911E -73 med typ RSR look

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#46 Post by patand »

Adolfsson wrote:Vad är det för spec på bromsarna?
Så vitt jag förstått så är det Porsches keramiska bromsar som Fredde gått och handlat till sin gamla släde! :shock:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1763
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: sporre

#47 Post by Nahpets »

931Melander wrote:Det finns för mig en sporre i att inte göra som alla andra utan gå en lite egen väg. Det finns ganska många 3,6 liters gammel elvor på våra vägar.
Bilen min ska reggas in med alla uppgraderingar också så att den är helt "laglig".
En plan finns även att sätta 3p bälten bak men jag får se om det går att få till. Man har ju faktiskt två grabbar som är sugna på att åka Porsche, och detta kan man ju inte ta ifrån dem.

De val jag gör i form av motor (3,6lit) chassie (Öhlins), växellåda (G64) bromsar (PCCB) gör att bilen kommer att bli lite unik. Sedan stör det inte att den är breddad så att det går att få plats med riktigt feta hjul.

Jag hoppas att orken finns kvar hela vägen ut.

Tanken är att ha bilen körbar varje sommar, så planen just nu inför sommaren 2009 är att ha coilover dämparna och bromsarna klara på bilen och att den är körbar med orginal 2,7 liters motorn och 915 lådan.

Fredde

Quod bonum, faustum felixque sit!

Mvh
Stephan

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: sporre

#48 Post by patand »

Nahpets wrote:Quod bonum, faustum felixque sit!
Kan bara hålla med! :D

(Må det vara gott, lyckligt och gynsamt!)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

Bromsuppgraderiong

#49 Post by 931Melander »

Tack för era vänliga ord, kommer nog att behövas lite stöd.

Jo, det är 350mm skivor och Porsches gula 6 kolvsok för keramiska bromsarna.
4-kolvsok bak med 350mm skivor.

Detta är ett kit från en GT2 som fanns/finns som uppgradering till dessa bilar.

Fredde
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
944 Turbo S - 88 Silver Rose

Tidigare bilar:
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1763
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: sporre

#50 Post by Nahpets »

patand wrote:
Nahpets wrote:Quod bonum, faustum felixque sit!
Kan bara hålla med! :D

(Må det vara gott, lyckligt och gynsamt!)
;)

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

Rostlagning

#51 Post by 931Melander »

Har nu renoverat/ kontrollerat styrväxeln.
Rengjort växeln invändigt och utvändigt. Nytt fett , kollat att lager och växeln var OK. En liten skada på drevet slipades till och jag tror inte att det kommer att märkas när man kör.
Nya P-ändar från 930 monterades. Det är en gummibussning mellan kuggstång och p-ända orginal men 930 har kulbult vilket innebär att styrkänslan och köregenskaperna förbättras högst väsentligt.

Fick svetsa på lagerläget på styrstången eftersom att nållagret hade rostat upp och stången tagit skada.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
944 Turbo S - 88 Silver Rose

Tidigare bilar:
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

Frontplåt

#52 Post by 931Melander »

Beställde en ny frontplåt som är monterad och framändan är nu klar för modifiering av fjäderbenstorn och tornstag samt förstärkningar.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
944 Turbo S - 88 Silver Rose

Tidigare bilar:
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

Framfjädring

#53 Post by 931Melander »

Lägger in bilder på förstärkning av fjäderbenstorn och på förstyvningskonstruktionen.

