944S-87 The Yeti

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
dash81
S-Poster
Posts: 120
Joined: 2010-09-17 23:52:32
Bilmodell: 944S - 87
Location: Stockholm
Contact:

944S-87 The Yeti

#1 Post by dash81 »

Tjena

Är sedan nån månad nybliven ägare av en vit 944S-87 som gått ca 12000 mil nu och planen är att den skall utnyttjas som njutningsfordon samt smiska runt den på banträffar. Tänkte lägga upp en tråd på min vita ögonsten..

Köpte den i mitten av september av en annan medlem här på forumet och måste säga att den blir bara snyggare och snyggare för varje dag. Är som att man upptäcker nåt nytt varje gång man ser den...
Bilen är i fint skick, lacken är glänser och interiören är riktigt fräsch. Många som kommenterat hur fräsch den är och de har svårt att tro att den är 23 år gammal.. :D

Gjort på bilen innan mig

Justerbara Konidämpare fram med M030 fjädrar, Bilstien bakdämpare
CS ratt
Baksätet är rivet och ersatt med 968 matta
Byte vattenpump,termostat,kamrem, balansrem,p-box och motorfästen hos Sandén vid 11500 mil
17 tums boxsterfälgar - inte bestämt mig hur jag ställer mig till dem

Mitt vinterprojekt, observera jag har aldrig riktig meckat förut så det det kanske verkar banalt för vissa!
+ Boka tid hos Sanden för byte av ventilkedja och spännare - fick en tid fredag 29/10
+ Fixa varmgarage där man får pilla på bilen - fixat men F-n vad det kostar i Sthlm!
+ Köpa nya däck då de som satt på var rent skräp -blev Goodyear Eagle F1 Assymetrisk 225/45/17 91
+ Fixa larm- bokat tid
+ Byta till stålomspunna slangar- har slangarna så bara montera
+ Byta bromsbelägg- de som sitter är i fint skick men när jag ändå byter ut slangarna så..Vilka ska man ta?
+ Måla bromsbelägg - färg?
+ Eventuellt byta växelkors då spaken känns lite sladdrig och vill ha den mer tight
+ I samband med bromsarna byta ut bromsvätska
+ Eventuellt fixa spacers

Våren/Sommaren 2011
Köra så mycket som möjligt och va med på banträffar/slalom/förarkurser. Gått med i Porscheklubben så det ska bli av.Tanken är utveckla mig själv som förare,lära mig bilen och allt eftersom modifiera utifrån ens erfarenheter. Skalstol känns som en viktig prio!


Tanken var att däck och larm skulle bli åtgärdat förra veckan så jag nu på fredag skulle kunna åka ner till Sandén, byta ut ventilkedjan,spännare och allmän genomgång av bilen. Märkte att den läckte lite olja och första tanken var servopumpen men den är helt torr ( finns en tråd om den redan...) så Sanden skulle ta sig en koll på. Hursomhelst, den servicen kan man glömma efter att min kära 944:a bestämde sig för att få en kabelbrand en sen lördagkväll mitt på Odengatan.. :cry: Gissar på kortslutning i givaren till servopumpen som i sin tur fått hela kabelstammen att brinna upp lite här och var. Kan inte beskriva skräcken jag kände när bilen helt plötsligt dör, det luktar bränt och det ryker från huven!

Jaja ringde försäkringsbolaget och Sanden för tips. Sen var det bara att lämna in den till närmsta verkstad där den än idag, 2v senare, står då tydligen Porsche bestämt sig för att sluta tillverka kabelhärvan. Sandén är involverad och letar på sitt håll efter en. Endast pratat med honom över telefon men han verkar som en riktigt bra man som tar sig tid, sen att han kände igen bilen från tidigare ägare var bara kul!

Så där står jag idag, bilen på verkstad och ovetandes om när den kan tänkas bli klar..Suck!
Under tillfället ägnar jag tiden åt att läsa trådar på forumet!!

