944 Turbo S Revline Racing - 514 rwhp

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 Turbo S Revline Racing - 514 rwhp

#691 Post by patand »

Hehe... kul att ha lite alternativ... från harmoniskt till vansinnigt! :D Kan tänka mig att det kräver tillvänjning att köra med mycket effekt. Har inte så mycket erfarenhet själv av att köra med rejält med effekt per kilo på bana, "värst" är väl M3 e30in vi körde långlopp med, ca 230hk och typ 900kg. :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo S Revline Racing - 514 rwhp

#692 Post by DLS »

kunde du inte kört ett svep på 1,5 bar ;)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Turbo S Revline Racing - 514 rwhp

#693 Post by gurra »

Jahaja så nu duger det inte att komma med papper på 500+ ;)
Men visst växer hornen ut och man börjar fundera på andra sida 600 rwhp bara för att det är kul på pappret. Har faktiskt fortfarande knappt kört på 1.15 bar på gatan, det är sjukt..
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

Re: 944 Turbo S Revline Racing - 514 rwhp

#694 Post by tkgb »

Roligt att din välbyggda motorn funkar och ger riktigt mycket hk :d=:

mvh tommy

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo S Revline Racing - 514 rwhp

#695 Post by DLS »

å du glömde ju E85 ;)
o förresten, du skulle tagit rototest istället ;)

Nä skoja bara, läste din tråd på rennlist :)

Grym maskin!!!

Nu blir en annan sugen på att bänka o se om man ens når 400hk i motorn :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 944 Turbo S Revline Racing - 514 rwhp

#696 Post by Joakim.S »

Kul Gurra verkar vara en mycket lyckad ihopskruvning, men jag undrar oxå varför du inte bromsade den på samma ställe som förut istället för på lyckohjulet :)

Tyvärr så finns det inte så mycket kvar att göra på min motor så jag blir nog minst sagt mycket ifrånåkt nästa säsong.

MVH Joakim

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 944 Turbo S Revline Racing - 514 rwhp

#697 Post by Nahpets »

Nu måste du ju installera en fet vinge så vi kan komma och duka upp på den.
Kul när det funkar ... ta det lugnt nu och drabbas inte av effektdjävulen så du blåser något ... eller förresten ... du kan ju meka så det är väl bara att skjuta på!

Dags för ett hövdingmöte i Sthlm igen där vi träffades och snackade skit?

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Turbo S Revline Racing - 514 rwhp

#698 Post by gurra »

Jag har kört i Rototest en hel del med olika 951or och visst skulle siffrorna vara lägre där än på Dynojet'en, inget snack.

Men man ska komma ihåg att det bara finns 2 skäl att köra på rullar/bänk.
1) Det är ett kontrollerat sätt att mappa motorn på
2) Att få siffror att jämföra med.

Vad gäller nr 1 så är Dynojet lika bra att mappa på som rototest. Jag gillar att mappa grunden på gatan men en session i kontrollerad miljö är mycket bra för att göra finjusteringar och testa kaminställningar osv. som är svårt att optimera på gatan.

Vad gäller nr 2 så ger Dynojet lika repeterbara siffror som Rototest. Och siffror är bara siffror på ett papper, de betyder absolut inget mer än så! Så nr 2 kan tillgodose 2 olika intressanta moment, dels att jämföra körningar med samma motor efter vissa ändra parametrar och dels att jämföra med andras körningar under snarlika premisser.

Jag har inga problem med att köra i Rototest också, men hur många här inne har gjort det!? Ställer gärna upp på en 924/944/968 körning på Rototest, vore kul att jämföra. Men än så länge är det i princip inga som bänkar sina bilar här så ur jämförelseperspektiv mot andras motorer ger Rototest ingenting.
I jämförelseperspektiv spelar det ingen roll om det står 200 eller 700 hk på pappret, så länge de man jämför med har kört under samma förhållanden.

Dynojet däremot är i princip branschstandard i USA och det ger mig personligen betydligt mycket mer att kunna jämföra siffror med USA-byggda bilar än att jämföra med mina egna körningar på Rototest senaste åren...
Jag vet att det här är en bra motor och då vill jag jämföra mot andra liknande byggen. Och då är Dynojet bästa valet eftersom det är det som flest kör på.