Nu börjag framändan vara klar för ihopmontering.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
944 Turbo S - 88 Silver Rose

Tidigare bilar:
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#54 Post by Pehr Johnsson »

Det är ju för jävligt att du bor så långt bort! Det hade varit kul att komma förbi på en garageträff! :D
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#55 Post by patand »

Du jobbar snabbt som vanligt Fredde! Det blir en stygg rackare din bil! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

vinter

#56 Post by 931Melander »

Pehr Johnsson wrote:Det är ju för jävligt att du bor så långt bort! Det hade varit kul att komma förbi på en garageträff! :D
Du är välkommen upp, men fn kan jag bara erbjuda snöskoteråkning och inte Porsche provtur.
Iof så är det väl ca. 100 ggr roligare med skoteråkning... :lol:
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
944 Turbo S - 88 Silver Rose

Tidigare bilar:
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

Re: Bromsuppgraderiong

#57 Post by Pär Hylander »

931Melander wrote:
Jo, det är 350mm skivor och Porsches gula 6 kolvsok för keramiska bromsarna.
4-kolvsok bak med 350mm skivor.

Detta är ett kit från en GT2 som fanns/finns som uppgradering till dessa bilar.

Fredde
Kommer se fint ut. Måste kännas speciellt att veta att det mest ultimata är monterat!. Funkar föresten orginal huvudbromscylinder med dessa? Så det inte kräver 30 cm pedalväg eller så, rätt mycket bromsvätska som måste flyttas med den stora kolvarean? Eller byter du den?

Lite kontrastfullt är väl dock att första generationen av dessa bromsar (PCCB?) avråddes till banbruk pga sprickbildning vill jag minnas. Intressant för en uppgradering på drygt 100 kkr! (jo, det var priset då, vet inte vad det är nu)

Fast det lär ju inte bli ngt problem för fredde, vagnen väger väl ca 400 kg mindre och har drygt halva effekten, jmf 996 GT2 så bromsarna lär ju inte bli mer lätt ljumna ;)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Karl-ove
NA-Poster
Posts: 40
Joined: 2005-11-27 14:43:45
Contact:

#58 Post by Karl-ove »

Ser grymt bra ut Fredde, ska bli kul o se den live. Ang huvudbromscylindern så behöver den nog bytas, annars kommer den nog att ta lite läskigt sent.

Karl-ove

Northgrahn
S-Poster
Posts: 56
Joined: 2004-04-28 22:57:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Bromsuppgraderiong

#59 Post by Northgrahn »

Pär Hylander wrote:
931Melander wrote:
Jo, det är 350mm skivor och Porsches gula 6 kolvsok för keramiska bromsarna.
4-kolvsok bak med 350mm skivor.

Detta är ett kit från en GT2 som fanns/finns som uppgradering till dessa bilar.

Fredde
Kommer se fint ut. Måste kännas speciellt att veta att det mest ultimata är monterat!. Funkar föresten orginal huvudbromscylinder med dessa? Så det inte kräver 30 cm pedalväg eller så, rätt mycket bromsvätska som måste flyttas med den stora kolvarean? Eller byter du den?

Lite kontrastfullt är väl dock att första generationen av dessa bromsar (PCCB?) avråddes till banbruk pga sprickbildning vill jag minnas. Intressant för en uppgradering på drygt 100 kkr! (jo, det var priset då, vet inte vad det är nu)

Fast det lär ju inte bli ngt problem för fredde, vagnen väger väl ca 400 kg mindre och har drygt halva effekten, jmf 996 GT2 så bromsarna lär ju inte bli mer lätt ljumna ;)

Den blir nog grym både på däcksparkar partyn och på banan kan man tro

Ser fram emot en övning där både du och Puppan är med


/d
Porsche 911 SC -81

Northgrahn
S-Poster
Posts: 56
Joined: 2004-04-28 22:57:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#60 Post by Northgrahn »

Har du komit tillbaka from over there?
Med tanke på allt du handlar i normala fall lär du ju komma hem med en del schyssta grejor till gam Porschen från USA
Jag och Puppan tänkte komma förbi dig imorgon och besikta bilen
Passar det dig så dyker vi nog upp runt 18:00


Vi saknar dina inlägg på tråden, det brukar ju hända nåt varje dag
Troligtvis har du bra abstinens så vi ser fram emot effektiva veckor här framöver

mvh Danne
Porsche 911 SC -81

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users