951 -86 | "Max Green" eller "Grüne Hölle"

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#91 Post by Erol »

gurra wrote:Snygg lösning med triggerhjulet!

Tack, jag vill att det ska se så orginal ut som möjligt till besiktningen så
jag ville inte ha triggen synligt framtill.

bill b wrote:Riktigt nice bil!

Men ser inget nyckelhål vid dörren?

Nope, har ransonerat bort låsen på dörrana, behåller endast det på
bakluckan som nödingång om larmet buggar.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#92 Post by bergodalvana »

inga nya bilder??? är riktigt nyfiken;)
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
fridsten
Turbo-Poster
Posts: 619
Joined: 2007-06-28 14:35:42
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Location: Solna
Contact:

#93 Post by fridsten »

Snyggt blir det. Men jag vill fortfarande veta vad det är för färg. ;)

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#94 Post by Erol »

bergodalvana wrote:inga nya bilder??? är riktigt nyfiken;)

Har varit dåligt med aktivitet i garaget, har mest gjort rent lite motordelar
sista tiden, dock så har jag även hunnit prova de nya hjulen :wink:
Jag är helnöjd med dessa, bortsätt från SUV-utseendet :?

Så snart skall jag sälja mina 17" cup 3 om någon är intresserad!


Image



fridsten wrote:Snyggt blir det. Men jag vill fortfarande veta vad det är för färg. ;)

Tack!

Bilens färg är grön :roll:
"fairway green"



Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
fridsten
Turbo-Poster
Posts: 619
Joined: 2007-06-28 14:35:42
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Location: Solna
Contact:

#95 Post by fridsten »

Erol wrote:
fridsten wrote:Snyggt blir det. Men jag vill fortfarande veta vad det är för färg. ;)
Tack!

Bilens färg är grön :roll:
"fairway green"
Meh... :roll:
Jag menade förstås vilket bilmärke kulören kommer ifrån... :P

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#96 Post by Pehr Johnsson »

En snabb googling säger Corvette, fast det stämmer kanske inte?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#97 Post by Erol »

Pehr Johnsson wrote:En snabb googling säger Corvette

:wink:



Image

Bilden som gjorde att jag fastnade för färgen!



/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

JBlom
Addict
Posts: 1064
Joined: 2007-07-16 08:35:29
Bilmodell: VW Typ3 Squareback
Location: Gävle
Contact:

#98 Post by JBlom »

Sjukt snygg färg. :)
Lägg på ett kol nu så vi får se bilen färdig.
Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#99 Post by Erol »

JBlom wrote:Sjukt snygg färg. :)
Lägg på ett kol nu så vi får se bilen färdig.

Ska försöka att få bilen startklar till våren.. men mycket speciallösningar
som måste fixas, sånt tar tid... Tid är något jag har viss brist på :roll:


Men är det någon mekaninker som anmäler sig frivilligt, så är all hjälp
välkommen! Skulle även behöva lite hjälp med följande:

- Fräsa
- Svarva
- Blästra

Någon i närheten som har tillgång/möjlighet att hjälpa till med något av
detta? (närheten = ca 10 mils radie)


Behöver även hjälp med idéer ang. kamaxelgivare, hur jag ska placera den
samt få installationen"snygg" så SBP inte får upp ögonen för något som
inte hör hemma under huven!


Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#100 Post by Erol »

Nyss hemkommen från garaget efter 8 timmars städande!


Slänger upp några halvsuddiga bilder på den nästan färdigstädade garaget.
Nu kan jag snart börja att skruva, blir både lättare och roligare när jag
hittar både delar och verktyg framöver!



Har satt dit den tonade bakrutan och provmonterat nya bakvingen, ska fixa listerna runt vingen innan slutmontering!
Image


Två leksaker, men ingen som fungerar...
Image


4 st nya hyllsektioner kan göra underverk, det som ligger i hyllorna låg på golvet, eller utspridda över garaget :roll:
Image


Och till slut lite home styling, gardiner för mysfaktorns skull :lol:
Image




Förhoppningsvis kommer nästa rapport från garaget innehålla meckbilder
och lite framsteg med själva bilen!