Eftersom :thisthread: så försökte jag lägga upp de få bilder jag hann ta innan the great fire men funkar inte...Bilderna är för stora så ifall nån har tips på hur man komprimerar så hojta till.

Ha det
Last edited by dash81 on 2010-10-27 22:46:17, edited 2 times in total.
Dash 944S

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

Re: 944S-87 The Yeti

#2 Post by makkanftw »

Lägg upp en köpes-tråd här på forumet, måste ju finnas gott om folk som har gamla kabelpiskor liggande..

Angående bilderna så funkar paint ypperligt, gå på bild och sen storlek i menyn så kan du ändra procentuell storlek på bilden. Alternativt lägg upp dom på photobucket eller liknande och länka bilderna :)

Edit; Sökfunktionen är rätt bra..
forum/viewtopic.php?f=6&t=20179&hilit=kabelh%C3%A4rva" onclick="window.open(this.href);return false;
forum/viewtopic.php?f=6&t=20195&hilit=kabelh%C3%A4rva" onclick="window.open(this.href);return false;
- Marcus

dash81
S-Poster
Posts: 120
Joined: 2010-09-17 23:52:32
Bilmodell: 944S - 87
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944S-87 The Yeti

#3 Post by dash81 »

Tack för tipsen Makkanftw

Får bli en mobilbil, kvaliteten är sådär och inte den bästa bilden som framhäver the Yeti!! :D Mer kommer sen..
IMAG0456-1.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Dash 944S

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: 944S-87 The Yeti

#4 Post by emm »

dash81 wrote: + Måla bromsbelägg - färg?
Jag hade inte målat beläggen :wink:
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

Re: 944S-87 The Yeti

#5 Post by Mårten »

emm wrote:
dash81 wrote: + Måla bromsbelägg - färg?
Jag hade inte målat beläggen :wink:
Det hade jag... forum/viewtopic.php?f=17&t=12576&start=30" onclick="window.open(this.href);return false; :D
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: 944S-87 The Yeti

#6 Post by emm »

Mårten wrote:
emm wrote: Jag hade inte målat beläggen :wink:
Det hade jag... forum/viewtopic.php?f=17&t=12576&start=30" onclick="window.open(this.href);return false; :D

Du tror inte det blir kladdigt då när man bromsar?
Själv har jag lackat oken...
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

dash81
S-Poster
Posts: 120
Joined: 2010-09-17 23:52:32
Bilmodell: 944S - 87
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944S-87 The Yeti

#7 Post by dash81 »

Mårten wrote:
emm wrote: Jag hade inte målat beläggen :wink:
Det hade jag... forum/viewtopic.php?f=17&t=12576&start=30" onclick="window.open(this.href);return false; :D
hehe har tänkt mig att måla dem svarta...Kanske ser lite klent ut med färgade enkolvsok! Men vi får se, alternativet är att bara fräscha till dem!
Dash 944S

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944S-87 The Yeti

#8 Post by patand »

Mårten wrote:
emm wrote: Jag hade inte målat beläggen :wink:
Det hade jag... forum/viewtopic.php?f=17&t=12576&start=30" onclick="window.open(this.href);return false; :D
Ser inga bevis i tråden för att du målat beläggen... och varför skulle man göra det?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

dash81
S-Poster
Posts: 120
Joined: 2010-09-17 23:52:32
Bilmodell: 944S - 87
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944S-87 The Yeti

#9 Post by dash81 »

Nu var det ju en liten felskrivelse av mig då, som nån tog upp, att måla själva beläggen kan bli lite kladdigt... :shock:


Menade såklart oken! :D
Dash 944S

dash81
S-Poster
Posts: 120
Joined: 2010-09-17 23:52:32
Bilmodell: 944S - 87
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944S-87 The Yeti

#10 Post by dash81 »

Efter ha läst alla andras biltrådar här på forumet så känns min uppdatering ganska klen men men..

