924 -82 | Vintersläden II

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
sebtho
S-Poster
Posts: 100
Joined: 2013-09-29 20:59:34
Telefon: 0705986003
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1979
Location: FARSTA STRAND
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#661 Post by sebtho »

Är nästan hundra på att laddningslampan lyste under gång när jordflätan till generatorn gick av på min förra 924:a...
Men som sagt, jag har ingen koll.
Jo det stämmer för om jordflätan går laddar inte generatorn. :roll:
Men det betyder ju i såfall att den laddar i mitt fall?
Lampan slocknar ju så fort jag startat bilen...
Generatorn laddar nog tillräckligt för att släcka lampan men inte så att batteriet får något
Det kan vara: kolen, regulatorn eller kabeln i min värld. :roll:
Kolla därför spänningen på B+ :|



B+ = oftast röd grov kabel.
D- har jag för mig är den som går till lampan.
B- är jordflätan.

Lycka till!?!
Hälsningar Bassen
I Garaget:
Porsche 931 -79 viewtopic.php?f=17&t=28563#p273618

På Gatan:
Audi A6 Allroad 3,0Tdi -09

Vid Bryggan
Coronet 350 DC -96 [/color]

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3934
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#662 Post by [Bobo] »

Känner att jag är ute på mycket djupt vatten just nu... :?
Jag kunde ganska snabbt konstatera att kabeln från batteriet till generatorn delar "strumpa" med kabeln från startmotorn till generatorn.
Så för att kunna bilda mig en uppfattning om skicket måste (?) jag lossa kabeln från startmotorn om jag inte vill sprätta upp "strumpan"...
Startmotorn sitter dumt till och är inkapslad av kåpor som precis som vanligt sitter med 18 skruv på omöjliga ställen...
Kan inte ens se vart kabeln sitte ri startmotorn, så jag har inga större förhoppningar om att kunna lossa den med allt på plats. :?

Börjar med att byta jordflätan innan jag doppar tårna i ovanstående projekt.
Om ingen har ett bättre förslag, förstås! :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
sebtho
S-Poster
Posts: 100
Joined: 2013-09-29 20:59:34
Telefon: 0705986003
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1979
Location: FARSTA STRAND
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#663 Post by sebtho »

Nu vet jag inte hur porsche har gjort men det är vanligt att B+ från generatorn går via startmotorn.
Mät spänningen mellan jord och B+ på generatorn. Där ska du ha batterispänning. För att vara riktigt säker på God kontakt mät under belastning. Typ koppla in ett extraljus eller någon annan hyfsat hög belastning mellan B+ och jord och mät spänningen eller/och mät mellan B+ och pluspolen på batteriet, där ska värdet vara så lågt som möjligt. Då mäter du spänningsfallet över kabeln. Allt detta görs med avstängd motor.
I Garaget:
Porsche 931 -79 viewtopic.php?f=17&t=28563#p273618

På Gatan:
Audi A6 Allroad 3,0Tdi -09

Vid Bryggan
Coronet 350 DC -96 [/color]

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#664 Post by Mattias 924 »

Den går via startmotorn
"patand" skrev:
Om inget strular...

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#665 Post by QV_ »

Det varierar hur en generator är uppbyggd invändigt.
Det är inte ovanligt att man har tre dioder till B+ (alltså den grova till batteriet) och tre andra dioder till laddlampan.

Så rent praktiskt kan du ha en generator med någon diod som matar batteriet som är trasigt.
Då kommer man inte få någon vettig laddning eller ingen alls.

Det lättaste sättet är ju att mäta strömmen.
Att mäta nere vid generatorn är inte så lätt (trångt) samt att det sitter en kåpa ivägen.

Sprätta inte upp skyddsslangen!

Om kabelstammen är dålig i isoleringen så får man diverse fel.
Om laddlampan tänds och släcks som den skall så borde en taskig isolering inte vara ditt fel.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Du har väll en generator med kåpa bak och luftslang ner? Om inte byt generator och se till att dessa detaljer finns med.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

/Jan

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3934
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#666 Post by [Bobo] »

QV_ wrote:Det varierar hur en generator är uppbyggd invändigt.
Det är inte ovanligt att man har tre dioder till B+ (alltså den grova till batteriet) och tre andra dioder till laddlampan.