/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Bubby
Turbo-Poster
Posts: 624
Joined: 2005-07-10 19:06:52
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Västerås
Contact:

#101 Post by Bubby »

Lite skillnad mot när jag var där o hälsade på.. kan ju bli bil av det där nångång..=)
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.

BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.

PCS+R 9488

[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#102 Post by Erol »

Bubby wrote:Lite skillnad mot när jag var där o hälsade på.. kan ju bli bil av det där nångång..=)

Japp, äntligen så kanske det händer nått i garaget :d=:



/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#103 Post by DLS »

snyggt killen :)
snart dax för en garage fest ;)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#104 Post by Erol »

DLS wrote:snyggt killen :)
snart dax för en garage fest ;)
Nja, vet inte det... Sist jag hade garagefest så kom ordningsmakten å satte
stopp för det roliga :roll:

Men från och med nu tar jag emot gästarbetare och studiebesök igaraget!


Nu händer det saker igen!

Tro det eller ej, men jag har gjort mer nytta i garaget denna vecka,
fortsätter jag i den här takten så kanske jag är klar till våren :lol:

Självklart ska det inte vara för enkelt eller roligt att skruva i garaget så för
att detta skall uppfyllas så tog jag med Murphy (och hans trevliga lag,
"Lagen om alltings jävlighet") ner till garaget. Det tog bara 5 min innan
Murphy gjort sitt, när jag startade tryckluftskompressorn så gick proppen.

Detta kanske inte verkar så farligt, men då elektrikern som kopplade elen
i mitt garage tyckte att det räcker med en fas, till ca 10 lysrörsarmaturer
och till samtliga vägguttag. Detta resulterar i att jag varken har lyse eller
ström i uttagen!

Men det är vä bara å byta propp!!!

Nej det är det inte, då elcentralen är i ett annat garage som jag inte har
tillgång till och fastighetsskötaren gick hem kl. 16.00 samt att han
vägrar svara på mobilen och vaktbolaget som har jouren saknar nycklar.

Så vad gör man? Man improviserar, sparkar fart på den nyinköpta
panlampan från biltema å sätter igång å skruva ner framvagnsbalk,
styrväxel och bärarmar.

Så här såg grejerna ut när jag fått bort dem:

Image


Image


Kanske inte skitsnyggt med all den skit som satt på länkarmar, balk och
styrväxel. Så det va bara å kavla upp ärmarna, eller rättare sagt sätta på
sig förklädet å spola av sakerna med hetvatten och avfettning.

Resultat:

Image


Image

En avsevärd skillnad, senare i veckan ska jag gå på med borste och
avfettning får att få bort den sista skiten. Sen ska det monteras tillbaka på
bilen igen.


Tittade även på mina motorfästen, de har gjort sitt och kommer nu att
pensioneras omedelbart. Så det blir att skaffa nya, antingen helgjutna
"orginalkuddar" eller så bygger jag om volvos motorkuddar, som någon
annan på forumet gjort tidigare...

Risig motorkudde:

Image



Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#105 Post by Erol »

Nästa uppgradering som kommer att göras på bilen blir att montera de nya
casterblocken från Jerd. De gamla var lite trötta...

Image



Har nu tvättat och lackat styrväxel, bärarmar och framvagnsbalken.

Image



Monterade ihop det, blev snyggt o prydligt, glömde dock att byta dammskydden
på styrlstagen, då den ena är trasig.

Image



Nu ligger paketet brevid bilen i väntan på att motorn ska bli klar att
monteras i karossen...

Image


Det var allt för denna lördagkväll, med lite tur (om tanten tillåter) blir det
några timmar i morgon också...



/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users