Under vintern har jag bytt olja/filter, kabelstamm (dock ej gjort själv!) rotor,fördelare, glidskena,tändstift, bromsbelägg, bromsvätska och bränslefilter. Av alla dessa grejer var bränslefiltret det mest störiga. Helvete vad det satt och efter några timmar och massa svordomar släppte skiten! Samtliga delar som byttes var fräscha, beläggen var knappt använda men känns bra att ha bytt ut grejerna och halva grejen är att lära sig. Delarna får agera som reserv ifall nåt händer.

Då min tidigare erfarenhet av att meka sträcker sig till löpande underhåll av crossbåge i mina yngre dagar så måste jag erkänna att en viss stolthet infann sig efter att ha bytt ut dessa grejer; dock med hjälp av att läsa i forumet, clarks garage och verkstadshandbok. Haft turen också att garaget jag hyr delas med en bilverkstad där ägaren är hur snäll och hjälpsam som helst. Fått många lektioner i allmän bilvård! Man märker att man blir sugen på att göra mer och helt plötsligt känns det lite tomt då ens "miniprojekt" är avklarade...Förutom detta har vintern ägnats åt att fylla ens nya stora fina verktygslåda med härligheter.

Dock är mitt fokus på körning så efter att ha anmält mig till PCS banmöte 1 maj (hoppas jag får plats) så ser jag fram emot en sommar med mycket körning.

"Nackdelen" med att bli alltmer insatt i "bilteknik" är att helt plötsligt så analyserar man bilen hela tiden under körning. Varje ljud man tycker sig höra analyseras och i ens huvud går man igenom varenda inlägg man läst på forumet...Man känner sig lätt paranoid vissa gånger!! :wink:

Nu återstår besiktning 12 april och sen en tur till verkstaden för nya sulor som väntar. Blev ett par Goodyear Eagle F1 assymetric.

Ses på vägarna
Dash 944S

dash81
S-Poster
Posts: 120
Joined: 2010-09-17 23:52:32
Bilmodell: 944S - 87
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944S-87 The Yeti

#11 Post by dash81 »

Två bilder från garaget!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Dash 944S

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4715
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944S-87 The Yeti

#12 Post by Cédric »

Jag kan rekomendera att lacka oken, klart mycket lättare att hålla rent. Mina framok är blästrade och lackade med grund och svartfärg (2k). Bakoken är blästrade och lackerade med värmetålig färg. Gissa vilka som klarat sig bäst, trots den avsevärt högre temperaturen fram :). Faktiskt har inte färgen flagat någonstans trots ett antal banmöten. Bak har den värmetåliga färgen börjat släppa igenom lite små områden ytrost.

Se till att köra odentligt i sommar innan du börjar skruva med för stora projekt. Då lär du dig bilen och vad du är ute efter. Vi lär väl ses nån gång på banorna i sommar !

watp
Turbo-Poster
Posts: 669
Joined: 2008-10-25 07:03:10
Bilmodell: 993 C2
Location: Hyssna / Katrineholm
Contact:

Re: 944S-87 The Yeti

#13 Post by watp »

Vad fin den är :D

Saknar den faktiskt mycket :(

Kul Daniel att du fick ordning på bilen också :#cheers: :#cheers: :#cheers: hoppas vi ses i sommar något...

Mvh / Micke
Nordic Jack 993 Carrera 2
Fd. 944 S 88:A
Fd. 944 S 87:A

dash81
S-Poster
Posts: 120
Joined: 2010-09-17 23:52:32
Bilmodell: 944S - 87
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944S-87 The Yeti

#14 Post by dash81 »

Hehe om du är riktigt snäll Micke så kan du få låna den om du saknar den..Självklart tar jag din 993 under tiden! :wink:
Dash 944S

dash81
S-Poster
Posts: 120
Joined: 2010-09-17 23:52:32
Bilmodell: 944S - 87
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944S-87 The Yeti

#15 Post by dash81 »

Tanken var att lacka oken när jag rengjorde och bytte belägg men blev tyvärr inte av. Men tanken finns kvar och får ta tag i det snart! Silver eller svart får det bli!

Vart köpte du din 2k färg?
Dash 944S

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users