Så ni som snackar om Rototest eller annat, vad spelar det för roll så länge ni inte själva kört på Rototest, siffrorna är fortfarande bara siffror på ett papper om ni inte har egna körningar att jämföra mot. Så kom igen nu och kör :) Kostar ju bara ca en tusenlapp att få ett bromspapper!

Ps. Nahpets vi ska definitivt planera in en snacka-skit-över-ett-par-öl-kväll i november!
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

Re: 944 Turbo S Revline Racing - 514 rwhp

#699 Post by Corleone »

Grattis till fina siffror men kanske mer till medeleffekten, det som gör en bil körbar och snabb i praktiken. 16V är vägen att gå! När jag räknar på min egen maskin mot 16V så skiljer det 80-100 hk vid samma ladd och utförande. :lol:
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: 944 Turbo S Revline Racing - 514 rwhp

#700 Post by Björn Nilsson »

Stort grattis Gurra till en galen maskin :D :#pray:

Helt otroligt vilka låga laddtryck som behövs för mycket effekt.

Ha det bra

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Turbo S Revline Racing - 514 rwhp

#701 Post by gurra »

Corleone wrote:Grattis till fina siffror men kanske mer till medeleffekten, det som gör en bil körbar och snabb i praktiken. 16V är vägen att gå! När jag räknar på min egen maskin mot 16V så skiljer det 80-100 hk vid samma ladd och utförande. :lol:
Tackar!
Ja det är sjukt vad 16v flödar bra, men man kan ställa sig frågan hur mycket effekt man egentligen behöver vid så moderata laddtryck som 1.2 bar :lol:
Än så länge har den inte tryckt ur sig något vatten... får se hur länge det går..
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Turbo S Revline Racing - 514 rwhp

#702 Post by gurra »

Björn Nilsson wrote:Stort grattis Gurra till en galen maskin :D :#pray:

Helt otroligt vilka låga laddtryck som behövs för mycket effekt.

Ha det bra

/Björn
Tack Björn!
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo S Revline Racing - 514 rwhp

#703 Post by DLS »

Hoppas du förstod att jag skoja ju med dig Gurra :)
lustigt att inte flera försökt sig på att göra 16v av även 2,5l också :)

Ja du har inge problem med värmen än?
Har du byggt om kylsystemet nått?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Turbo S Revline Racing - 514 rwhp

#704 Post by gurra »

DLS wrote:Hoppas du förstod att jag skoja ju med dig Gurra :)
lustigt att inte flera försökt sig på att göra 16v av även 2,5l också :)

Ja du har inge problem med värmen än?
Har du byggt om kylsystemet nått?
Helt ok, förstår att du skojade :)
Men så fort det är Dyno-siffror så blir det ofta snack om det så jag ville skriva av mig i ämnet. Det viktigaste är att man mäter på samma sätt vid olika tillfällen så man kan jämföra sina egna förändringar. Vill man jämföra med andra så är det också bara relevant när man har samma bänk så i det perspektiet är Dynojet-siffrorna lika användbara som Rototest.

Har 78-82 grader vattentemp och oljetemp på max 90 grader vid bankörning så kylningen fungerar grymt bra.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

Re: 944 Turbo S Revline Racing - 514 rwhp

#705 Post by Corleone »

gurra wrote:
Corleone wrote:Grattis till fina siffror men kanske mer till medeleffekten, det som gör en bil körbar och snabb i praktiken. 16V är vägen att gå! När jag räknar på min egen maskin mot 16V så skiljer det 80-100 hk vid samma ladd och utförande. :lol:
Tackar!
Ja det är sjukt vad 16v flödar bra, men man kan ställa sig frågan hur mycket effekt man egentligen behöver vid så moderata laddtryck som 1.2 bar :lol:
Än så länge har den inte tryckt ur sig något vatten... får se hur länge det går..
Ja!
Toppen är ju annorlunda utformad med vattenkanalerna och säkert bättre symmetrisk än 8V. Med tändstiftet mitt i kan jag inbilla mig att utbredningen av förbränningen är bättre.

Tyvärr så vänjer man sig snabbt vid effekt, för snabbt, jag har bara åkt en enda bil där det aldrig blir för lite, Tonys BMW, 1100 på hjulen...

Lycka till med bilen och din fina utveckling av den!
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]