre begagnade orginal då mina är som sagt helt sönderärgade.

*Big black bromsar med hålborrade skivor och stålspunnga slangar samt racebromsvätska

*Plocka ner avgassystemet komplett samt grenrör, Lindsey racing grenrör sen blir det bygga avgasrör men kan göra det sidan om det andra projektet sen montera på när allt är klart.

Ska även plocka bort Snappoff fästet till ratten och montera min Sabelt ratt rakt på navet, ska sätta snapoff fästet på min sparco ratt och ha den i turbon istället. Kommer för långt ifrån pedalerna med Sabelt ratten i turbon och vill helst inte förlänga pedalderna.
1991 944 S2 - Såld
1985 944 A - Såld
1988 944 Turbo - Finbilen
1987 944 N/A - Räserbil
1986 944 Turbo - Räserbilsprojekt/renovering
2015 Volvo XC70 D4 AWD - Brukis
User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 787
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

Post by Lilja »

Någon som vett nått bra sätt att ladda upp bilder på? Har använt imageshack innan men dom verkar ju ha strulat till det ordentligt så det kan man ju glömma.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
1991 944 S2 - Såld
1985 944 A - Såld
1988 944 Turbo - Finbilen
1987 944 N/A - Räserbil
1986 944 Turbo - Räserbilsprojekt/renovering
2015 Volvo XC70 D4 AWD - Brukis
User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 787
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

Post by Lilja »

Weee julafton idag. Nu väntar jag bara på två paket till!
ladd.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
1991 944 S2 - Såld
1985 944 A - Såld
1988 944 Turbo - Finbilen
1987 944 N/A - Räserbil
1986 944 Turbo - Räserbilsprojekt/renovering
2015 Volvo XC70 D4 AWD - Brukis
User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 787
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

Post by Lilja »

Nu står hon på hjulen igen! Bilder kommer.
Var inte direkt några problem vid hopmonteringen mer än att jag inte kan använda bromssköldarna, men det spelar väl ingen roll kanske.
Imorron ska jag vända bilen och börja plocka ner bak!
1991 944 S2 - Såld
1985 944 A - Såld
1988 944 Turbo - Finbilen
1987 944 N/A - Räserbil
1986 944 Turbo - Räserbilsprojekt/renovering
2015 Volvo XC70 D4 AWD - Brukis
User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3808
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

Post by [Bobo] »

Kul att se at det går framåt! :D
Keep up the good work!

Bobo
User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 787
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 S2 1991 | Brukisen

Post by Lilja »

Största problemet fortfarande känns de som är rosten, båda framskärmarna är genomrostade och de börjar bak också. Jag skulle egentligen vilja lämna iväg bilen till någon som jag vet gör det PROFFSIGT men vet inte vem.
1991 944 S2 - Såld
1985 944 A - Såld
1988 944 Turbo - Finbilen
1987 944 N/A - Räserbil
1986 944 Turbo - Räserbilsprojekt/renovering
2015 Volvo XC70 D4 AWD - Brukis
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]