Så rent praktiskt kan du ha en generator med någon diod som matar batteriet som är trasigt.
Då kommer man inte få någon vettig laddning eller ingen alls.

Det lättaste sättet är ju att mäta strömmen.
Att mäta nere vid generatorn är inte så lätt (trångt) samt att det sitter en kåpa ivägen.

Sprätta inte upp skyddsslangen!

Om kabelstammen är dålig i isoleringen så får man diverse fel.
Om laddlampan tänds och släcks som den skall så borde en taskig isolering inte vara ditt fel.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Du har väll en generator med kåpa bak och luftslang ner? Om inte byt generator och se till att dessa detaljer finns med.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

/Jan
Jadå, kåpan finns...
Med risk för att ta ut segern i förskott tror jag att jag lyckats lösa problemet med en ny jordkabel från generatorn.
Patand svängde förbi med en påse kablar och efter att ha dragit av bulten om normalt sett fäster jordkabeln vid blocket, valde jag att sätta den i ramen istället...
Var ute och sladdade en halvtimme och släden gick fortfarande att starta när jag kom tillbaka till garaget.
Återstår att se om det håller i sig. Jag räknar inte kriget som vunnet riktigt än... :?

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3934
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#667 Post by [Bobo] »

Släden startade utan tvekan! :D
Så det verkar som att det var en taskig jordkabel som var roten till det onda...

Det har dock uppstått ett nytt fel medan jag löst det andra; tempmätaren hoppar som en idiot. :?
Påminner lite om en gammal analog equalizer...
Antar att det är något som jag kommit åt när jag rotat runt i motorrummet. Kan inte minnas att jag kopplat den till stereon, men man kan ju inte komma ihåg allt man gör, så helt säker kan jag ju inte vara... :roll:

Som väl är vet jag att fläkten funkar och att den aldrig haft några problem med att den går varmt hittills, så det här problemet gör iallafall inte att jag blir stående.

Jag har en liten roadtrip planerad, så släden kommer få bekänna färg inom kort. :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#668 Post by Erol »

Sitter väl en vattentempgivare i blocket, kolla så du inte råkat lossa/skava på denna.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3934
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#669 Post by [Bobo] »

Erol wrote:Sitter väl en vattentempgivare i blocket, kolla så du inte råkat lossa/skava på denna.
Är det den som sitter i bakkant under fördelaren du menar?

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#670 Post by Erol »

[Bobo] wrote:
Erol wrote:Sitter väl en vattentempgivare i blocket, kolla så du inte råkat lossa/skava på denna.
Är det den som sitter i bakkant under fördelaren du menar?

Bobo
Har inte koll på vart denna sitter på 924:an :roll:
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3934
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#671 Post by [Bobo] »

Erol wrote:Har inte koll på vart denna sitter på 924:an :roll:
Ska kika lite närmare när jag får tid...
Jag vet att jag har satt dit den som sitter där en gång tidigare, så det är troligt att det är den som glappar.
När den är urdragen är mätaren död...

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#672 Post by Erol »

Efter en snabb Googling, verkar den sitta under fördelaren vid oljetrycksgivaren och termokontakten.

Image
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#673 Post by patand »

Gött att släden startar på kommando nu! :d=:

Stämmer bra att tempgivaren sitter där nedanför fördelaren. :-)

När jag hade hoppande tempmätare i 931:an så var det dålig kontakt bakpå instrumentet i kupén. Blev bättre när man fipplade runt på kablarna lite därbakom.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3934
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#674 Post by [Bobo] »

patand wrote:Gött att släden startar på kommando nu! :d=:

Stämmer bra att tempgivaren sitter där nedanför fördelaren. :-)

När jag hade hoppande tempmätare i 931:an så var det dålig kontakt bakpå instrumentet i kupén. Blev bättre när man fipplade runt på kablarna lite därbakom.
Vågar nog inte lita på den riktigt än... :roll:
Får väl ge mig in och rota lite...
Vore skönt att få laga några bucklor istället känner jag.
Jag gillar verkligen inte el. :?

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#675 Post by patand »

[Bobo] wrote:Vore skönt att få laga några bucklor istället känner jag.
Jag har flera bilar med bucklor som du kan få laga... ;-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users