924 - 79 startproblem

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
Narasis
NA-Poster
Posts: 13
Joined: 2009-04-19 10:17:06
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: södetälje
Contact:

924 - 79 startproblem

#1 Post by Narasis »

Ja då va de dags att skriva lite på detta forumet också. De är nämligen så att jag ett litet konstigt fel på min 924 som jag och polare köpte för ett halvår sen. Den va lite små rostig och saknade startmotor så vi såg de som ett lagom projekt.


Image


Men nu när vi bytt startmotor så går den inte igång. Om man trycker upp luftmassemängsmätaren så hostar han igång men dör direkt. Han spottar också ut en massa bensin ur insuget.


Vi har kollat tändstift, spridare, bytt tändspole.
Nu tänkte vi kolla på bränslefördelaren om den kan va kass på nått sätt. Tänkte också justera tändningen också. Är de nån som vet om man kan tvätta bränslefördelaren i ultraljudstvätt utan att nått går sönder?


Image
Är de föresten någon som kan förklara vad den här justerskruven gör?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Narasis on 2009-04-19 17:56:00, edited 1 time in total.
Månsson

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

#2 Post by Mattias 924 »

Justerskruven är för att ställa CO-halten med.
"patand" skrev:
Om inget strular...

Narasis
NA-Poster
Posts: 13
Joined: 2009-04-19 10:17:06
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: södetälje
Contact:

#3 Post by Narasis »

Tack Mattias. Men vad händer om jag då skruvar medurs? kanske är en dum fråga. men man är ny på bilar:) ska köpa en haynes bok om 924 imorn.

Idag ställde vi in tändningen lite bättre och fick den att tända med hjälp av enbart startmotorn. Men den dör som vanligt direkt. Känns som vi har kollat allt snart.
Bränslefördelare, tändspole, tändstift, fördelare, luftmassemätare..... Men fick ett bra tips idag. I med att bilen bara stått ute länge innan vi köpte den så skulle de kunna blivit kondens i tanken och kanske därför den hostar igång och dör hela tiden?

Imorn blir de och tömma tanken och fylla med ny bensin, men de känns ändå som att de är nått annat fel. Har säkert skruvat för mycket på justerskruven eller nått annat.

Föresten har glömt fråga de men vad betyder de när de kommer rök ur insuget?
Månsson

Frostyfog
S2-Poster
Posts: 295
Joined: 2008-05-27 18:06:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#4 Post by Frostyfog »

tills du köpt Haynes
nytt bränslefilter och bensinpumpen förmodar jag att man har kollat (att den går igång och pumpar)
start-insprutet (spridaren som sitter bak i spjällhuset) fungerar/får ström?

Narasis
NA-Poster
Posts: 13
Joined: 2009-04-19 10:17:06
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: södetälje
Contact:

#5 Post by Narasis »

Frostyfog wrote:tills du köpt Haynes
nytt bränslefilter och bensinpumpen förmodar jag att man har kollat (att den går igång och pumpar)
start-insprutet (spridaren som sitter bak i spjällhuset) fungerar/får ström?
Vi har kollat att bensinpumpen går och att de är fint flöde. start-insprutet (kallstarten?) har vi itne kollat. ska göra de idag med efter jobbet. tack för tipset. återkommer
Månsson

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#6 Post by patand »

Flyttade tråden till "Våra bilar" där den passar bättre. Är du snäll och uppdaterar rubriken (ta bort ordet "Porsche") så det stämmer med övriga trådar. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#7 Post by patand »

Narasis wrote:Tack Mattias. Men vad händer om jag då skruvar medurs?
Skruvar du medurs ökar du bränsleblandningen. (Right for rich, left for lean är en bra ramsa att kunna i detta fallet)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Narasis
NA-Poster
Posts: 13
Joined: 2009-04-19 10:17:06
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: södetälje
Contact:

#8 Post by Narasis »

patand wrote:Flyttade tråden till "Våra bilar" där den passar bättre. Är du snäll och uppdaterar rubriken (ta bort ordet "Porsche") så det stämmer med övriga trådar. :)
Förlåt för namn och kategori, är nu i forumsvärlden:D
patand wrote: Skruvar du medurs ökar du bränsleblandningen. (Right for rich, left for lean är en bra ramsa att kunna i detta fallet)
Tack för detta svaret, då vet man äntligen vad man gör när man skruvar på den. Får se om man kanske kan få allt rätt idag.
Månsson

Narasis
NA-Poster
Posts: 13
Joined: 2009-04-19 10:17:06
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: södetälje
Contact:

#9 Post by Narasis »

