Ja då va de dags att skriva lite på detta forumet också. De är nämligen så att jag ett litet konstigt fel på min 924 som jag och polare köpte för ett halvår sen. Den va lite små rostig och saknade startmotor så vi såg de som ett lagom projekt.
Men nu när vi bytt startmotor så går den inte igång. Om man trycker upp luftmassemängsmätaren så hostar han igång men dör direkt. Han spottar också ut en massa bensin ur insuget.
Vi har kollat tändstift, spridare, bytt tändspole.
Nu tänkte vi kolla på bränslefördelaren om den kan va kass på nått sätt. Tänkte också justera tändningen också. Är de nån som vet om man kan tvätta bränslefördelaren i ultraljudstvätt utan att nått går sönder?
Är de föresten någon som kan förklara vad den här justerskruven gör?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Narasis on 2009-04-19 17:56:00, edited 1 time in total.
Tack Mattias. Men vad händer om jag då skruvar medurs? kanske är en dum fråga. men man är ny på bilar:) ska köpa en haynes bok om 924 imorn.
Idag ställde vi in tändningen lite bättre och fick den att tända med hjälp av enbart startmotorn. Men den dör som vanligt direkt. Känns som vi har kollat allt snart.
Bränslefördelare, tändspole, tändstift, fördelare, luftmassemätare..... Men fick ett bra tips idag. I med att bilen bara stått ute länge innan vi köpte den så skulle de kunna blivit kondens i tanken och kanske därför den hostar igång och dör hela tiden?
Imorn blir de och tömma tanken och fylla med ny bensin, men de känns ändå som att de är nått annat fel. Har säkert skruvat för mycket på justerskruven eller nått annat.
Föresten har glömt fråga de men vad betyder de när de kommer rök ur insuget?
tills du köpt Haynes
nytt bränslefilter och bensinpumpen förmodar jag att man har kollat (att den går igång och pumpar)
start-insprutet (spridaren som sitter bak i spjällhuset) fungerar/får ström?
Frostyfog wrote:tills du köpt Haynes
nytt bränslefilter och bensinpumpen förmodar jag att man har kollat (att den går igång och pumpar)
start-insprutet (spridaren som sitter bak i spjällhuset) fungerar/får ström?
Vi har kollat att bensinpumpen går och att de är fint flöde. start-insprutet (kallstarten?) har vi itne kollat. ska göra de idag med efter jobbet. tack för tipset. återkommer
Flyttade tråden till "Våra bilar" där den passar bättre. Är du snäll och uppdaterar rubriken (ta bort ordet "Porsche") så det stämmer med övriga trådar.
patand wrote:Flyttade tråden till "Våra bilar" där den passar bättre. Är du snäll och uppdaterar rubriken (ta bort ordet "Porsche") så det stämmer med övriga trådar.
Förlåt för namn och kategori, är nu i forumsvärlden:D
patand wrote:
Skruvar du medurs ökar du bränsleblandningen. (Right for rich, left for lean är en bra ramsa att kunna i detta fallet)
Tack för detta svaret, då vet man äntligen vad man gör när man skruvar på den. Får se om man kanske kan få allt rätt idag.
Ja idag så stack jag till feltema och köpte en kompmätare bara för att kolla om man kanske hade nått ras i nån kolv eller nått annat. fick värdena
1: 13 kg/cm2
2: 7 kg/cm2
3: 13 kg/cm2
4: 12 kg/cm2
Gjorde detta när motorn va kall. stog att den helst skulle vara varmkörd. Vet inte hur mycket detta påverkar värdena men tycker att de va kanske hög komp, i serviceboken stog de att den skulle ha runt 9:S
Vi passade även på att byta tändstift och tömde tanken och fyllde med ny bensin. Kollade också spridare en gång till, dom funkade inte först. Men sen kom en polare och hjälpte oss att ställa in bränslefördelaren som vi pillat på som F-n och sen funka de. Och motorn tände NÄSTAN! Men då dog startmotorn. Då tänkte vi att vi drar hem och testar dra igång den.....
Kanske inte så jätte smart oss för när vi testade så kunde jag se (jag bogserade) gnistor komma från bilens underred och rök ur motorhuven!!!!
De är ju antagligen startmotorn som smällt till på nått sätt, vi pallade bara inte kolla på de så utan stack hem, lacka som F-n haha. Men ska kolla närmre på detta imorn.
F-n
Bytte ni kablarna till startmotorn när ni satte i den nya? Viktig med fräscha kablar. Har ni kollat funktionen på automatchoken ? Får den ström tillräckligt?
Narasis wrote:Ja idag så stack jag till feltema och köpte en kompmätare bara för att kolla om man kanske hade nått ras i nån kolv eller nått annat. fick värdena
1: 13 kg/cm2
2: 7 kg/cm2
3: 13 kg/cm2
4: 12 kg/cm2
Gjorde detta när motorn va kall. stog att den helst skulle vara varmkörd. Vet inte hur mycket detta påverkar värdena men tycker att de va kanske hög komp, i serviceboken stog de att den skulle ha runt 9:
Kompet skall ligga runt 9:1 skulle jag tro men det ni mätt är ju inte komperssionsförhållandet utan trycket i cylindern det ger helt andra värden.
Dock har ni lite dåligt värde på 2:ans cylinder jämfört med övriga 3 som ju har ganska lika värden. Prova att ha i en skvätt olja i 2:ans cylinder och prova igen, blir värdet märkbart bättre då så är det nog dåliga kolvringar i den cylindern.
Narasis wrote:Men då dog startmotorn. Då tänkte vi att vi drar hem och testar dra igång den.....
Kanske inte så jätte smart oss för när vi testade så kunde jag se (jag bogserade) gnistor komma från bilens underred och rök ur motorhuven!!!!
De är ju antagligen startmotorn som smällt till på nått sätt, vi pallade bara inte kolla på de så utan stack hem, lacka som F-n haha. Men ska kolla närmre på detta imorn.
F-n
Ush... avslutningen låter ju läskig.. och startmotorn som ju nyligen byts ut.. (mot en beg. antagligen men ändå)
Jag mins att jag var och kollade på den kärran förra hösten - hade med mig släp och allt men åkte därifrån då den var klart mer projektobjekt än säljaren nämnde...
inte för att jag gjorde bättre köp efter det.
Frostyfog wrote:Ush... avslutningen låter ju läskig.. och startmotorn som ju nyligen byts ut.. (mot en beg. antagligen men ändå)
Jag mins att jag var och kollade på den kärran förra hösten - hade med mig släp och allt men åkte därifrån då den var klart mer projektobjekt än säljaren nämnde...
inte för att jag gjorde bättre köp efter det.
Japp nu ska man försöka leta upp en billig starmotor igen. tillbaks på ruta 0. De va som sagt lite mer jobba är killen sa men de kommer gå igen och bli riktigt fin:) Justerade på bränslefördelaren så den hostade igång direkt, måste justeras mer. Men de känns bra.