PCS slalom igårkväll på Mittsverige banan. Premiär för min del med slalomkörning.
Banan var roligt lagd och ganska snabb. Starten gick från början på depårakan, åkriktning medsols, tidtagningen var placerad vid slutet på muren. Efter muren inbromsning och in på påfartsvägen ifrån depån, smal och kurvig. Där påfartsvägen ansluter mot själva banan var det en svår 180 graders sväng och åkriktningen blev motsols tillbaka genom sick-sack av koner utmed depårakan ner mot 180 graderssvängen i "nedkant" på banan och vidare upp för långrakan genom 4 par koner. Strax efter mitten på långrakan inbromsning och 90 grader in mot ett asfalterat sidospår (som ligger i mitten på själva banan) och sick-sack mellan några koner och ut på långrakan, nu färdandes medsols. Genom 180 graders svängen i "nedkant" på banan och vidare upp längs depån. och genom tidtagningen.
För min del höll det på att sluta redan innan det började. Vi körde två följa john varv, precis när andra varvet börjar så kommer det ett missljud från ett av hjulen, tänker först att fälgen är lös, men några snabba vridningar på ratten säger att det inte är så (begåvat sätt att verifiera det på...). Åker klart varvet och in i depån. Min kartläsare Oskar kollar på däcken och finner följande (se bild skruv.jpg) skruv inborrat i däcket. Det ser riktigt illa ut, men efter lite pillande så lossnar skruven och däcket är fortfarnde helt (den gängade delen (storlek M6) var intryck en bra bit)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Lånade en Racelogic "performance box" (gps som mäter positionen med 10hz) och testade motoreffekten i bilen med den. Man börjar med att mata in fordonets vikt, därefter körs en "utrullning" dvs låter fordonet decelerera i det hastighetsintervall som man avser mäta i (helst på plan väg, vindstilla), detta för att få fram luftmotstånd, rullmotstånd och förluster i drivlina. Sedan kör man samma sträcka, fast accelererar istället. Gps-lådan räknar ut max effekten.
Repeterbarheten på mätningarna var god. Med tanke på uppdateringsfrekvensen på positionen så borde noggrannheten vara hyffsad.
Ett medel på alla de effektmätningar som gjordes blev 330 kW (450hk). Siffran är rimlig med tanke på den bränlsemängd som används: 6 x 511cc spridare med 98% duty (och något högre bränsletryck jämfört med vad de är specade vid) - effekten som kompressorn drar (60-70hk), och då landar man i storleksordningen 450hk.
Det finns fortfarande effekt att hitta, både bättre avgassytstem och förfinat inlopp till kompressorn skulle hjälpa, samt en finjustering av bränsle och tändning.
Bilen har varit stående nu ett par veckor. Under den tiden har jag börjat smida nya planer. Första steget är att snygga till motorrummet. Har lyft ur motorn och demonterat det mesta i motorrummet. Tanken är att få dit en ny lack.
Andra steget är en uppgradering av motor. Det kommer att innebära en hel del ombyggnation (dock ej av kaross).
Är någon intresserad av ett ombyggnadskit för att montera BMW M20 i 924/944 (med gamla framvagnen)?
Kitet består av adapter motor/spränkgkåpa, sprängkåpa m urtrampningslager/ hydraulcylinder, framvagnsbalk m motorfästen, oljetråg, ventilkåpa med Porsche fräst på, osv osv osv, dvs de grejer som behövs för en konvertering. Dock ej komplett motor. Kittet är väl fungerande och barnsjukdomarna utsorterade. PM:a vid intresse.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Rätta mig om jag har fel, men ska man helst inte hålla sig på lägre duty på spridare mer runt 80% ?
// Björn
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=12317]Projekttråd[/url]
[url=http://www.creatix.se]CREATIX[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing Dynamix[/url]
Porsche 911 - 71
Porsche 944 T -86 demontering
Porsche 924 S -86 (borta)
PCS Medlem Nr 10468
Så länge som du har ett tillräckligt bränsleflöde genom spridaren, för kylningens skull, så är det inget problem att köra 98% duty. Temperaturen i motorrummet (omgivningstemperatur runt spridaren) når heller aldrig extrema nivåer (tex körning i het öken).
Sätt det också i perspektiv till hur länge en motor kan köras med full belastning, efter väg/ bana.
Visst, bilfabrikanter kanske inte utnyttjar mer än 80%, men de ska se till att motorn tål alla extrema förhållanden (tex kontinuerlig fullast). Det finns säkerhetsmarginal att ta av.
Min erfarenhet är att det fungerar med högre duty än den allmänna uppfattningen om 80%.
Fick tillbaka vevaxel, svänghjul, tryckplatta, och remskiva från balansering igår. Delarna ska sitta i den nya motor som jag håller på och sätter ihop.
Det blir en rejäl stålvev, ett svänghjul av ädlare stål än orginal, spec tryckplatta och en remskiva i alu (-1,5 kg jämfört med orginal!). Remskivan har jag förberett med en 60-2 tandskiva för sprutet. Egentligen ville jag ha något mindre diameter på tandhjulet, men hittade inget färdigt i rätt dimension. Svänghjulet väger strax under 5 kg, tröghetsmomentet vet jag inte.
Hämtade det nya topplocket imorse. Har haft det iväglämnat på planing, mirafräsning av ventilsäten och diverse småjobb, och det har tagit en evighet innan firman fick tummen ur och gjorde klart jobbet, men resultatet blev bra.
Det är fortfarande en del jobb kvar på det innan det är dags för ihopsättning. I helgen tänkte jag lägga i kamaxlarna och mäta upp ventillyftkurvan. Hinner jag med så tänkte jag mäta upp volymen i förbränningsrummen och eventuellt justera.
patand: Tack,
förstör och förstör, jag tycker mer att det sätter guldkant på säsongen, då jag både fått köra en massa och nu får bygga iordning en ny snurra.
Svaret på din fråga, ja den blir nog stående en stund medans jag bygger iordning nya motorn.
JBlom: Köp en 944 med trasig motor, köp mitt M20 i 924/944 kit, bulta fast en M20 och en rejäl turbo (finns plats för en ganska stor) och vips så har du en trevlig 944 igen!