Ja idag så stack jag till feltema och köpte en kompmätare bara för att kolla om man kanske hade nått ras i nån kolv eller nått annat. fick värdena
1: 13 kg/cm2
2: 7 kg/cm2
3: 13 kg/cm2
4: 12 kg/cm2
Gjorde detta när motorn va kall. stog att den helst skulle vara varmkörd. Vet inte hur mycket detta påverkar värdena men tycker att de va kanske hög komp, i serviceboken stog de att den skulle ha runt 9:S

Vi passade även på att byta tändstift och tömde tanken och fyllde med ny bensin. Kollade också spridare en gång till, dom funkade inte först. Men sen kom en polare och hjälpte oss att ställa in bränslefördelaren som vi pillat på som F-n och sen funka de. Och motorn tände NÄSTAN! Men då dog startmotorn. Då tänkte vi att vi drar hem och testar dra igång den.....
Kanske inte så jätte smart oss för när vi testade så kunde jag se (jag bogserade) gnistor komma från bilens underred och rök ur motorhuven!!!!
De är ju antagligen startmotorn som smällt till på nått sätt, vi pallade bara inte kolla på de så utan stack hem, lacka som F-n haha. Men ska kolla närmre på detta imorn.
F-n
Månsson

Jomp
S-Poster
Posts: 187
Joined: 2006-05-07 19:50:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

#10 Post by Jomp »

Bytte ni kablarna till startmotorn när ni satte i den nya? Viktig med fräscha kablar. Har ni kollat funktionen på automatchoken ? Får den ström tillräckligt?

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#11 Post by patand »

Narasis wrote:Ja idag så stack jag till feltema och köpte en kompmätare bara för att kolla om man kanske hade nått ras i nån kolv eller nått annat. fick värdena
1: 13 kg/cm2
2: 7 kg/cm2
3: 13 kg/cm2
4: 12 kg/cm2
Gjorde detta när motorn va kall. stog att den helst skulle vara varmkörd. Vet inte hur mycket detta påverkar värdena men tycker att de va kanske hög komp, i serviceboken stog de att den skulle ha runt 9:
Kompet skall ligga runt 9:1 skulle jag tro men det ni mätt är ju inte komperssionsförhållandet utan trycket i cylindern det ger helt andra värden.

Dock har ni lite dåligt värde på 2:ans cylinder jämfört med övriga 3 som ju har ganska lika värden. Prova att ha i en skvätt olja i 2:ans cylinder och prova igen, blir värdet märkbart bättre då så är det nog dåliga kolvringar i den cylindern.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Frostyfog
S2-Poster
Posts: 295
Joined: 2008-05-27 18:06:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#12 Post by Frostyfog »

Narasis wrote:Men då dog startmotorn. Då tänkte vi att vi drar hem och testar dra igång den.....
Kanske inte så jätte smart oss för när vi testade så kunde jag se (jag bogserade) gnistor komma från bilens underred och rök ur motorhuven!!!!
De är ju antagligen startmotorn som smällt till på nått sätt, vi pallade bara inte kolla på de så utan stack hem, lacka som F-n haha. Men ska kolla närmre på detta imorn.
F-n
Ush... avslutningen låter ju läskig.. och startmotorn som ju nyligen byts ut.. (mot en beg. antagligen men ändå)
Jag mins att jag var och kollade på den kärran förra hösten - hade med mig släp och allt men åkte därifrån då den var klart mer projektobjekt än säljaren nämnde...
inte för att jag gjorde bättre köp efter det.

Narasis
NA-Poster
Posts: 13
Joined: 2009-04-19 10:17:06
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: södetälje
Contact:

#13 Post by Narasis »

Frostyfog wrote:Ush... avslutningen låter ju läskig.. och startmotorn som ju nyligen byts ut.. (mot en beg. antagligen men ändå)
Jag mins att jag var och kollade på den kärran förra hösten - hade med mig släp och allt men åkte därifrån då den var klart mer projektobjekt än säljaren nämnde...
inte för att jag gjorde bättre köp efter det.
Japp nu ska man försöka leta upp en billig starmotor igen. tillbaks på ruta 0. De va som sagt lite mer jobba är killen sa men de kommer gå igen och bli riktigt fin:) Justerade på bränslefördelaren så den hostade igång direkt, måste justeras mer. Men de känns bra.
Månsson

Narasis
NA-Poster
Posts: 13
Joined: 2009-04-19 10:17:06
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: södetälje
Contact:

#14 Post by Narasis »

Så här ser startmotorn ut efter smällen!


Image
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Narasis on 2009-04-23 07:58:01, edited 2 times in total.
Månsson

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#15 Post by patand »

Narasis wrote:Så här ser startmotorn ut efter smällen!
Var lite mer försiktig med nästa startmotor... ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users